back to top
KezdőlapFormula 1Fellázadnak az F1-es csapatok a változtatási terv ellen?

Fellázadnak az F1-es csapatok a változtatási terv ellen?

-

Július végén születik döntés egy fontos 2024-es változtatási javaslatról, hogy maradnak-e a gumimelegítő paplanok vagy sem.

Ezek működési hőmérsékletét az elmúlt években több lépcsőben lejjebb vették, és az FIA eredeti elképzelése az volt, hogy a következő idénytől teljesen kivezetik őket. A több éve belengetett tervez azonban többen veszélyesnek vagy értelmetlennek tartják, mert a bokszból kihajtó autók tempója eleinte nagyon alacsony lesz.

2024-ben végül csak akkor érvényesíti ezt a lehetőséget az FIA, ha a csapatok támogatják benne, márpedig az Autosport információi szerint nem valószínű, hogy hozzájárulnak a szabályváltozás bevezetéséhez.

Legutóbb Barcelonában a Ferrari és a Mercedes részvételével zajlott gumiteszt melegítő nélküli abroncsokkal, de a beszámolók alapján az eredmények nem győzték meg a pilótákat. A július közepi Brit Nagydíj után még lesz egy teszt (a Red Bull-lal, a Haasszal és a Williamsszel), amelyen a Pirelli esetleg meggyőzheti a kétkedőket, de az eddigi visszajelzések nem pozitívak.

Szembeszállt a tévedő Hamiltonnal egy másik versenyző

Christian Horner azt mondta, az ítélettel kivár a silverstone-i tesztig, a Mercedestől viszont James Allison arra mutatott rá, hogy sok még a teendő a Pirelli kísérleti termékeivel. A Williamst irányító James Vowles közölte, hogy olyan gumikat kell előállítani, amelyek a spái pálya hidegében és a bahreini pálya hőségében egyaránt jól teljesítenek előmelegítés nélkül.

Monacóban a melegítetlen esőgumikat kipróbálták néhányan az egyik edzésen, a köztes esőgumik esetleges szingapúri tesztjére (amennyiben vizes lenne a pálya) azonban nemet mondtak a csapatok, ami meglepte a Pirellit.

A gyártó főmérnöke, Simone Berra korábban hangsúlyozta, olyan abroncsok szükségesek a tervezet megvalósításához, amelyek kellően strapabírók, az etapok elején a kezdeti alacsony guminyomás mellett is jól működnek, továbbá gyorsan felmelegednek. Arra számított, hogy az FIA zöld utat ad a melegítőpaplanok elvetéséhez, de úgy tűnik, az optimizmusa nem feltétlenül megalapozott.

A melegítőpaplanokat már az F2-ben, az IndyCar-ban és a WEC-ben (a hosszútávú világbajnokságban) sem használják. A betiltásuk előnyei közé a kisebb áramfogyasztás, az alacsonyabb szállítási költségek tartoznának, illetve természetesen az eszközállomány frissítésének hiányának is lehetne spórolni.