A szürke eminenciások életébe adott látványosabb betekintést, amiért megdicsérték a sajtóban. Pedig csak a szimulátoros fejlesztőpilóták szokásos munkáját végezte.
Lewis Hamilton és George Russell udvariasan kiemelte a Spanyol Nagydíj után, hogy a Mercedes azóta is tartó, kiválóan érzékelhető fejlődéséhez a tesztpilóta Mick Schumacher is hozzátette a magáét a szimulátorban végzett munkával.
Több helyen arra épült a szalagcím, hogy éjjeli műszakot tolt, azt az a benyomást keltve, hogy a derék fiatalember ilyen hősiesen, sztahanovistaként teper, hogy újra helyet kapjon az F1. Csakhogy a szimulátoros fejlesztőpilótáknál ez teljesen természetes jelenség, nem vis maior túlóra esett be.
A valódi pályán töltött gyakorlással ugyanis nem ér véget az adatgyűjtés a csapatoknál pénteken, a betáplált időjárási paraméterekkel a virtuális valóságban a valódi edzésidő többszörösét töltik el, hogy minél okosabbak legyenek. És amikor késő estébe, éjszakába nyúló feladatokról esik szó, valóban olyankor zajlik a munka a gyárban, amikor mások már rég nyugovóra tértek.
„Ha a pályán felmerül valamilyen probléma, a szimulátorban erre fordítjuk a figyelmet és megpróbáljuk megszüntetni. A mérnökök rengeteg beállításváltoztatást is ki akarnak próbálni, amik közül némelyik megvalósítása sok időt igényelne a való életben, ezt nem lehetne egyetlen edzés alatt megvalósítni. Az autót így éjszaka, a szimulátorban alakítjuk át, ott csak két perc átállítani a beállításokat” – magyarázta a McLaren korábbi pilótája, Stoffel Vandoorne a Topgear Autoguide-nak.
„Az edzés után hosszú listát szoktak küldeni, ezen szoktunk végigmenni. A nagydíj után nagyon sok összehasonlítást végzünk, hogy a szimulátorban kipróbált dolgok mit eredményeztek a pályán.”
Természetesen nem csak a versenyhétvégék során, hanem előzetesen, az alapbeállítások kifőzéséhez is aktívan használják a csapatok a szimulátort.
Az esti munkáért adott nyilvános dicséret olyan alap dolog, ami a többi csapat ugyanígy teperő pilótájának ugyanúgy név szerint járna, de a visszajelzések minősége valóban döntő tényező lehet. Erre a szintén a Mercedes kötelékébe tartozó Frederik Vesti, az F2 éllovasa mutatott rá. „Roppant fontos a visszajelzések érdekében, hogy Lewis [Hamilton] és George [Russell] vezetési stílusát másoljam. Ha nem így teszek, másnak érezhetem az autót, mást tapasztalhatok, mint amik ők.”
Az F1 által készített videóban egy másik McLaren-tesztpilóta, Oliver Turvey fejtette ki, emellett mire kell még figyelni. „Szerintem a legfontosabb az, hogy egyenletes teljesítményt nyújtva vezessen, egyenletes köridőkkel, etapokkal. Fontos, hogy elemezni tudja a beállítások módosításának és az új fejlesztésű elemek hatását” – mondta.
Mick Schumacher szerencséjére nem hiú ábránd, hogy a szimulátorban végzett jó munka belépőt adhat az állandó versenyzők közé, legyen szó akár lefokozott, akár feltörekvő pilótáról. Danyiil Kvjatnak például állítólag nagyon sokat segített a Red Bull kisebbik csapatához való visszatérésben, hogy 2018-ban a Ferrari felemelkedéséhez hozzátette a magáét.
„Azt hiszem, a munkám kedvezően hatott az autó teljesítményére – nyilatkozta a Paddock Magazine-nak néhány éve. – Izgalmas volt a változásokat látni, amikor egy pénteki edzésen közepes volt a teljesítményünk, majd szombaton megszereztük a pole-t. Úgy gondolom, ez az egész csapat munkájának eredménye volt, mert nagyon keményen dolgoztunk a szimulátorban.”
Időnként a munka gyümölcsét learató versenyzőkről név szerint külön megemlékeznek, mint a háttérmunka hőseiről, de ritkán kapnak akkora publicitást, mint Mick Schumacher. Amikor például 2017-ben Szingapúrban Sebastian Vettel megemlítette, hogy a pole pozíció megszerzésében nagy segítséget jelentett az akkor még “serdülő” Charles Leclerc és Antonio Giovinazzi éjszakai hozzájárulása, az nem kapott ekkora visszhangot.