92 éve, 1931-ben ezen a napon született az a versenyző, aki divattá tette az ünneplés ezen formáját egy Le Mans-i diadal után. Egyesek még amerikai elnöknek is meg akarták választani.
A 2018-ban elhunyt Dan Gurney-ről van szó, az autóversenyzés történetének egyik legsokoldalúbb figurájáról. A Forma-1-ben a négy futamgyőzelméből három történelminek számít, mert az adott csapatának az volt az első diadala (1962: Német Nagydíj a Porschéval, 1964: Francia Nagydíj a Brabham-mel, 1967: Belga Nagydíj a saját istállójával). Bajnoki címig talán azért nem vitte, mert nem kizárólag a világbajnoki sorozatra koncentrált, hanem az IndyCar elődjében és sportautó-versenyeken is rendszeresen elindult.
De nem csak pilóta, igazi polihisztor volt: a koreai háborúban tüzérként szolgált, mérnöki zsenijét pedig egész pályafutása során kamatoztatta. A biztonság terén is új hullámot képviselt, annak idején ő volt az első az F1-ben, aki egész arcot eltakaró sisakban vezetett. A sportágat figyelemmel követőknek nem véletlenül ismerős a neve, hiszen ő találta fel a hátsó légterelőre illeszthető, leszorítóerőt növelő Gurney-bajuszt.
Fénykorában a népszerűsége akkora volt, hogy 1964-ben egy autós magazin kampányt indított azért, hogy ő legyen az Egyesült Államok következő elnöke. Már fiatal korában szívesen bütykölte és tuningolta saját versenygépeit. „Elég volt, ha ellesett valamit az egyik csapattól, vagy az egyik szerelő tett egy javaslatot, és Dan máris erősködött, hogy próbáljuk ki. Mindig szent meggyőződése volt, hogy akad annál jobb rugó vagy stabilizátor, mint amit éppen használ” – nyilatkozta egyik tervezője, Tony Southgate az F1 Racing nyomtatott magazinjának.
A Porschéhez a Ferrarin és a BRM-en keresztül vezetett az útja, majd a Brabhamnél töltött először hosszabb időt, ahol összességében felülmúlta az addig két bajnoki címet szerző főnökét, Jack-et. Balszerencséje, hogy mind a három csapat, amelyiktől távozott, egy-két éven belül bajnok lett (a Porsche kivonult a sportágból, onnan kényszerűségből ment el).
Több mint egy milliárd forintért kelhet el a történelem egyik legszebb F1-es autója
Régi álma volt ugyanis egy saját istálló megalapítása, a Brabham-et ezért hagyta el. All American Racers néven lett önálló gárdája, ezzel 1966-tól 1968-ig indult a Forma-1-ben, és a gyönyörű Eagle kocsival egy futamgyőzelmet szerzett. Ezután viccesen azt mondta, addig minden repülőúton azért fohászkodott, hogy ne zuhanjon le a gépe, mert még nem nyert a csapatával, de onnantól már azt sem bánta, ha ez lesz a sorsa.
A Goodyear támogatásának megszűnése okozta az F1-es részlege vesztét, de az Egyesült Államokban még évtizedekig indult a csapata.
De rátérve a bevezetőben szereplő pezsgőzési hagyományra: ezt az 1967-es Le Mans-i futamon a Forddal elért győzelem után spontán találta ki váltótársával, A. J. Foyt-tal. „Az összes fotós izgatottan állt alattunk a drága felszerelésével, úgyhogy felráztam az üveget és mindent szétlocsoltam” – mondta Gurney a Motorsport Magazine-nak.
A hőség és az égetően forró gumi sem állította meg Kalifornia királyát
Foyt bekapcsolódott a mulatságba, bár szerinte kicsit túlzásba vitte. „Bőrig áztatta II. Henry Fordot pezsgővel, és mondtam neki, hogy ember, a főnököd locsolod!” – emlékezett vissza a Top Gear-nek nyilatkozva.
Gurney viszont nem izgatta magát túlságosan a híres gyáralapító unokája miatt. „Tekintélyes figura volt, aki ha csúnyán nézett rád, összehúztad magad és megpróbáltál láthatatlanná válni. Azt hiszem, az új menyasszonyával volt jelen a nászútjukon. Nem biztos, hogy tetszett neki a locsolás, de nagyot küzdöttünk és csodálatos volt A. J.-vel locsolni a pezsgőt” – mondta. A relikviának számító palackot az otthonában őrizte, miután visszakapta attól a fotóstól, aki a váratlan akció után elkérte tőle, de azt állítólag éveken át csak lámpaként használta.
A pezsgőlocsolás hamar divatba jött a díjátadókon, és máig ismerős jelenetsor mindenféle autóversenyen.