Tavaly 100 százalékos idényt futott a Swift Cup Europe-ban, ahol 15 évesen az összes futamot megnyerte. Bucsi Attila ezután idén türelmesen kivárta, hogy betöltse a tizenhatot, és így nemzetközi licence birtokában már magasabb kategóriában indulhat.
A Hungarian Motorsport Academy (HMA) támogatását élvező Bucsi a fejlődését szolgáló TCR Eastern Europe-ban debütál ezen a hétvégén Brnóban a M1RA színeiben, egy Hyundai i30 N TCR versenyautóval. Gyakorlatilag amint lehet, autóba ül Bucsi Attila, aki augusztus 17-én ünnepelte a 16. születésnapját, ami zöld lámpát adott neki a túraautózás csúcsának számító TCR-kategóriába való belépéshez. Hogy megérett rá, az a tavalyi hibátlan suzukis év után már nem lehetett kérdés, de tizenhat éves kora előtt nem indulhatott ilyen nemzetközi versenyeken.
Az akadály elhárult, így a TCR Eastern Europe szeptember 9-10-i, brnói szezonzáróján Bucsi bemutatkozik TCR-autóval.
– Tavaly októberben versenyeztem legutóbb a Swift Cupban, azóta majdnem egy év eltelt, de nem éltem meg rosszul a hosszú kihagyást, mert pontosan tudtam, hogy mi miért történik – fogalmazott Bucsi Attila. – Az életkorom egy adottság, az időt nem lehetett siettetni, hogy előbb töltsem be a tizenhatot, szakmailag viszont már a TCR-kategória volt az egyértelmű cél. Érdekes, hogy az év nagy része viszonylag gyorsan telt el, csak az utóbbi egy-két hetet élem meg iszonyú lassúnak, amióta közeledik a verseny időpontja.
Bucsi Attila 2020, azaz 12 éves kora óta versenyez a M1RA színeiben, amely tudatosan, lépésről lépésre építi a pályafutását. Az első három évben Bucsi a belépőkategóriának számító Swift Cupban indult, ahol egyre jobb eredményeket ért el, tavaly pedig már mindent megnyert. Idén nehéz döntést kellett meghozni: mivel a Swift Cup versenyautói egy bizonyos pont után már nem készítenek fel a nagyobb kihívásokra, de 16 éves kora előtt magasabb kategóriában nem indulhatott, Bucsi hosszabb kihagyásra kényszerült, amit a csapat immáron TCR-autóban vezetett tesztekkel és a háttérben zajló felkészüléssel hidalt át.
– Nagy hangsúlyt fektettem a szimulátoros felkészülésre, az iRacing megfelelő módjában a világ legjobb e-sportolói ellen igyekeztem tűzben tartani magam – árulta el Bucsi. – Rengeteg fedélzeti kamerás felvételt elemeztem a TCR-autók viselkedéséről. Tavaly teszteltem először az autót a Slovakiaringen, legutóbb pedig nyáron a vadonatúj Balaton Park versenypályán. Úgy érzem, hogy ott tartok, ahol lenni szeretnék az első verseny előtt, persze még sok mindent tanulnom, szoknom kell, például a fékrendszer teljesen más ebben az autóban, mint bármiben, amit korábban vezettem.
Érdekesség, hogy Bucsi Attila legelőször 2020-ban egy forgatás kedvéért vezette a Hyundai i30 N TCR-t, amikor még csak 12 éves volt, és a kormányt meg a pedálokat is csak alig érte el. A zsámbéki tanpályán ez biztonságos körülmények között zajlott, tesztnek nem lehetett ugyan nevezni, de az első vezetési élményt mégis már ilyen fiatalon szerezte a mostani versenyautóval.
– Legjobban az maradt meg bennem, hogy a forgatás előtt el kellett próbálni az indulást, mert egy TCR-autóval nagyon könnyű lefulladni, de aztán elsőre sikerült elindulnom vele – idézte fel Bucsi Attila. – Az is élénken él bennem, hogy mennyire agresszívnak éreztem a kormányművet, nagyon kis kormánymozdulatokra is megindult az autó jobbra-balra. Hatalmas élmény volt olyan fiatalon vezetni, még ha igazán gyorsan akkor nem is mentünk. Még kicsi is voltam, ma már normál ülésállásban is kényelmesen elérek mindent.
A brnói pálya nem lesz ismeretlen Bucsinak, a Swift Cupban háromszor versenyzett itt korábban, abban a bajnokságban is ezen a körön debütált. Mint mondja, technikás, széles pálya, jól lehet előzni rajta, és kifejezetten kedveli. Bucsi a Swift Cupban pole pozíciót és futamgyőzelmet is ünnepelt Brnóban a M1RA-val, amely a TCR Eastern Europe korábbi bajnokcsapata – 2020-ban a szerb Dusan Borkoviccsal a volán mögött az idény összes futamát megnyerve hódította el a sorozat bajnoki címét. Most mi lehet a cél?
– Kevés tapasztalatom van az autóval, versenyhelyzetben lényegében semmi, a mezőny nagy része pedig sok futamot teljesített már, szóval konkrét célt nehezen tűzök ki magam elé az eredményeket illetően – reagált Bucsi Attila. – Azt szeretném, hogy ha bennem van mondjuk egy ötödik hely, akkor ne legyek hatodik, tehát ne végezzek annál hátrébb, mint amire képes lehetnék. Próbálok ugyanúgy csinálni mindent, mint korábban a suzukis versenyek előtt, hasonlóan felszabadultan vezetni. Eddig bejött a csőlátás, hogy nem néztem az ellenfeleket, csak a versenyzésre koncentráltam, és szeretném így folytatni.