15 év után is izgalmas visszatekinteni a Flavio Briatore vezette Renault szingapúri botrányára, amelynél számos cselt sokáig sikeresen lepleztek. Felipe Massa emiatt indított hadjáratot a 2008-as bajnoki címért.
Massa perre készül az F1 ellen és a 2008-as vb-címet követeli magának, amit arra alapoz, hogy az azévi Szingapúri Nagydíjon történt csalás miatt nem ő végzett az élen a bajnokságban, és töröltetni akarja az említett futam eredményét. A csalás a mindig agyafúrt Briatore által vezetett Renault fűződött, szándékosan balesetet kreáltak a második számú versenyzővel, ifjabb Nelson Piquet-vel, hogy a biztonsági autós fázisból nagyot profitáló Fernando Alonso nyerjen.
A bajnok Lewis Hamiltonnak természetesen semmi köze sem volt a csaláshoz, pusztán a saját szerencséjének, illetve a Ferrari bénázásának köszönhette, hogy jól jött ki belőle: a maranellóiak elrontották az egész hétvégén zseniálisan vezető Massa bokszkiállását, a brazilnak ugyanis úgy adtak zöld jelzést, hogy a tankolócső még csatlakozott a kocsira, így kiszakította azt, majd rengeteg időt vesztett, mire a bokszutca végi megállás után folytathatta a vezetést. E nélkül akármit eszel ki a Renault, a bajnoki cím az övé lett volna.
Hamilton már nem is emlékszik, hogy mi történt a Massa által vitatott 2008-as szezonban
De hogy tudta megvalósítani Briatore csapata a fondorlatos, csak közel egy év múlva kiderülő csalást? Rengeteg részletnek kellett összeállnia, amit gondosan elterveztek.
Furcsa és kikotyogott stratégia
Napra pontosan 15 évvel ezelőtt ez volt az első Szingapúri Nagydíj, tehát – elnézést a képzavarért – mindenki valamennyire a sötétben tapogatózott a villanyfényben, hogy mi a legjobb stratégia. Még az F1 tankolós korszakában járunk, ahogy a Massa-féle tankolócsöves baleset már utalt rá, ezt is figyelembe kellett venni a számolásnál.
Merőben szokatlan volt, hogy a verseny előtt a Renault részéről többször nyíltan beszéltek Alonso várható stratégiájáról, amit alapvetően hétpecsétes titokként kezelnek minden csapatnál. Azt mondták, egy nagyon rövid nyitóetapot választanak neki, és ez valóban így is történt, a mezőnyből elsőként ő érkezett tankolni a 12. kör végén.
Csakhogy ez teljesen szembement a kor divatjával, hiszen az időmérő Q2-jében elszenvedett műszaki hiba miatt a 15. helyről rajtolt, és a hátulra kerülő erős autókkal általában úgy próbálkoznak a kármentéssel, hogy későre időzítik az első kerékcserét, hogy a remélhetőleg korábban kiálló ellenfeleknél tovább maradnak a pályán és így ugorják át őket. Akkoriban az elévágás nem működött a tankolás jelentette pluszsúly miatt, és DRS sem állt rendelkezésre, ami a szingapúrihoz hasonló pályákon nagyon megnehezítette az előzést a pályán.
Massa visszavágott az F1 egykori urának: fél, milyen csontvázak esnek ki még a szekrényből
A csapat logikája tehát sántított, bár azzal érveltek, hogy a puha gumik tartósságát megkérdőjelezték, és a hétvégén tapasztalt (valós vagy kitalált?) problémák miatt nem akarták a magas üzemanyagszinttel nagyobb terhelésnek kitenni a fékeket. Furcsa viszont, hogy Piquet számára mégis egykiállásos taktikát alkottak, amire természetesen semmilyen bizonyíték sincs a balesete miatt.
Felfigyelhetünk más különös, leplezésre szánt nyilatkozatokra is. A botrány miatt ideiglenesen szintén eltiltott, de azóta egyébként ismét az F1 kötelékében dolgozó technikai igazgató Pat Symonds azt mondta, Alonso az eredeti tervek szerint éppen Piquet balesetének körében állt volna ki új gumikért, sőt, úgy tűnt, a forgalomban egy további körre elég benzint is sikerült megspórolnia. A kiállását azonban előrehozták a 12. körre, mivel beragadt Nakadzsima Kazuki mögé. Ez azért érdekes állítás, mert Alonso hátránya 3,1 másodperc volt a Williams mögött és körönként csak 6-7 tizeddel közeledett hozzá, vagyis elvileg nem jelentett számára akadály. A hivatalos adatok utólag megmutatták, hogy a tankban még legalább 3 körre elegendő benzin maradt.
Hab a tortán, hogy Symonds a verseny után kijelentette, hogy a bokszutcai irányítóközpontban gondok voltak a számítógépes rendszer által szolgáltatott, a többek között a köridőket és a különbségeket tartalmazó adatfolyammal, ezért a stratégiához is sok részletet kézzel kellett kiszámolniuk. Így végül Alonso kiállása és a szándékos baleset között eltelt annyi idő, hogy ne egyből a manipulációra terelődjön a gyanú.
A kétszeres F1-es bajnokot kihallgatták, hogy mit tudott az ügyről, de az reálisnak tűnik, hogy őt nem avatták be. Egyrészt aligha hosszabbított volna szerződést a Renault-val, ha csak ilyen húzás árán tud futamot nyerni velük, másrészt a furcsa taktikáról mondott véleménye is megalapozottan hangzik: megbízott a mérnökök döntésében és érvelésében. Tegyük hozzá, valóban furcsa ilyen körülmények között rövid első etapra szavazni, de nem példátlan.
Piquet főpróbát tartott
Kevésbé emlékezetes momentum a versenyről, hogy a felvezető körben az utolsó kanyarnál Piquet megpördült gumimelegítés közben. Önmagában nem kirívó ritkaság ez, hiszen ugyanabban az évben korábban, Barcelonában pont Alonsóval is megesett ugyanez (igaz, ő nem teljes piruettet forgott), vagy a leghíresebb eset során 1995-ben, Monzában a pole pozíciós David Coulthard járt pórul.
Massa némi segítséget várna a Ferraritól a „szélmalomharca” kapcsán
Erről keveset beszéltek, de vajon az elterelés része volt ez is, hogy megadták az alaphangot arra, hogy a brazil pilótának gyenge napja lesz? Ő a vallomásában kitért arra is, hogy a futam során többször rákérdezett, hányadik körben járnak, márpedig ilyet máskor sosem szokott csinálni.
A rádióbeszélgetésben Briatore úgy tett, mintha meg lenne lepve, sőt, fel lenne háborodva a csattanós baleseten, természetesen ez is a színjáték része volt.
A helyszín sem volt véletlen
Azért az unalmas 17-es számú balkanyarban ment falnak Piquet, mert ott épp nem volt daru, illetve megnyitás sem a szalagkorláton, hogy a beavatkozó bírók gyorsan elmozdítsák a roncsot, jóllehet, annyi törmelék került a pályára, hogy már amiatt is indokolt lett volna a biztonsági autós fázis (VSC sem volt még ekkor).
A Renault tudta, hogy az garantáltan bekövetkezik, ha ott rombolnak, és ebből Alonso hatalmas előnyre tesz szert. Akkoriban az volt a szabály, hogy a biztonsági autós fázis idején lezárják a bokszutcát, oda csak büntetés árán lehet behajtani (Nico Rosberg így tett, különben kifogyott volna a benzinből), így a saját első kiállását már teljesítő spanyol felzárkózott az előtte lévőkhöz, akiket még vártak a depóba. Rosberg esete mutatja, hogy 15 körnél rövidebb első etapot senki sem tervezett, akik a 14. kör végén biztonsági autót jövendölve kirohantak a bokszba kerékcserére és tankolásra, azoknál ez nem tervezett kiállás volt (a Red Bull párosa például egyszerre érkezett a szerelőkhöz).
Értelmetlen versenyzői reakció
Piquet a vallomásában részletesen kifejtette, hogy a telemetriáját tanulmányozva egy szakértőnek egyből szemet szúrt volna, hogy a vezetése és a reakciója teljesen abnormális volt a szituációban.
„A verseny után több újságíró faggatott a balesetről és megkérdezte, szándékosan tettem-e, mert gyanúsnak látták. A saját mérnököm is szokatlannak találta, amire azt feleletem, elvesztettem az irányítást az autó fölött – mondta. – Egy értelmes mérnök a telemetriából észrevenné, hogy szándékosan okoztam balesetet, mert folyamatosan a gázpedált nyomtam a normális reakció, a fékre lépés helyett.”
Újabb botrányba keveredett a Hamiltont becsmérlő F1-es világbajnok
„Korán, keményen a gázpedálra léptem [a kanyarnál], és amikor éreztem, hogy megcsúszik az autó, rajta tartottam a lábam, tudva, hogy emiatt keményen nekicsapódok majd a falnak.”
„Ahogy elindult az autó fara, csak úgy szerezhettem volna vissza az irányítást és úgy kerülhettem volna el az ütközést a fallal, ha elveszem a lábam a gázpedálról. Ezt viszont semmilyen mértékben sem tettem meg, helyette a becsapódás utánig nyomtam.”
Mint az azóta eltelt 15 évben kiderült, a pálya említett kanyarja nem számít különösebben nehéznek és gyakori baleseti helyszínnek, persze ezt csak most látjuk.
A bosszú utoléri a Renault-t
Az újonc Piquet harmatosan teljesített, érthető, hogy nehezen ellenkezett, amikor a rajt előtt három órával elmondták neki a piszkos tervet. „Nem is számítottam ilyen ötletre, hirtelen vetették fel. Összesen csak 10-15 másodpercem maradt, hogy gondolkodjak rajta. Sokminden megfordult a fejemben, de nagyon ingatag helyzetben voltam” – jelentette ki.
Slusszpoén, hogy a menedzsere véleményét sem kérdezhette meg, hiszen az pont Briatore volt…De Symonds például következetesen azt állította, hogy a baleset ötletét maga Piquet vetette fel az időmérő után.
Az egészre csak közel egy évvel később derült fény, miután a Renault kirúgta Piquet-t a 2009-es szezon nyarán, aki természetesen nem habozott kitálalni az egy évvel korábbi incidensről.
A cikk írása során nagyban támaszkodtunk Farkas Péternek az ominózus ütközésbotrányról szóló elemzéseire (erre és erre).