back to top
KezdőlapFormula 1Így dőlhet el Pérez, Alonso és a Haas sorsa 2024-ben

Így dőlhet el Pérez, Alonso és a Haas sorsa 2024-ben

-

A Forma-1 2024-es éve számos pilóta jövője szempontjából lesz kulcsfontosságú. A főszereplők helyzete mellett további érdekes kérdésekkel foglalkozunk, amikre érdemes lesz odafigyelni a versenyhétvégék során.

Mi fog történni az Alonso–Aston Martin-házassággal?

Fernando Alonsóval az elmúlt évtizedben először fordult elő, hogy képes volt rendszeresen harcba szállni a dobogós helyezések valamelyikéért. A spanyol klasszis elárulta, hogy ez a tényező nagy szerepet játszott a lelkesedésében, és a jó eredmények miatt újfent jobban tudta élvezni a versenyzést.

Azonban az Aston Martin idény elején megszerzett jó lendülete nem tartott ki az év végéig, és egy komolyabb visszaesés miatt Alonso egy időszakban csak az utolsó pontszerző helyeket volt képes megszerezni az AMR23-mal. A zöldeknek ezt el kell kerülnie 2024-ben, hogy továbbra is motiválni tudják a spanyol kétszeres világbajnokot. Emellett az általuk kitűzött célokat is csak ebben az esetben tudnák tartani.

A 32-szeres futamgyőztes szerint egyértelmű, hogy az Aston Martin versenyképessége nem rajta áll vagy bukik, és azt is hozzátette, hogy ha visszavonul, akkor annak nem a csapata rossz teljesítménye, hanem a motivációjának a hiánya lesz az első számú indoka.

Alonso
A spanyol kétszeres világbajnok számos emlékezetes pillanatot okozott a nézőknek a tavalyi futamok során Fotó: Aston Martin F1 Team

Emellett nemcsak Alonso, hanem mindenki számára óriási kihívásokat tartogat majd a 2024-es év, ami a tervek szerint 24 versenyhétvégét és 6 sprintfutamot fog tartalmazni. Ez komoly elköteleződéssel jár, és akár a 42 éves Alonso is azt mondhatja a jövőben, hogy ez neki már túl sok, és végleg elhagyja a száguldó cirkusz világát.

Az Aston Martin bizakodóan tekint az idei idényre, miután elmondásuk szerint a tavaly megtanult leckéknek köszönhetően meg fogják tudni tenni a következő szükséges lépést a pozitív irányba 2024-ben. Ha azonban ez nem sikerül, akkor a spanyol pilóta számára ez egy vízválasztó év lehet, amely elgondolkodtathatja, megéri-e folytatnia tovább a versenyzést.

Sikeres lesz-e az Audi-projekt?

Voltak olyan időszakok a tavalyi évben, amikor a Sauber autója volt a leglassabb. Ez a helyzet közel sem tekinthető ideálisnak egy olyan csapat szemszögéből, ami pár éven belül az Audi gyári alakulatává fog válni. A hinwili kicsapat egyáltalán nem mutatott olyan jeleket, amelyek a középmezőnybe való visszatérést indikálták volna, és csak azért küzdhettek, hogy ne ők zárják az utolsó helyen a gyártók versenyét.

Ugyan voltak pozitívumok a fejlődést illetően, de az meg sem közelítette az AlphaTauri ezen téren mutatott léptékét. Ha a helyzet nem fog megváltozni, és a Sauber idén is a középmezőny rossz oldalán lesz, akkor az Audinak tényleg van miért aggódnia.

A német márka számára a svájci kiscsapat folyamatos átvétele és a színfalak mögötti készülődés élvezi most az első számú prioritást, de előbb vagy utóbb ennek az autó teljesítményében is meg kell nyilvánulnia. Egy újabb esetleges rossz szezon még tovább hátráltathatja az Audit, amelynek emiatt akár kész szenvedéssel érhetnek majd fel az első évei az F1-ben.

Mi lesz a Haasszal, ha megint utolsó lesz?

Nagy változások elé néz a Haas csapata. Az idei szezon előtt hivatalossá vált, hogy az amerikai kiscsapat szakít az alapítása óta jelen lévő csapatfőnökkel, Günther Steinerrel. Az olasz szakember szerint a Haasnak több anyagi forrásra lenne szüksége a siker szempontjából, de erről a csapattulajdonos, Gene Haas hallani sem akar. Az idei szezon el fogja dönteni, hogy melyik félnek van igaza, és az egy fájó pont lenne a 2016-ban megalakult istálló számára, ha Steiner állítása bizonyulna igaznak.

Haas 2024
Új autó ide vagy oda, az újdonsült csapatfőnök szerint továbbra is a középmezőny végén lehet majd az amerikai kiscsapat Fotó: Haas

Miután a Haas Steiner személyében elveszítette a legikonikusabb figuráját, fennáll a veszélye annak, hogy nem fog kitűnni a mezőnyből, és mivel komoly történelme sincs, a leendő támogatók számára sem feltétlenül lesz vonzó. Az is könnyen megeshet, hogy soha nem lesznek sikeresek, ha Gene nem nyúl a zsebébe és biztosít forrást az esetleges újításokra.

Egyre sűrűbben kerül szóba annak a lehetősége is, hogy ha a General Motors oldalán csatlakozni vágyó Andretti felvásárolná a Haast, azzal az F1 két legyet üthetne egy csapásra, hiszen egy a sport iránt elkötelezettebbnek tűnő istálló érkezne az USA-ból, egyúttal pontot téve a mezőny bővítéséről szóló vita végére az F1 és az FIA között.

Melyik pilóták ülése lehet veszélyben?

Idén először fog előfordulni a Forma-1 történelmében, hogy ugyanazon pilóták kezdik majd meg az évet, akik az előző szezon utolsó versenyén is rajthoz álltak. Ez a kialakult helyzet azonban kérészéletű lesz, és aligha fog folytatódni 2025-ben.

A fiatal pilóták közül az F2-es Prema duójára, a Ferrari-junior Oliver Bearmanre, illetve a Mercedes következő nagy dobására, Andrea Kimi Antonellire fog irányulni a rivaldafény. Mindezek mellett számos pilótának lejár a szerződése az idei év végén, ami miatt benne van a pakliban, hogy ezen versenyzők csoportjából valaki ki fog szorulni a rajtrácsról.

Az egyik ilyen pilóta Kevin Magnussen lehet, aki egy kihívásokkal teli 2023-as éven van túl. Miután Nico Hülkenberg átfogóan legyőzte őt, és az amerikai istálló nagyon elégedett volt Bearman két szabadedzésen nyújtott produkciójával.

Nagy kérdés, hogy Hülkenbergnek lehetnek-e a lehetőségei a Haason kívül is, és ha lesznek is, ki tarthat majd igényt a szolgálataira. A német pilóta csakis a képességeire hagyatkozhat, mert nincsenek tehetős szponzorai, mint Csou Kuan-jünek, és az édesapja sem birtokol egy csapatot, mint azt Lance Stroll esetében Lawrence teszi az Aston Martinnal.

2024 Valtteri Bottas szempontjából is különösen fontos lesz. A finn pilóta abban reménykedik, hogy az Audi lát benne potenciált, és alkalmazni fogja őt a pilótapárosában, miután 2026-ban teljes mértékben átveszik a hatalmat a hinwili kiscsapatnál.

A legnagyobb kérdőjelek azonban a tavalyi újonc, Logan Sargeant feje felett vannak. Az amerikai fiatal szerződéshosszabbítását csak nagyon későn jelentette be a Williams, és már csak emiatt is egyértelmű, hogy bizonyítania kell a grove-i istálló vagy akár egy másik csapat számára, hogy megéri rá hosszabb távon számítani.

Zárásként pedig Sergio Pérez jövője is érdekes lesz, mert a mexikói a szerződésének utolsó évébe érkezik meg, és ha nem bizonyít, akkor a Red Bull kiteheti a szűrét az évad végeztével, rosszabb esetben akár szezon közben is. Ha a hatszoros futamgyőztesnek nem lesz jövője az energiaitalosoknál, akkor csak és kizárólag egy olyan alternatíva jöhetne szóba az esetében, amibe tényleg megérné időt és energiát fektetnie.