Rendkívül izgalmas versenyen született meg az idei Le Mans-i 24 órás végeredménye, dráma drámát követett, és a versenyt nem kevesebb, mint öt márka vezette.
Ugyan csak 90-szer rendezték meg a versenyt előtte, idén mégis jubileumot ünnepelt a Le Mans-i 24 órás verseny. A verseny története 1923-ban kezdődött, és ehhez járt a nagy csinnadratta, nemcsak a pályán kívül, hanem azon belül is.
A Hypercar-érában most először kapott igazi ellenfeleket a Toyota, miután a LMH autókon kívül és a verseny előtt életbe lépő változások pedig még közelebb hozták egymáshoz a mezőnyt.
Eső a napnyugtában
A két Ferrari első sorból indulva az első körben elvesztette a vezetést a címvédő Toyotákhoz képest, míg hátrébb a 311-es, beugró Cadillac a falnak csapódott a nedves aszfalton. A sárga zászló után egyre jobban rákezdett az eső.
Változékony időjárás következett, miközben a pálya egyik felén egymás hegyén-hátán csúsztak ki az autók, pár kilométerrel arrébb sütött a nap, a gumiválasztás különösen nagy jelentőséggel bírt. Az autók tempója és pozíciója ennek megfelelően elég hektikusan változott. De nem csak az időjárás, a folyamatos balesetek és a biztonsági autó is hatással volt a verseny sorrendjére.
🌧️ Torrential rain in some parts of the circuit. It’s chaos out there! 🫢#LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/ArBwM4kbIq
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 10, 2023
Egy Peugeot keveredett az élre, a változékony időjárás mellett jól működött az autójuk. Utána egy rendkívül hosszú safety cart követően nagy meglepetésre mezőny végéről rajtoló a privát Porsche vezetett, de Yifei Ye a falnak ütközött, és emiatt hosszabb javításra be kellett húzódniuk a boxba.
🟡 The #38 careers off, causing a FCY @JotaSport #LeMans24 #LeMansCentenary pic.twitter.com/Q3FGDjhUzK
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 10, 2023
Ezután az #51-es Ferrari szerezte meg a vezetést, és a kiállások alkalmával néha a #94-es Peugeot-val váltották egymást az első helyen.
Az éjszaka
A sötétség beálltával kezdetét vette a dráma, ugyanis a #7-es Toyota lekörözöttekbe keveredett bele, és annyira megsérült az autó, hogy még a boxba sem tudtak visszamenni, ezzel a japánok veszítettek egy autót.
What an incredible start to the night!
The #7 Toyota stopped on the edge of the track at the top of the Mulsanne Straight and got hit by the JMW Ferrari ! #LeMansCentenary | @TGR_WEC | @FerrariHypercar pic.twitter.com/s0Mp7O6tLs— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 10, 2023
Később a Ferrari is hasonlóan járt, bár az #50-es még versenyben maradt, de elszállt a győzelemre az esélye, miután az autót a garázsban egy technikai hiba miatt hosszabb időn keresztül kellett javítani.
A fékproblémákkal küzdő #8-as Toyota viszont Ryo Hirakawa vezetésével élre tört, és megkezdődött a csata köztük, és az állva maradt Ferrari között, akik egyszer a kavicságyba is kicsúsztak, amivel visszaestek pár helyet.
Reggel, délelőtt, és délután
Bár úgy tűnt, a Ferrari kényelmes vezetésre tett szert, a boxkiállásoknál többször is nehézségek ellenére sikerült újraindítani az autót, emiatt a vezetést többször is fel kellett adniuk. Az autó tempója viszont segített nekik abban, hogy mindig visszaelőzzék a Toyotát.
A kegyelemdöfést az utolsó előtti órában a Toyota kisebb ütközése jelentette, ezzel már majdnem körhátrányba kerültek a japánok.
Drama! The #8 in second place, edging up behind the Ferrari #51, has hit the barrier at Arnage! #LeMansCentenary | @TGR_WEC pic.twitter.com/Fib3wv9HP6
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 11, 2023
Az élen folyó csata mögött a csak kisebb problémákkal küzdő két Cadillac ért be, majd a második Ferrari nagy felzárkózást bemutatva jött fel az ötödik helyre.
A Hypercar kategória végeredménye:
# | Pilóták | Csapat | Márka | Kat. | |
1.
|
51
|
🇬🇧 Calado |
🇮🇹 AF Corse
|
🇮🇹 Ferrari
|
LMH
|
🇮🇹 Giovinazzi | |||||
🇮🇹 Pier Guidi | |||||
2.
|
8
|
🇨🇭 Buemi |
🇯🇵 Toyota Gazoo
Racing |
🇯🇵 Toyota
|
LMH
|
🇳🇿 Hartley | |||||
🇯🇵 Hirakawa | |||||
3.
|
2
|
🇳🇿 Bamber |
🇺🇸 Chip Ganassi
Racing |
🇺🇸 Cadillac
|
LMDh
|
🇬🇧 Lynn | |||||
🇬🇧 Westbrook | |||||
4.
|
3
|
🇫🇷 Bourdais |
🇺🇸 Chip Ganassi Racing
|
🇺🇸 Cadillac
|
LMDh
|
🇳🇱 van der Zande | |||||
🇳🇿 Dixon | |||||
5.
|
50
|
🇮🇹 Fuoco |
🇮🇹 AF Corse
|
🇮🇹 Ferrari
|
LMH
|
🇪🇸 Molina | |||||
🇩🇰 Nielsen | |||||
6.
|
708
|
🇫🇷 Dumas |
🇺🇸 Scuderia
Cameron Glickenhaus |
🇺🇸 Glickenhaus
|
LMH
|
🇫🇷 Pla | |||||
🇺🇸 Briscoe | |||||
7.
|
709
|
🇫🇷 Berthon |
🇺🇸 Scuderia
Cameron Glickenhaus |
🇺🇸 Glickenhaus
|
LMH
|
🇲🇽 Gutiérrez | |||||
🇫🇷 Mailleux | |||||
8.
|
93
|
🇬🇧 di Resta |
🇫🇷 Total Peugeot
|
🇫🇷 Peugeot
|
LMH
|
🇩🇰 Jensen | |||||
🇫🇷 Vergne | |||||
9.
|
5
|
🇺🇸 Cameron |
🇺🇸 Team Penske
|
🇩🇪 Porsche
|
LMDh
|
🇩🇰 Chistensen | |||||
🇫🇷 Makowieczki |
A többi kategória dobogósai:
# | Pilóták | Csapat | Márka | |
LMP2 | ||||
1.
|
34
|
🇪🇸 Costa |
🇵🇱 Intel
Europol Competition |
🇫🇷 Oreca
|
🇨🇭 Scherer | ||||
🇵🇱 Smiechkowski | ||||
2.
|
41
|
🇦🇴 Andrade |
🇧🇪 Team
WRT |
🇫🇷 Oreca
|
🇨🇭 Délétraz | ||||
🇵🇱 Kubica | ||||
3.
|
30
|
🇦🇹 Binder |
🇫🇷 Duqueine
Team |
🇫🇷 Oreca
|
🇨🇭 Jani | ||||
🇨🇱 Pino | ||||
GTE Am | ||||
1.
|
33
|
🇳🇱 Catsburg |
🇺🇸 Corvette
Racing |
🇺🇸 Chevrolet
|
🇺🇸 Keating | ||||
🇦🇷 Varrone | ||||
2.
|
25
|
🇴🇲 Al Harthy |
🇴🇲 ORT
by TF Sport |
🇬🇧 Aston
Martin |
🇺🇸 Dinan | ||||
🇮🇪 Eastwood | ||||
3.
|
86
|
🇬🇧 Barker |
🇬🇧 GR
Racing |
🇩🇪 Porsche
|
🇮🇹 Pera | ||||
🇬🇧 Wainwright |