1997-ben ezen a napon rendezték a magyar sportközvetítések egyik legendás mondatát hozó futamot a Hungaroringen, amelyen Damon Hill a kis Arrows csapat színeiben szenzációsan ment, de a balszerencse kegyetlen pofont adott neki a csoda küszöbén.
„Hova tűnt Damon Hill?” – ezen tűnődött Palik László az 1997-es Magyar Nagydíj befutójánál, és a szállóigévé vált kérdését bizonyára azok is hallották azóta, akik talán sohasem néztek F1-es futamot. Az egy évvel korábbi világbajnok ugyanis a sportág egyik legnagyobb hőstettét hajtotta végre, ami csak egy banális műszaki hiba miatt végződött 2. pozícióval az 1. helyett.
A brit pilóta valamiért rendszeresen jól szerepelt a Hungaroringen: 1993-ban az első F1-es győzelmét itt aratta, két évvel később (szerencsével) újra nyert, és utolsó két szezonjában a Jordannel ez volt az egyike annak a két pályának, amelyen mindkétszer pontot szerzett. De említhetjük a bemutatkozó évét, 1992-t is, amikor a harmatgyenge Brabham-mel csak két helyszínen ért el elég jó időt ahhoz, hogy elindulhasson a futamon.
Egyik sem fogható viszont az 1997-es teljesítményéhez a kicsiny, futamot soshasem nyerő Arrows istálló színeiben, miután abban az évben címvédőként addig egyetlen árva pontot gyűjtött a mezőny egyik leggyengébb autójával.
25 éve: Hill majdnem a hungaroringi csodát is felülmúlta minden idők legszorosabb időmérőjén
„Egész hétvégén ámultam és bámultam – mondta az F1 Racingnek. – Az Arrowsnál annyi esélyem volt bármilyen eredményre, mint hóembernek a tűző napon. Az egyetlen, amitől várhattam valamit, a Bridgestone gumik voltak. A kocsi kiválóan ment Magyarországon, az abroncsok lenyűgözők voltak, miközben a Goodyearből olvasztott sajt lett!”
Ahogy utalt rá, az álomszerű események titka a gumikban rejlett: az augusztusi hőség falta őket, a Bridgestone terméke pedig jobban muzsikált így, mint a Goodyear-é, márpedig az élcsapatokat 1997-ben elsősorban utóbbi látta el, a McLaren kivételével. A szezonban máshol, például Argentínában, Spanyolországban vagy Kanadában már feltűnt ugyanez a jelenség hasonló körülmények között, a McLaren és a Prost istálló lubickolásának köszönhetően.
No és persze a technikás Hungaroring szokás szerint szintén mérsékelte a mezőnyben meglévő erőkülönbségeket, az Arrowsban dobogó Yamaha motor lóerőhátránya sem mutatkozott meg.
Hillt csak a technika állította meg
Hill az időmérő legvégén ugrott a harmadik pozícióba a rajtrácson, a közvetítésben nem is mutatták a körét, annyira váratlan volt a huszárkodása. „Nem voltak nagy reményeim a versenyre – ismerte el a Motorsport Magazine-nak. – Addig a kocsi borzasztóan megbízhatatlan volt, nem igazán hittem benne, hogy kibírja a távot.”
Hill az Arrows 1997-es autójában
És ez még csak a kezdet volt: a rajtnál megelőzte a poros ívről induló egyik vb-aspiránst, Jacques Villenueve-öt, majd a másik, Michael Schumacher nyomába eredt. „Emlékszem, arra gondoltam, remekül rajtoltunk, de arra számítottam, hogy Michael elhúz a messzeségbe. Azt tettem, amit szoktam, rátapadtam és próbáltam nem engedni neki, hogy meglépjen. De utána láttam, hogy kezdenek elkopni a gumijai, egyre többet csúszkált, alig hittem el. Nem húzott el, nagyon szenvedett.”
A 11. kör elején aztán kifékezte a célegyenesben, amiről úgy vélekedett, „ettől tud az ember leginkább nevetni versenyzés közben”, illetve „ekkor azt gondoltam, ha le is robbanok, ez akkor is fantasztikus volt.”
Ezután Hill tovaszáguldott és üldözői bottal üthették a nyomát. „A félperces előny birtokában elkezdtem arra gondolni, hogy nyerhetek, és ilyenkor naná, hogy félresiklik valami. Három körrel a leintés előtt nem zárt rendesen a szelep, amikor elvettem a gázt, aztán pár kanyar múlva akadozni kezdett a váltó. A második fokozatban ragadtam, innen sikerült felváltanom a harmadikba, aztán ott ragadtam. Mint kiderült, a hidraulikafolyadék szivárgott. A gázpedál a saját feje után ment, és azt hittem, nem érek célba” – mondta.
A Hungaroring és az F1 egyik legnagyobb csodája itt véget ért, mert Villeneuve az utolsó körben utolérte és megelőzte Hillt, aki a 2. helyen még célba tudott vánszorogni, csak az ő beérkezéséről pont lemaradt a rendező.
Hill bravúrjának érdemeiből semmit sem von le, de kellettek hozzá az ellenfelek mellélövései is, melyekről ebben a cikkben írtunk a The Race gyűjtése alapján. Valójában egyébként a Goddyear-tábor kemény gumis tagja, a Williamsnél 1997-re Hillt váltó Heinz-Harald Frentzen volt a győzelem legnagyobb esélyese, mivel a többieknél kevesebb kerékcserével nyomta volna végig a távot, ám az első bokszkiállása előtt lerepült az autójáról az üzemanyagtöltő cső csatlakozója, így kénytelen volt feladni a futamot.