Nyck de Vriesnek mindössze tíz versenyt adott a bizonyításra az AlphaTauri, majd miután elégedetlen maradt a formájával, a csapat menesztette a hollandot. Vajon mennyit veszít az F1 a Formula E világbajnokának távozásával?
A Red Bull pilótaprogramjában senki sem tud kimagasló teljesítmény nélkül évekig elevickélni, sőt, akár egyetlen ballépés is bizalomvesztéshez vezethet, ezt már számos versenyző példáján láthattuk, amióta 2006-ban a Toro Rosso képében az energiaitalcég nevelőcsapata is beszállt az F1-be. Azt viszont, hogy a kiváló renoméval érkezett, 2019-ben az F2-t, 2021-ben pedig az FE-t megnyerő de Vriesnek ilyen kevés időt adott Helmut Marko és Christian Horner, sokan értetlenkedve fogadják.
Tény, hogy a jelenleg a bajnokság utolsó helyén álló AlphaTaurinál elkél egy tapasztalt pilóta iránymutatása, és a holland helyére érkező Daniel Ricciardo kipróbálására is nagy volt a késztetés a Red Bullnál, ám a bokszutca mérvadó szakértői és a de Vries képességeit jól ismerő versenyzők szerint is elhamarkodott döntés volt a menesztés, ami ismét rámutat a Red Bull kíméletlen pilótaválogatási módszerének hibáira.
A szintén FE-bajnok Lucas di Grassi úgy érzi, a Red Bullnál pillanatnyi benyomások alapján, az érzelmekre hagyatkozva döntenek a versenyzőkről, ami éles kontrasztban áll azzal, amilyen alapossággal az autókat fejlesztik.
„Amikor valaki 10 verseny után kirúg egy versenyzőt, az bizonyítja, hogy a leigazolásának folyamata hibás volt. Az autósportban egy versenyző sorsát túl gyakran döntik el megérzések, egy kör vagy egy verseny eredménye alapján ahelyett, hogy a hosszú távú trendeket figyelnék. Ahhoz képest, hogy mennyi adatot használnak egy autó jobbá tételéhez, szinte egyáltalán nem törődnek ezzel a versenyző kiválasztásánál” – írta közösségi oldalán a brazil.
Ricciardo a gumiteszttel válthatta meg ülését, kölcsönbe megy az AlphaTaurihoz
Megnyilvánult az ügyben Twitteren egy másik FE-bajnok, Antonio Felix da Costa is: „Csak elképzelni tudom, milyen nehéz lehet ilyen gyorsan hozzászokni az F1-hez, és csak néhány tesztnap után azonnal teljesíteni. Nyck minden hétvégén egyre közelebb kerül Cunodához, aki, ne feledjük, szintén megélt rossz napokat, mielőtt eljutott a mostani szintjére.”
Giedo van der Garde a pilóta honfitársaként követte közelről de Vries ténykedését, és némi hasonlóságot vélt felfedezni aközött, ahogyan kettőjük F1-es karrierje váratlanul véget ért a lapokat furcsán keverő csapataik miatt. Van der Garde emlékezetes módon 2015-ben került jogi vitába a Sauberrel, amely csapatnál négy pilóta rendelkezett érvényes versenyzői szerződéssel, s a holland hiába érkezett meg overallba öltözve a paddockba a szezonnyitón, végül csak kártérítés lett a jussa egy hosszas jogi folyamat végén az istállót akkor vezető Monisha Kaltenbornnal.
„Sosem hittem volna, hogy ilyen hamar véget ér ez Nyck számára. Ha figyelembe vesszük, hogy milyen kevés ideje volt hozzászokni az autóhoz, és hogy lassan, de biztosan mégis sikerült előrelépést tennie, szerintem ez túl korai döntés volt.”
„Emlékszem, amikor az én karrierem váratlanul véget ért, egy ideig egy méternyi autóversenyzést sem voltam képes megnézni. De ne feledjük, hogy ez a srác pokolian gyors, már számos kategóriában bizonyított és továbbra is fényes jövő áll előtte az autósportban.”
De Vries sorsa egyelőre bizonytalan, ám alighanem rövid időn belül akadnak majd kérői, és akár kettős programot is futhat, amit az F1-es szerződés nélkül eredetileg is tervezett volna idén. A The Race szerint a WEC-ben a Toyota továbbra is számíthat a szolgálataira, míg a Formula E-ben a Nissanhoz vagy a Maseratihoz térhet vissza.