Monzában visszavágtak a Ferrarinak a Le Mans-i vereségért, de nem ez volt a nap legnagyobb híre.
Őrült versenyen aratott történelmi sikert a Ferrari Le Mans-ban
A Ferrari Le Mans-i történelmi győzelmét követően a WEC módosított a teljesítmény-kiegyenlítő rendszerén. Az eddigi rögzített álláshoz képest a szezon második felében a pályák karakterének megfelelően fordulónként változnak majd az erőviszonyok, de előre rögzített módon.
Le Mans előtt – az előzetes ígéretek ellenére – az utolsó pillanatban változtattak a Ferrari javára, a Toyota pedig erősen kifejezte nemtetszését a dolog iránt.
Ennek megfelelően az olaszok kapták a monzai 6 órás versenyre a legnagyobb hátráltatást, így nem számítottak esélyesnek a hazai futamukon. A Toyota viszont visszatért a tápláléklánc csúcsára, valamint a Peugeot – miután végre versenyképesebbnek tűntek Le Mans-ban, mint eddig bármikor – visszatért arra a helyszínre, ahol tavaly bemutatkoztak a hátsó szárny nélküli autójukkal.
Továbbra is bővül a Hypercar-kategória
Két új Hypercar debütálása is sok került: egyrészt a Proton Competition (#99) színeiben egy újabb privát Porsche teljesítette első versenyét, a korábbi világbajnok Neel Janival, Baumgartner Zsolt egykori F1-es csapattársával, Gianmaria Brunival és a Le Mans-i kategóriagyőztes Harry Tincknellel a volán mögött.
A másik még csak egy bemutató keretében teljesített pár kört, az olasz Isotta Fraschini mutathatta meg a nagyközönségnek azt az autót, amivel jövőre szándékoznak indulni az Endurance Világbajnokságon.
The FIA WEC weekend in Monza was a blast for Isotta Fraschini Milano, here is a quick recap of all the great emotions that characterized it.
_____#IsottaFraschini #Tipo6LMH #hypercar #TheFastestLuxury #LMH #LeMansHypercar #WEC #FIAWEC #Monza #6HMonza @FIAWEC @Autodromo_Monza… pic.twitter.com/PsczlvqzxM— Isotta Fraschini Milano (@IF_Milano) July 9, 2023
A rajtot követően a 93-as Peugeot vette át a vezetést a pole-ból induló 7-es Toyotától, akik a verseny második felében vették vissza az első helyet. Ugyan az utolsó órában a 99-es Porsche lefulladása miatt újra összerázódott a mezőny, a japánok megtartották az első helyet.
A dobogó legalsó fokára a márka első dobogóját szerző 93-as Peugeot-legénység állhatott fel, míg a bajnokságot vezető 8-as Toyota több balesetbe is belekeveredett.
Világbajnok, már két futammal a vége előtt
Hiába van hátra még a fuji 6, és a bahreini 8 órás verseny, a GTE Am-kategória már most bajnokot avatott, miután a Corvette korábbi domináns formájához nem tudott senki sem felérni. Ugyan most csak a negyedik helyet szerezték meg, így először nem álltak dobogóra, három győzelmüknek köszönhetően már behozhatatlan előnnyel rendelkeznek a pontversenyben.
Ben Keating ezzel megvédte tavalyi címét, így a GTE-autók utolsó két évében tudott győzedelmeskedni, mielőtt jövőre a GT3-as konstrukciók válják le az utcai autókon alapuló osztályt.
Továbbá a WEC eddigi legfiatalabb bajnokát is avatta, elsőt a 21. századból az argentin Nicolás Varrone személyében, aki 22 évesen lett bajnok. A csapat harmadik tagja Michelisz Norbert korábbi márkatársa, Nicky Catsburg idén egészítette ki az Endurance tripla koronáját, legalábbis a GT-mezőnyben: daytonai és sebringi győzelme után kategóriagyőztes lett Le Mans-ban is, így a bajnoki cím igazán feltette a koronát az idényére.