Az Olasz Nagydíj időmérője alatt Charles Leclerc és Carlos Sainz egy-egy vétségével szemben is vizsgálatot indítottak a sportfelügyelők, ám a leintés pillanatában felmentették őket. Mi történt pontosan, és miért volt benne biztos a pole-pozíciós Sainz is, hogy helyesen cselekedett?
A Ferrari két pilótájának kérdéses mozdulatsora a Q1 végén történt, amikor mindketten lassabban haladtak a pályán, mint az megengedett lett volna. A hétvége előtt az F1 versenyigazgatója, Niels Wittich meghatározott egy 1 perc 41 másodperces szintidőt, amin belül minden pilótának teljesítenie kell a ki- és levezető körét, vagyis ennyi idő alatt kell eljutniuk a bokszutca végénél húzott fehér vonaltól a bokszutca elejénél húzott fehér vonalig.
A szabályozás oka az olyan tumultus elkerülése, amit az elmúlt monzai időmérők során többször is láthattuk, amikor a gyorskörükre készülő pilóták közül senki nem akar a gázra lépni és megkezdeni a mért kört, hiszen mindannyian arra várnak, hogy valaki más mögött indulva szélárnyékhoz jussanak, ami jelentős előnyt adhat a hosszú egyenesekben.
Az FIA megállapította, hogy a Q1 végén mindkét Ferrari-pilóta lassabb volt a megadott szintidőnél – Sainz kevesebb, Leclerc pedig több mint egy másodperccel lépte azt túl. Büntetést azonban végül azért nem kaptak, mert mindkettőjük tette a szabály által szintén említett „kivételes helyzetek” közé tartozott.
Leclerc: Ritkán mosolygok egy harmadik helytől, de most igen
Sainz és Leclerc ugyanis igazolhatóan nem azért haladtak túl lassan, mert önmagukat szerették volna előnyös helyzetbe hozni, hanem azért, mert felvezető körük során utat adtak a gyorskörön lévő többi autónak.
„Megengedett túllépni a limitet, ha valaki azért lassít, hogy elengedjen valaki mást. És pontosan ez is történt” – erősítette meg elsőként a csapatfőnök Fréderic Vasseur a Sky Sportsnak, mielőtt az FIA is kiadta volna ugyanennek a részletes magyarázatát. A Ferrari-pilótákat eszerint nem lehetett azzal vádolni, hogy indokolatlanul lassan haladtak volna önös érdek, a szélárnyék kiharcolása miatt, hanem csak ugyanúgy jártak el, mint az bármely más pályán is elvárt a nem gyorskörön lévő autóktól.
A karrierje során vasárnap negyedszer pole-ból rajtoló Sainz is úgy mérlegelt, valószínűleg épphogy akkor kapott volna büntetést, ha a köridőre vonatkozó szabályt mindenképp betartani akarva gyorsabban vezet és mások útjába áll.
„Nem igazán aggódtam emiatt – mondta a fél órán át a Ferrari-pilóták feje felett lebegő büntetésveszély kapcsán a spanyol. – Sokszor kellett lassítanom amiatt, hogy ne tartsak fel olyan autókat, akik gyorskörön voltak. Szinte lehetetlen volt betartani a versenyigazgató által megadott deltaidőt, hiszen ha annak eleget teszek, akkor azzal feltartottam volna a versenytársimat. Ezért inkább az óvatosságra törekedtem és nem álltam senkinek az útjába. Még ha egy-két másodperccel túl is léptem az időt, még mindig biztonságosabban vezettem, mintha akadályoztam volna valakit.”
Tegyük hozzá, még ha meg is sértették volna a szabályt az 1. és a 3. helyre kvalifikáló Ferrari-pilóták, a rajtpozícióik valószínűleg akkor sem lettek volna veszélyben, hiszen a múltban is csak figyelmeztetést osztottak ki a vétkezőkre az ehhez hasonló esetekben a felügyelők.