Forma-1-es nagydíjat tartani és százezres nézőközönséget fogadni azzal a kitétellel, hogy senki nem érkezhet autóval? Hollandia megvalósította azt, ami a világ talán bármely más pontján lehetetlen küldetésnek számítana.
Hollandia közismerten listavezető a világon a lakosság kerékpárhasználatát tekintve, a többszintes bicikliparkolóiknak még a környező országokból érkezők is csodájára járnak. Ezt, a Holland Nagydíj lokációját és az ország szintén híresen jó tömegközlekedési infrastruktúráját kihasználva döntött úgy a 17 000-es lakosú Zandvoort vezetősége és a verseny szervezői, hogy betiltják az autós forgalmat az F1-es hétvégére érkezők rajongók számára. A helyi lakosok mellett csak a pályára érkező személyzetnek engedélyezettek az autók, de például még a rendőrség, a mentősök és a biztonsági személyzet is kerékpárral járőrözik.
A tengerparti kisváros akár a közeli Amsterdamból is elérhető két keréken, de a többség vonattal érkezik. A szomszédos Haarlemből induló szerelvényt a hétvégére Max Express névre keresztelték át a hazai sztár, Max Verstappen tiszteletére.
The Zandvoort parking lot! 🚲
#F1 #DutchGP pic.twitter.com/ul3pUoVwem
— RBR Daily (@RBR_Daily) August 26, 2023
A zandvoorti állomásra érve aztán elektromos buszokkal vagy bérelhető kerékpárokkal (hagyományos vagy elektromos) közelíthetik meg a pályát a rajongók, és utóbbit is rendkívül sokan választják, hogy aztán az ingyenes, őrzött parkolókba álljanak be velük.
A pálya ezen törekvését méltatta Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is, az ugyanis összhangban van a 2030-ra klímasemlegességet elérni szándékozó sport céljaival.
A holland példa még ha jelenleg nem is leutánozható más országok számára a kulturális vagy földrajzi adottságok miatt, mégis szemléletes bizonyítéka annak, hogy az F1-es pályák is kivehetik a maguk részét a sport környezetvédelmi céljaiból anélkül, hogy bevételtől esnének el vagy kényelmetlen helyzetbe hoznák a nézőket.