Charles Leclerc Monaco után ismét egy különleges sisakdizájnnal versenyez a Kanadai Nagydíjon. A Ferrari monacói pilótája ezúttal azonban nem az édesapja, hanem a montreali pálya névadójának, Gilles Villeneuve-nek a dizájnját használja majd a hétvége folyamán.
Gilles – aki az 1997-es Forma-1-es világbajnok Jacques Villeneuve édesapja volt – egy kivételes tehetség volt, aki egy tragikus baleset miatt túlságosan hamar távozott az élők sorából. A kanadai pilóta F1-es karrierjét a Ferrarinál töltötte, ahol 1979 és 1982 kivételével átlagos autókkal kellett megmutatnia a tehetségét.
A szóban forgó szezonban került a legközelebb a világbajnoki címhez, azonban a végelszámolásnál Villeneuve csapattársa, Jody Scheckter örülhetett. Gilles – aki a hazai szurkolói előtt szerezte meg az első F1-es sikerét a Kanadai Nagydíj mostani helyszínén – egyik legemlékezetesebb győzelme az 1981-es Monacói Nagydíj volt.
Az első turbófeltöltős Ferrari, a 126C egy rendkívül erős hajtáslánccal rendelkezett, de a kaszni már közel sem volt olyan erős, mint a rivális csapatoké. Villeneuve ennek ellenére képes volt a 2. rajthelyet megszerezni Monacóban Nleson Piquet sokkal jobban mozgó Brabhamje mögött. A versenyt pedig a brazil kiesését azért tudta megnyerni, mert vissza tudta előzni a technikai gondokkal küszködő Alan Jones Williamsét 4 körrel a verseny vége előtt.
A kanadai a soron következő Spanyol Nagydíjat is meg tudta nyerni El Jaramában. Villeneuve már a rajtnál képes volt 4 pozíciót javítani, és ezután már a 3. helyen haladt. Ezutén Carlos Reutemann Williamsét is meg tudta előzni, majd Jones hibáját kihasználva a 14. körben már az élen haladt. Ugyan a verseny nagyon szoros volt, de a kanadai még úgy is győzni tudott, hogy a top5 1,5 másodpercen belül ért célba egymáshoz képest.
Villenuve karrierjében az 1982-es szezon jelenthette volna az igazi áttörést. A 126C2 egy remek autó volt, azonban a kanadai Ferrari-legenda sokszor került összetűzésbe az új csapattársával, Didier Pironival. Villeneuve két kieséssel és egy kizárással indította a szezont, de San Marinóban egy győzelemmel javíthatott volna a helyzetén, ha Pironi nem előzi meg őt. Ezzel a francia megszegte a Ferrari csapatutasítását, amivel egy óriási balhé tört ki az olasz istálló berkein belül. A Scuderia rossz hangulatban érkezett meg Zolderbe, ami Villeneuve életének utolsó F1-es versenye volt.
Az egyik szabadedzésen a kanadai pilóta összeütközött a figyelmetlen Jochen Mass-szal, aki félre akart húzódni a kanadai elől. A nagy sebesség miatt a Ferrari a levegőbe emelkedett, majd pár fordulatot követően orral a földnek csapódott. A Ferrari 126C2 felismerhetetlen volt az eset után, Villeneuve pedig kirepült az autóból. Az eset után Villeneuve-öt azonnal kórházba szállították, de a sérülései olyan súlyosak voltak, hogy még a baleset napjának éjszakáján az életet veszítette.
Ha nincs a baleset, a kanadai jó eséllyel pályázott volna a világbajnoki címre, mivel az évad végén a Ferrari lett a konstruktőri bajnok, és Pironi simán megnyerhette volna az egyéni címet, ha a Német Nagydíjon elszenvedett súlyos balesete miatt nem kellett volna visszavonulnia, és teljesítette volna a szezon utolsó 5 versenyét.
Gilles Villeneuve nevét a Kanadai Nagydíj versenypályája viseli, ami az Ile Notre-Dame szigeten található. A mesterséges szigetet még az 1967-es Világkiállítás előtt építettek fel.
Inspired by Gilles ❤️💙#CanadianGP 🇨🇦 @Charles_Leclerc pic.twitter.com/9yXUSblzBF
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 16, 2023