Az esztergomi gyártású Suzuki S-Cross 2022 után 2023-ban is elnyerte a közönségdíjat az Év Magyar Autója versenyben. Az 1,4 literes motorral és lágy hibrid hajtással szerelt kompakt szabadidő-autó a Salgó Rallyn is szerepet kapott, Kammerer Zoltán olimpiai- és világbajnok kajakos előfutóként állt rajthoz a volánja mögött.
Autóversenyen nem csupán versenyautókra van szükség, számos egyéb jármű is szolgálatot teljesít a lebonyolítás érdekében. A Salgó Rally sportszakmai személyzete egyebek mellett egy Suzuki S-Crosst is használt, ami a felszerelés szállítása után a híres ceredi gyorsasági szakaszon előfutó autóként is remekül megállta a helyét.
A még 2021-ben megújult esztergomi Suzuki S-Cross 4,3 méter hosszú, 1,785 méter széles, 1,58 méter magas és 2,6 méteres tengelytávval rendelkező autó. Elődjéhez képest csak a hasmagassága változott, 180 milliméter helyett 175 milliméter lett, a tágas utasterében öt felnőtt elfér, a 430 literes dupla padlós csomagtér sokoldalúan használható, ezúttal az is hasznosnak bizonyult, hogy az űrtartalma 1230 literre is bővíthető a háttámlák könnyű ledöntésével.
Az utazási élményt nagyvonalú hátsó lábtér és szélesre nyitható (feláras) panoráma-napfénytető fokozza. A lágy hibrid rendszer elemei az ülések alatt kaptak helyet, így nem vesznek el hasznos teret sem az utas- sem a csomagtérből. A hátsó ülések osztottan dönthetők (a háttámla két fokozatban rögzíthető), az álpadló segítségével teljesen sík felületet kapunk.
Jó technikai felszereltség
A LED-es fényszórók és hátsó LED-es lámpák alapáron járnak az autóhoz, GL+ szinttől pedig már a fényszórók automatikus szintszabályozása is a listaárban van. Érintőképernyő nélkül sosem maradunk, az alap héthüvelykes (felbontása 800 x 480 pixel), a tesztünkben szereplő komolyabb egység 9 hüvelyk képátlójú, képe HD-felbontású (1920 x 1080 pixel) és vezeték nélkül is fut rajta az Apple CarPlay, illetve az Android Auto.
A tolatókamera képe éles, a hangzórendszer alapáron nem nyújt különleges élményt, de extraként nyolc hangszóró is rendelhető. Jellegéből adódóan a kocsi vezethetőség nem különleges, de jól manőverezhető, és minden tekintetben hozza a manapság elvárt szintet.
Takarékos lágy hibrid
A Suzuki ötféle hibridet kínál. Lágy (kisegítő) hibridből kettő is van, 12 voltos, illetve 48 voltos, full (teljes) hibrid hajtásláncból is kettő szerepel a palettán: a villanymotorral támogatott, Toyotától átvett 1,8 literes motorral (Swace), illetve a saját fejlesztésű, először a Vitarában majd az S-Crossban bemutatkozott, négyhengeres 1,5 literes motorral szerelt hajtás. Plusz ott van a szintén Toyota-fejlesztésű plug-in hibrid rendszer (Across).
Az 1,4 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbómotornak és a Bosch által gyártott 48 voltos SHVS lágy hibrid rendszernek köszönhetően az autó nem fogyaszt sokat, 6,8 literes átlagfogyasztással üzemelt, de hétköznapi körülmények között bonyolított tesztelés során 5,9 liter benzinnel is beérte 100 kilométerenként. Ekkor sík tájon és városon belül használtuk az eco, azaz takarékos üzemmódot, amellyel erőtlenebbé vált az autó, gyengült a gázpedál érzékenysége és a légkondi is spórolós fokozatban dolgozott, de cserébe takarékosabb volt.
A Suzuki könnyű és kompakt lágy hibrid rendszere egy meghajtó funkcióval is ellátott integrált, 10 kW teljesítményű és 53 newtonméter nyomatékkal bíró indítógenerátorból (ISG) és egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorból (az első utasülés alatt található), valamint egy 48-12 voltos DC/DC konverterből áll. Az ISG lassításkor áramot fejleszt, amely az akkumulátorokban tárolódik. A hatékony töltési folyamat gyakori motorrásegítést tesz lehetővé. A tárolt energiának köszönhetően a hibrid rendszer az utazósebesség elérése után minimalizálja az áramfelhasználás benzinmotorra háruló terhelését. Az automatikus start/stop rendszerrel megállított benzinmotort simábban és egyenletesebben újraindítja, míg az üzemanyagigényes gyorsítás során az ISG saját nyomatékát használó két funkciójával (nyomatéknövelés és nyomatékkiegyenlítés) tovább segíti annak működését.
Mit jelentenek ezek? Amikor a kuplungot kinyomjuk a lassításhoz, és a motor fordulatszáma az alapjárati fordulatig csökken, az ISG alapjáraton tartja a benzinmotort, és leállítja az üzemanyag-felhasználást (már 15 kilométer/óra alatti sebességtől) – önálló elektromos hajtásra nem képes. Miután az alapjárat folytonos, a jármű igény szerint bármikor visszagyorsítható. A nyomatékkiegyenlítés az ISG nyomatékát felhasználva rásegít a benzinmotor forgatónyomatékára, így kompenzálja a gyorsítási folyamat során fellépő késleltetett motorválaszt, ami fokozza a gyorsulást és növeli a teljesítményt. A nyomatéknövelés zökkenőmentesebbé teszi a gyorsítást azáltal, hogy az ISG forgatónyomatékával támogatja a benzinmotor nyomatékát, amíg a turbófeltöltő a motorba nem juttatja a sűrített levegőt. Az erőforrás legnagyobb teljesítménye 130 lóerő, nyomatékának maximuma 235 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 195 kilométer/óra.
Az üresen 12,5 mázsás S-Cross hibrid rendszere kiküszöböli a turbólyukat, a motor meglehetősen élénk, a hatfokozatú váltó hosszú karja ellenére rövid úton jár, de néha megakad a hármas fokozat környékén. Az autó futóműve elöl MacPherson rugóstagokra épül, hátul a szokásos csatolt hosszlengőkaros. Elektromos rásegítésű kormányzása steril, a vezetési pozíció megfelelő, az ülések hosszabb utazás során sem terhelik meg a derekat, illetve a hátat. A kilátás jó, a parkolásban négykamerás rendszer segíthet. A kerék- és szélzaj jelentős.
Mennyibe kerül?
Alapfelszereltséggel (elfogadhatónak mondható GL: LED-fényszórót, hét légzsákot, táblafelismerőt, városi koccanásgátlót, aktív sávtartót, sávelhagyásra figyelmeztetőt, távolságtartós tempomatot is ad) listaáron 9 millió forintért (kedvezményes áron 7,95 millió forintért) lehet kétkerékhajtású lágy hibrid Suzuki S-Cross a birtokunkban, a GLX felszereltséggel kedvezményes áron 9,22 millió forintba kerül az autó. Erre a modellre is érvényes a Suzuki 3+7 éves garanciája (200 ezer kilométerig), ami hosszú távon megalapozza a gondozásmentes használatát.
A cikk készítésében közreműködött Bíró Csongor.