Lewis Hamilton január 7-én töltötte be 39. életévét, és most kezdődő kétéves szerződésének értelmében biztos, hogy még 40 esztendősen is a Forma-1 mezőnyében lesz. Bár a profi sportolók életkora szinte minden sportágban kitolódik, az F1-ben még mindig felettébb ritka, hogy valaki 40 fölött is versenyezzen, az meg végképp, hogy sikeres is legyen. Hamilton és Fernando Alonso igyekeznek megfordítani ezt a trendet.
Az 1950-ben útjára induló F1 hőskorában, különösen az első évtizedben még egyáltalán nem volt szokatlan, hogy a versenyzők negyvenen (sőt, ötvenen!) felül is benevezzenek a nagydíjakra. Emögött olyan tényezők álltak, mint a világháború által elvesztett sportolói évek, valamint a tény, hogy bár az akkori autók vezetése még életveszélyesnek számított, a pilóták közötti versengés kiélezettsége, az erőnléti felkészülés szüksége a közelében sem volt a mai viszonyoknak.
Ahogy egyre profibbá vált az autósport, a versenyzők a fizikai teljesítőképességük csúcsán túllépve jellemzően már nem maradtak, maradhattak a sportban hosszú éveken át, az elmúlt évtizedben azonban a sporttudomány fejlődése, az edzésmódszerek, az étrend és a siker számos más összetevőjének javulása lehetővé tette, hogy olyan sportágakban is a csúcson maradhassanak az atléták 40 éves koruk felett, amelyekben ez korábban nem volt jellemző.
Az F1-ben is megfigyelhető ez a tendencia, még ha 40-en túlra nem is sokan merészkedtek azért még ebben az évszázadban. De az olyan apróságok, mint hogy idén például egyetlen újoncra sem tart igényt a sport, hogy rövid időn belül kilencen is túlszárnyalták Riccardo Patrese sokáig etalonnak számító 256-os futamrészvételi rekordját, vagy hogy a 39 éves Hamilton és a már 42-nél járó Alonso továbbra is az élmezőnyben hajszolják a győzelmet, mind megerősítik ezt a tendenciát.
Az F1 első évtizedének életkori adatai kevésbé relevánsak, de a sportág elmúlt 50 évét vizsgálva már csak elvétve akadtak versenyzők, akik 40 év felett is versenyeztek. Az alábbi táblázat az összes olyan pilótát felsorakoztatja, akik 1974 óta töltötték be a 40. életévüket, és még ezt követően is rajthoz álltak az F1-ben.
A visszatérő Michael Schumacher volt az újkori +40-esek első úttörője, aki egészen 43 éves koráig a sportban maradt, az utóbbi években pedig Kimi Räikkönen és Fernando Alonso folytatták a sort. A finn azt követően, hogy 39. születésnapját követően pár nappal futamot nyert Austinban, eligazolt a Ferraritól az Alfa Romeóhoz, ahol már nem tudta gyarapítani kimagasló eredményeit, Alonso azonban a negyedik ikszen túl már kilenc dobogót szerzett, s többször tűnt úgy tavaly is, hogy a győzelem már csak karnyújtásnyira van tőle. Hozzá fog csatlakozni ebben a korcsoportban egy év múlva Hamilton is, amely jelenlegi szerződése szerint utolsó éve lehet a Mercedesnél.
A korábbi évtizedekben negyvenen túl versenyzők közül még Clay Regazzoni, Mario Andretti és Jacques Laffite is álltak dobogón (utóbbi öt alkalommal is), a leghatékonyabban pedig kétségtelenül Nigel Mansell sáfárkodott az életkorával, aki 1994-ben három futamra ugrott be a Williamshez, ezekből pedig egyet meg is nyert. Őt megelőzően a legutóbbi pilóta, aki 40 felett futamot tudott nyerni, Jack Brabham volt 1970-ben, így ha Alonso és Hamilton is belépne ebbe a klubba a következő években, az egész biztosan újrakeretezné azt a diskurzust, hogy mikortól számít egy F1-es versenyző „túlkorosnak”.
F1-es pilóták 40 év felett (1974 óta)
Időtartam | Verseny 40 felett | Legjobb eredmény | |
Nigel Mansell | 1994-1995 | 5 | 1. hely |
Jacques Laffite | 1984-1986 | 40 | 2. hely |
Fernando Alonso | 2021- | 56 | 2. hely |
Michael Schumacher | 2010-2012 | 58 | 3. hely |
Mario Andretti | 1980-1982 | 30 | 3. hely |
Clay Regazzoni | 1979-1980 | 7 | 3. hely |
Kimi Räikkönen | 2019-2021 | 41 | 4. hely |
René Arnoux | 1988-1989 | 18 | 5. hely |
Vittorio Brambilla | 1978-1980 | 16 | 6. hely |
Philippe Alliot | 1993-1994 | 6 | 8. hely |
Pedro de la Rosa | 2011-2012 | 20 | 12. hely |