back to top
KezdőlapFormula 1Vészhelyzet hiúsítja meg az F1-es futamot, de volt már ennél is extrémebb...

Vészhelyzet hiúsítja meg az F1-es futamot, de volt már ennél is extrémebb törlés

-

Jó néhányszor előfordult a sportág történetében, hogy hónapokkal a tervezett időpont előtt törölni vagy más pályára kellett cserélni egy versenyhelyszínt. A két legszélsőségesebb esetben viszont már elkezdődött a versenyhétvége, miután meghozták a döntést.

A 2020-as Ausztrál Nagydíj frissen él az emlékeinkben, ahol a pénteki edzésnap előtt több F1-es stábtagban kimutatták a koronavírust, és éjszakába nyúlóan kellett várni annak megerősítésére, amit készpénznek vehettünk, hogy elmarad a futam (majd a szezon komplett első fele).

Most észszerűbben viselkedett a sportág vezetése, és már szerdán bejelentették, hogy Imola eső és áradás sújtotta térségében nem rendezik meg az Emilia Romagna Nagydíjat. Számításaink szerint a mostani eset felfér a dobogóra abban a rangsorban, hogy amikor egy versenyhelyszínt töröltek/halasztottak/helyettesítettek, azt mennyire későn jelentették be.

A második helyezett az említett 2020-as Ausztrál Nagydíj. És melyik a non plus ultra? Az 1985-ös Belga Nagydíj.

Ilyen szörnyű a helyzet az esővel sújtott imolai pályán – képek

Spa-Franchorchamps akkoriban nem volt jól ismert állomás a bajnokságban, mivel 1971-től 1984-ig egy kivétellel mindig máshol, biztonságosabb pályán rendezték a Belga Nagydíjat, a ma ismert vonalvezetésével és korszerű biztonsági feltételeivel csak 1983-ban mutatkozott be a világbajnoki sorozatban.

Az aszfalt tapadására érkeztek panaszok esőben, a rendezők ezen szerettek volna javítani, ezért egy átfogó burkolatcserét hajtottak végre az 1985-ös verseny előtt egy különleges anyag felhasználásával. Csakhogy a munkálatokat hátráltatta az időjárás, és csak tíz nappal a június eleji verseny előtt készültek el mindennel; pedig a szabályok azt írták elő, hogy egy verseny előtti két hónapban már nem szabad változtatni az aszfalton.

A közútként is használt pályát a hétköznapi autóforgalom zavartalanul birtokba vette, de a Forma-1 pénteki edzésnapja azonban megoldhatatlan problémát okozott: a bivalyerős turbós autók szabályosan feltépték a friss aszfaltot, ezen a videón 5:48-tól látható, milyen durva állapotok voltak. Puszta kézzel olyan nyomokat lehetett hagyni az aszfaltban, mintha egy nedves homokozóban nyúlkálnánk, Nigel Mansell a tudósítók előtt bele is markolt a burkolatba.

Embed from Getty Images</center@
Próbálták elfogadhatóvá tenni a pálya állapotát
 

A szervezők nem voltak a helyzet magaslatán, és naivan úgy próbálták meg orvosolni a helyzetet, hogy gyorsan lerakattak még egy friss aszfaltréteget. Hiába, mert az is felmállott. „A javítással csak azt érték el, hogy még csúszósabb lett a pálya felülete, de az továbbra is feltöredezett. A következetlenség teljesen ellehetetlenítette a vezetést rajta, nemhogy a versenyzést” – mondta a brit versenyző, Derek Warwick.

A szombati első edzést 25 perc után berekesztették, az Autosport beszámolója alapján a legjobb idő 23 másodperccel maradt el a pénteki etalontól. A szombati programot törölték a pályán (bár a Renault Alpine betétsorozatnak váratlanul engedélyeztek egy edzést), de a terv ekkor még az volt, hogy vasárnap lesz verseny. Szombat este 19:30 körül, a csapatvezetők gyűlése után azonban megszületett a döntés, hogy törlik a Forma-1-et – a kiegészítő programok versenyeit ugyanakkor megtartották.

1985 Williams Mansell
Fotó: Williams

Szeptemberben tartották meg a nyár elejére tervezett futamot

A pályát 10 ezer dollárra büntették, de hónapokkal később, szeptemberben pótolni tudták a Belga Nagydíjat, problémák nélkül.

Néhány másik eset

Viszonylag későn, egy-két hónappal a tervezett időpont előtt törölték az 1969-es Belga és a 2011-es Bahreini Nagydíjat is, eltérő biztonsági okokból: előbbin a pálya biztonsági feltételei nem feleltek meg a pilótáknak, utóbbin a politikai zavargások kavartak be.

Az 1950-es években 1955-ben a Le Mans-i tragédia miatt több nagydíjat töröltek, a következő két évben pedig a szuezi válságból eredő olajár-emelkedés vezetett néhány futam törléséhez, mivel a csapatok nem tudták állni a költségeket. 1975-ben a spanyolországi Jaramában adódtak súlyos problémák a pálya biztonsági feltételeivel, itt is benne volt a pakliban, hogy elmarad a verseny, ahogy az 1984-es dallasi futam is majdnem erre a sorsra jutott. Jockey Ewing városában ugyanúgy az aszfalttal voltak gondok, mint Spában 1985-ben.

Káosz, halál, tömeges kiesés – tragédiával búcsúzott minden idők legjobb utcai pályája

Egészen más jellegű nehézség fenyegette az 1982-es szezonnyitó megrendezését Dél-Afrikában: a pilóták közül szinte mindenki sztrájkba lépett a szuperlicenszeket érintő módosítás miatt, pénteken lényegében csendes maradt a pálya az edzésnapon.

No és persze nem feledkezhetünk meg az elmúlt évek azon esős nagydíjairól, amikor a szombaton uralkodó borzasztó körülmények miatt vasárnapra kellett halasztani az időmérőt.