Max Verstappen, George Russell, Charles Leclerc, Esteban Ocon és Nico Hülkenberg is kifejezetten örülne neki, ha visszatérne az ütős motorhang a Forma-1-be.
Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója a minap előrevetítette, hogy a 2026-ban érkező új Forma-1-es erőforrások nemcsak szintetikus üzemanyagot fognak használni, illetve hiányozni fog belőlük a hőenergia-visszanyerő rendszer (MGU-H), hanem hangosabbak is lesznek az elődeiknél. Noha a 2005-ben leváltott V10-esek, de még csak a 2013-ig használt V8-asok szintjét sem valószínű, hogy hozni fogják, sok szurkoló bizonyára örül ennek a fejleménynek, hiszen az autósportban a hanghatás az egyik olyan tényező, ami érzelmeket vált ki az emberből, és ami jelentősen képes növelni az élvezeti értéken.
És persze nemcsak a sportág jelenlegi, hanem jövőbeli drukkereit is könnyebb talán megfogni akkor, ha szebben szólnak az F1-es autókban dolgozó erőforrások, hiszen számos, a sportágat még gyerekként megszerető szurkolóban mély nyomokat hagyott, amikor először, akár már a pályától kilométerekre meghallotta a V10-es, V12-es motorok sikítását.
Di Grassi: Az e-üzemanyaggal újra lehetne V10-es és V8-as motorokat használni
Hasonló élmények határozták meg a jelenlegi mezőny tagjainak Forma-1 iránti szeretetét is, derült ki azután, hogy öt pilótát, név szerint Max Verstappent, George Russellt, Charles Leclerc-t, Esteban Ocont és Nico Hülkenberget is megkérdeztük az Osztrák Nagydíjon a motorhang várható javulásáról.
„Igen, abszolút, teljes mértékben egyetértek – felelte az Alpine pilótája a Racingline azon felvetésére, hogy különösen a gyerekek „megfertőzésében” lehet különösen nagy szerepe a remek motorhangnak. – Az autók hangja bennem is nyomott hagyott, amikor gyerekként néztem a Forma-1-et. A mai napig emlékszem, ahogy azoknak az autóknak a motorja akár a 19 ezres percenkénti fordulatszámot is elérte, egyszerűen gyönyörű volt hallani. Amikor bármilyen autót hallok, legyen szó akár utcai kocsiról, első sorban a hang az, ami le tud nyűgözni. Úgyhogy igen, ez nagyon fontos.”
Ocon ezzel együtt kissé szkeptikus volt azt illetően, hogy az elektromos hajtást közel a háromszorosára növelő, azaz az MGU-K-ra nagyobb szerepet hárító 2026-os erőforrások tényleg hangosabbak lesznek, végül azonban arra jutott, hogy amennyiben Stefano Domenicali ezt mondja, akkor bizonyára igen.
Brawn elárulta, miért nem hozzák vissza a V10-es motorokat az F1-be
A világbajnoki címvédő szintén óvatosan viszonyult a kérdéshez, de azt ő is elmondta, hogy a régi, V8-as, V10-es, V12-es motorok által hajtott autók egyértelműen több érzelmet váltottak ki belőle, mint a mostaniak.
„Azon tűnődöm, hogy mennyit lehet majd ezért tenni, de az biztos, hogy régen, amikor az ember besétált a paddockba, és zajlott egy szabadedzés, már messziről azt mondta, hogy »Wow, ez elképesztő!«. Még úgy is, hogy azok az autók az egyenesekben lassabbak voltak annál, mint amennyivel manapság megyünk. Úgyhogy igen, a hangnak egyértelműen nagy hatása van erre, és örülnék, ha a motorok hangosabbak lennének” – nyilatkozta a Racingline-nak a holland.
„Régebben, még az F1-es karrierem előtt, amikor megközelítettem a pályát, sok-sok kilométerről hallani lehetett az autókat, és ez is hozzátartozott az izgalomhoz, az ember libabőrös lett, érzelmeket váltott ki belőle – erősítette meg Nico Hülkenberg, hogy ő is nagy rajongója a hangosabb motoroknak. – Most egyértelműen kevésbé van ez jelen, ugyanakkor sokkal jobb a helyzet, mint kezdetben [a hibrid erőforrások bevezetésekor], 2014-2015-ben, akkor nem volt valami nagyszerű. Úgyhogy egyértelműen pozitív hír [hogy hangosabbak lesznek a motorok].”
Így hajtotta meg Alonso egykori, V10-es Renault-ját – GALÉRIA, VIDEÓ
Lévén Monacóban született és ott is nőtt fel, Charles Leclerc-nek egészen fiatal korából is vannak emlékei arról, miként zengett a város az F1-es edzések és versenyek alatt, úgyhogy természetesen benne is nosztalgikus érzéseket vált ki egy-egy igazán hangos F1-es motor. „Nagy rajongója vagyok a hangos motoroknak. Emlékszem, hogy Monacóban fiatalon néztem a nagydíjat, és a zaj hozzáadott valamit az élményhez. Imádnám, ha ismét hangosabb motorok jönnének, úgyhogy igen, nagyon rajongok ezért.”
George Russell szintúgy üdvözölné a változást. A Mercedes pilótája egy vicces példát is felemlegetett arra, mennyire sokat számít, hogy egy autónak milyen a hangja.
„A sebesség érzékelése és a hanghatás kéz a kézben jár. Az Egyesült Királyságban volt egy típus, a Citroën Saxo, amire az emberek előszeretettel tetettek hatalmas kipufogókat, amitől mérföldekről lehetett hallani, ha jött egy ilyen kocsi. Mindenki azt hitte, hogy egy Ferrari közeledik, majd kiderült, hogy egy Saxo az. Ki kell jelenteni, hogy az ember hallani akarja a motorhangot, ezt a zúgást a pálya körül. Egyértelműen üdvözölnénk [a hangosabb motorokat].”
Ezek után alighanem nem jöhet elég korán a 2026-os szezon, és most már csak azt reméljük, hogy az új szabályok szerint épített erőforrások nem okoznak majd csalódást, és tényleg számottevően jobban fognak szólni, mint a mostaniak.