A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey kifejtette, évtizedekkel ezelőtt hogyan szerzett életre szóló tapasztalatot Keke Rosberg vezetése láttán.
Mindez még 1980-ban, az Emerson Fittipaldi és a testvére által irányított csapatban történt, ahol az ifjú finn pilóta is vezetett. Newey pont akkor csöppent a Forma-1 világába, és rögtön megjegyzett valamit, amit remekül hasznosított a 2022-től érvényes szabályok szerint épült autók kialakításánál.
Ez a szívóhatású autókhoz és a tavalyi év első felében rengeteg problémát okozó pattogáshoz kapcsolódik.
„Tisztán emlékszem, hogy amikor a Fittipaldinál dolgozva először mentem versenypályára, az akkori fiatal technikai igazgató, Harvey Postlethwaite elképzelése az volt, hogy úgy csökkentsük az autó tömegét, hogy elöl a lengéscsillapítókat és a rugókat gumival helyettesítjük. A futóművet ugyanis nagyon feszesre állítottuk, és már a Heskethnél töltött időben kipróbálta ezt a megoldást” – mondta Newey a Beyond The Grid podcast adásában.
A Red Bull tudja, sokba fog kerülni idén a bajnoki cím megünneplése
„Keke Rosberg autója a régi silverstone-i célegyenesben annyira pattogott, hogy az első kerekek a levegőbe emelkedtek. Hamar megtanultam, hogy ez nem csupán az aerodinamikából ered, hanem az aerodinamika és a futómű egymásra hatásából.”
Azt mondta, az IndyCarban a venturi-csatornás autókkal töltött évek szintén segítették. A Red Bullt kevésbé is sújtotta a pattogási jelenség, mint mondjuk a Ferrarit vagy a Mercedest.
Newey kifejtette a 2022-es szabályváltozás kapcsán, hogy az autó vázára kiemelt figyelmet fordított, nem egyből az aerodinamikának esett neki. „Ha elrontjuk a kasztnit, azon lehet változtatni a szezon során. De ha az alapvető szerkezetet rontjuk el, akkor legalább egy szezonon át azzal kell menni” – magyarázta.
Ennek a filozófiának a részeként sokat foglalkozott a Red Bull futóművének kialakításával, hogy azzal biztos jó alappal induljanak.