Még alig kezdődött el, máris véget ért a Forma-1-es csapatok téli felkészülése, a mai a szezon előtti tesztek harmadik, utolsó napja Szahírban. A Ferrari Charles Leclerc révén ezúttal is tarolt, de a Red Bull tényleges tempóját majd csak a szezzonyitó időmérőjén láthatjuk majd meg.
A harmadik tesztnap végeredménye:
- Charles Leclerc, Ferrari, 1:30.322, C4 – 74 kör
- George Russell, Mercedes 1:30.368, C4 – 67 kör
- Csou Kuan-jü, Sauber, 1:30.647, C4 – 85 kör
- Max Verstappen, Red Bull, 1:30.755, C3 – 66 kör
- Cunoda Juki, RB, 1:30.775, C4 – 53 kör
- Alex Albon, Williams, 1:30.984, C4 – 121 kör
- Oscar Piastri, McLaren, 1:31.030, C3 – 91 kör
- Fernando Alonso, Aston Martin, 1:31.159, C3 – 75 kör
- Carlos Sainz, Ferrari, 1:31.247, C3 – 71 kör
- Sergio Pérez, Red Bull, 1:31.483, C3 – 53 kör
- Nico Hülkenberg, Haas, 1:31.686, C3 – 89 kör
- Lewis Hamilton, Mercedes, 1:31.999, C5 – 49 kör
- Lance Stroll, Aston Martin, 1:32.038, C3 – 46 kör
- Lando Norris, McLaren, 1:32.108, C3 – 20 kör
- Pierre Gasly, Alpine, 1:32.149, C3 – 47 kör
- Kevin Magnussen, Haas, 1:33.053, C3 – 80 kör
- Esteban Ocon, Alpine, 1:33.079, C3 – 55 kör
- Valtteri Bottas, Sauber, 1:33.528, C3 – 28 kör
- Daniel Ricciardo, RB, 1:37.015, C1 – 70 kör
16:58 – A rendszer ellenőrzését követően (piros zászló és biztonsági autós fázis) Verstappen kiszállt az RB20-ból, így nagy valószíűséggel Ferrari-sikerrel ér véget az utolsó tesztnap. Az utolsó percekben aholland kivételével mindenki gyakorolhatta az állórajtot egy plusz kört követően, amit az eredeti start törlése miatt kellett megtennie a versenyzőknek.
16:53 – Russell a C4-eseken 46 ezredmásodpercre megközelítette az élen álló Leclerc-t. A Mercedes pilóta egy remek körrel tette meg mindezt, az utolsó szektorban ő volt a leggyorsabb mindenki közül.
16:50 – 20 perc van hátra a tesztből. Érdemes megjegyezni azt, hogy ugyan a pálya állapota körről körre javul, ennek ellenére senki nem képes megközelíteni Sainz tegnapi 1:29.921-ét, amivel meg tudta nyerni a második tesztnapot. Még mindig nem láttuk a csapatokban rejlő valós potenciált, és nagy valószínűséggel csak az első időmérő után kaphatunk egy részletesebb képet az erősorrendről.
16:41 – Cunoda és Albon is egyéni legjobbat autózott. Az RB pilótája hátránya kicsivel kevesebb, mint fél másodperc a 3. helyen, amíg a Williams versenyzője az 5. pozícióba ugrott előre egy 1:30.984-es köridővel.
16:28 – Verstappen friss C2-es keveréken hajt ki a pályára, ahol egy leszakadó elem miatt elő kell lenni a sárga zászlót egy rövid időre. Gasly Alpine-jának jobb első kereke felett található elem szakadt le, ami miatt a francia pilótát vissza is hívta a bokszba a csapata.
Pierre Gasly has lost part of his wheel brow 🤨
The Alpine driver returns to the pits for an inspection 🔍#F1Testing #F1 pic.twitter.com/nz3Hv8pnbX
— Formula 1 (@F1) February 23, 2024
16:25 – Egyre többen teljesítenek időmérős köröket a mezőnyből. Először George Russell ugrott fel a 3. helyre egy 1:30.960-nak, de Cunoda mnem sokkal később meg tudta előzni őt kicsivel több, mint egy tizedmásodperccel. A japán pilóta azonban egy körrel lágyabb keveréket használt brit riválisához képest.
16:17 – Albon hosszú idő után újra pályán a Williamsszel. A Red Bull egykori pilótája a gyorsköre során lecsúszott a pályáról az utolsó kanyarban, amivel jelentős időtől esett el. Ugyan végül javítani tudott, de az előbb említett hiba miatt négy kerékkel elhagyta a pályát, ami miatt egy időmérő edzésen elvették volna tőle ezt a kört.
16:14 – Cunoda tovább javított a C3-asokon, és egy 1:31.399-cel egészen a 6. helyig tudott előrelépni. A jövő heti szezonnyitó futamon a szóban forgó Pirelli lesz a lágy keverék, szóval a japán pilóta egy reprezentatív időmérős szimlációt teljesített.
16:10 – Valamivel több, mint egy óra van hátra a tesztből. Leclerc és a Ferrari egy újabb kerékcsere próbát hajtott végre. A monacói pilóta a C1-es keverékű Pirellikkel folytatja a megkezdett hosszú etapját.
15:54 – A mezőny túlnyomó része versenyszimulációkat teljesít, de ez az állítás nem igaz Cunoda Júkira. A japán RB pilóta egy 1:31.945-tel egyéni legjobb kört ért el a C3-as keveréken, és ezzel előrelépett a 9. helyre, amivel többek között Hamiltont is megelőzte.
15:28 – Hosszú etapokat tapos a többség, Verstappen legutóbbi menete kering a Twitteren, miszerint egy 12 körös szakasz során végig 1:37.0 és 1:37.7 között maradt a C3-as gumikon. A legutóbbi pilóta, aki bezavart a legjobb időkbe az eredménytáblán, Piastri volt, aki most harmadik egy 1:31.030-cal.
15:14 – Verstappen kritikus a teszt három napját kétszer is megakasztó csatornafedél-mizéria kapcsán. Hasonló problémák más pályákon, például tavaly Las Vegasban is előfordultak, pedig a címvédő szerint egyszerű lenne az ilyen gondokat elkerülni, ha alaposan leellenőriznék a rögzítéseket, mielőtt az autók a pályára hajtanak. A holland szerint különösen a csapatokra vonatkozó költséglimit mellett elfogadhatatlan ez a felelőtlenség, hiszen a pálya által az autókon keletkező károkat is általában a maguknak csapatoknak kell állniuk.
14:59 – Egyre többen faragnak a legjobb idejükön, Alonso most jött fel a 3., Piastri pedig a 4. helyre, és Leclerc is javított az élen 1:30.322-re. Talán a teszt eddigi legjobbja, a tegnapi Sainz-féle 1:29.9 is megdől majd a hátralévő két órában.
14:53 – Hamilton délelőtt befejezte a tesztet, most pedig először beszélt a sajtó előtt a Ferrari-szerződésről. Itt olvashatjátok az interjút.
14:35 – Piastri autóját alaposan nyakon öntötték fluoreszkáló folyadékkal. A McLaren a Saubernek mondott köszönetet a kölcsönbe kapott festékért, ami nem biztos, hogy teljesen komoly megjegyzés. Érdekes, hogy a narancssárga autóra zöld, a zöld autóra pedig narancssárga festék került a héten a légáramlatok jobb megértése céljából.
The Aussie heads out on track in his two-tone McLaren 🟠🟢#F1Testing #F1 pic.twitter.com/PiUMWdZhTJ
— Formula 1 (@F1) February 23, 2024
14:26 – Most Leclerc vette át a vezetést 1:30.409-cel, ám a C4-es gumit használta, míg Verstappen korábban a maga legjobbjához az ennél egy fokkal keményebb C3-ast.
14:17 – Alonso még délelőtt összegezte a tesztet a következő szavakkal: „Azt hiszem, a paddockban most 19 versenyző gondolja azt, hogy nem ő fogja megnyerni a világbajnokságot.” Vajon ki lehet az az egy, aki nem gondolja ezt magáról…?
14:00 – Verstappen még csak kilenc kört tett meg, de a legutóbbi 1:31.058-cal máris az élre ugrott. Alonso, Russell és Piastri van még munkában a nagy csapatok pilótái közül a délután folyamán.
13:40 – Leclerc hamar be is jelentkezett egy a harmadik helyre elegendő idővel, négy tizeddel áll Sainz, kettővel Pérez mögött. A délután a pályán lévők közül tehát az övé a legjobb eredmény jelenleg.
13:23 – Enyhült a szél, ezt mondták Leclerc-nek, aki megkezdte a gyakorlást. Cunoda és Hülkenberg szintén megjelent a pályán.
13:14 – Hamarosan jöhet Russell is a pályára, már sisakban készülődik az autó mellett. Piastri azért talán nem bánja, hogy magányosan köröz, a hosszú etapját így legalább senki sem zavarja.
13:08 – A The Race szakértője, Mark Hughes gyorsan kielemezte az RB és a Haas azonos, 52 körös, három etapból álló versenyszimulációját, és arra jutott, hogy Ricciardo 28 másodpercet vert Magnussenre. Ez nem jó hír a Haasnak, amely könnyen sereghajtóként találhatja magát.
12:55 – Piastri megkezdte a műszakját a C1, vagyis a legkeményebb gumikeveréken, legalább láthatunk autót a pályán.
12:48 – Amíg a hivatalos ebédszünet nélkül is megtartják a szünetet a csapatok, ajánljuk figyelmetekbe az előző két tesztnapról készített képgalériáinkat.
Hamilton megkezdte utolsó felkészülési időszakát a Mercedesnél – képgaléria a második tesztnapról
12:43 – Készül a versenyzőcserére a Ferrari, Sainz az előbb véget ért utolsó meneténél aerodinamikai mérést végzett, mert a kocsi teli volt áramlásjelző festékkel. Perpillanat senki sem tartózkodik a pályán.
12:27 – Sainz egyedüliként visszatért a pályára, a Ferrarinál még nincs csere. Persze ha precízek akarunk lenni, akkor ennek az órának a végéig még a délelőttös pilótát illeti az autó.
Az állás nagyjából félidőben az alábbi – gumikeverékekkel és körszámokkal:
- Sainz, Ferrari, 1:31.247, C3 – 68
- Pérez, Red Bull, 1:31.483, C3 – 52
- Hamilton, Mercedes, 1:31.999, C5 – 49
- Stroll, Aston Martin, 1:32.038, C3 – 46
- Norris, McLaren, 1:32.108, C3 – 20
- Albon, Williams, 1:32.583, C3 – 34
- Magnussen, Haas, 1:33.053, C3 – 80
- Ocon, Alpine, 1:33.079, C3 – 55
- Bottas, Sauber, 1:33.528, C3 – 28
- Ricciardo, RB, 1:37.015, C1 – 70
12:20 – Egy pilóta a kalapáccsal menő, de nem annyira, mint egy csapatfőnök a fényképezőgéppel. Csütörtökön tette közzé ezt a fotót a Williams arról, hogy maga James Vowles készít profi fotókat a rivális autókról, amiket aztán majd kielemezhet a csapat. Költségcsökkentés.
Keeping an eye on things trackside with JV and Albono 👀 pic.twitter.com/NULUfIaYJT
— Williams Racing (@WilliamsRacing) February 22, 2024
12:15 – Minden autó elvonult a garázsba. Magnussen kért egy kalapácsot a Haas-szerelőktől és elkezdett valamit ütni a pilótafülkéjében. Érdekes időzítés, mert alighanem befejezte a tesztelést, szóval bármit is csinál, legfeljebb csak Hülkenberg tudja majd kipróbálni annak hatását.
12:07 – „Ebédszünet” nincs, de táplálékot attól még mindenkinek be kell vinnie, így gyorsan új elnevezést kellett kitalálni erre a tevékenységre. Az Aston Martin így „csapatszünetet” tart, amely egyúttal a teszt végét is jelenti Stroll számára, a folytatásban már Alonso vezeti az autót. Stroll 196 kört és 1060 kilométert tett meg a három fél munkanapja alatt, ami valamivel több, mint három versenytáv. Minden pilótának nagyjából ennyiből kell kifőznie a beállításokat a szezonnyitóra.
The team break for a driver change.
Lance completed 46 laps this morning, meaning he's completed a total of 196 laps and 1060.7km over three days of testing. ☑️#F1Testing pic.twitter.com/BMbaxbfanc
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) February 23, 2024
12:00 – Most jönne az ebédszünet, ami tehát ma elmarad a korábbi időveszteség miatt, amikor ismét a már csütörtökön is rakoncátlankodó csatornát kellett helyreállítani. Az Autosport értesülései szerint a jövő héten, a Bahreini Nagydíjon már nem lesz vele gond, mert hatékony megoldással kitöltik betonnal a csatornát. Szuper, amíg nem esik az eső.
11:36 – Az imént említettekhez kapcsolódóan pedig itt vannak Ricciardo egy hosszú etapjának köridői, következetesen az 1:37-38-as zónában. Az ausztrál egyértelműen versenyszimulációt teljesít saját utolsó tesztóráiban, két 24-25 körös etapon van túl a legkeményebb gumikon, és most kezdett meg egy harmadikat is.
Ricciardo #VCARB01
3rd Stint (C1)
2:12.685 outlap
38.926
38.756
38.429
38.317
38.254
38.455
37.912
37.795
38.362
38.125
39.086
37.912
37.673
37.720
37.743
37.728
37.991
37.706
37.708
38.329
37.878
37.960
inlap – in#Day3 #AM #F1Testing #F1 @visacashapprb— F1 Debrief (@f1debrief) February 23, 2024
11:31 – Ami tavaly az Aston Martin volt, az idén az RB lehet? Az a különbség, hogy ha Ricciardo és Cunoda dobogóközelben lesz az első versenyeken, szinte biztosan tovább dagad majd ez a mezőnyt már most is megosztó vita:
11:14 – A csütörtökön a legkevesebb körig jutó McLarennél viszont egyelőre ma sincs pörgés, Norris 20 körnél jár és elég régen láthattuk már a pályán. A McLarennek a mai nap sem alakul valami jól, a wokingiakat ezúttal egy kuplungprobléma hátráltatja.
11:00 – Ricciardo az első, aki eljutott 50 megtett körig a nap során. Hosszú etapokat fut, alaposan feltankolt autóval, amit elárul az is, hogy eddigi leggyorsabb ideje is 6,5 másodperccel elmarad Sainzétól.
10:42 – Ez a nap az a bizonyos február 23., amikor elérhetővé vált a Netflixen a Hajsza a túlélésért F1-es sorozat hatodik évada. A jövő heti szezonkezdetig még kényelmesen le lehet darálni a tíz részt.
It's go time. F1: Drive to Survive is now playing. https://t.co/y5aZZ2m8D6
— Netflix (@netflix) February 23, 2024
10:19 – Ma eddig a versenyzők jobbára a C3-as gumikon köröztek, de Hamilton most kihajtott a leglágyabb, C5-ös keveréken. Egyelőre nem ugrott velük a tabella élére, a 3. helyre jött fel, Sainz és Pérez mögé.
10:01 – Többen is javítottak az újrindulás óta, de még mindig 20 megtett kör alatt jár az összes versenyző. Az elmúlt két órában csak 45 percen át volt zöld az út a pályára. Továbbra is Sainz 1:31.2-es ideje az etalon, de a spanyol tegnap 1:29.9-et is ment.
9:48 – Azonnal mind a tíz autó a pályára hajtott. A program módosítása miatt valójában nem is veszítettek tesztidőt a csapatok, de persze azzal majd később fognak, hogy a pilótacseréket és az ebédidőt is futó óra mellett kell beiktatniuk a napba.
9:43 – És igen, itt a hivatalos megerősítése mindennek: 9:45-kor újraindul a körözés, és nem lesz ebédszünet. 17:00-ig folyamatosan dolgozhatnak a csapatok, és ma is lesz még extra tíz perc a nap végén rendszerellenőrzésekre, próbarajtokra.
9:20 – A visszaszámláló órát pedig visszatekerték. Reggel 8-kor 8 óráról kezdett leperegni az idő, de most újra 7 óra 50 percnél áll. Az a terv, hogy innentől már végig fog futni az óra közép-európai idő szerint 17:10-ig, vagyis nem lesz leállás ebédidőben, 12 és 13 óra között és lehet majd körözni.
9:15 – Már 45 perce tart a leállás, és most a versenyirányítás egy szokatlan információt közölt, „az újraindítás várható idejét”. Ez még nem végleges, de ha minden jól halad a munkálatokkal, akkor 9:45-kor jöhet a folytatás. Fél óra múlva, ami 75 percessé teszi a kényszerszünetet.
9:01 – „Ha kapnánk egy forintot minden alkalommal, amikor meglazul egy csatornafedél a teszten, akkor most két forintunk lenne, ami nem sok, de furcsa, hogy már kétszer megtörtént” – hangzik magyarosítva a Mercedes élcelődő Twitter-üzenete.
If we had a nickel for every time a drain came loose during testing, we’d have two nickels, which isn’t a lot, but it’s weird that it’s happened twice
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) February 23, 2024
8:50 – A Red Bull garázsában közben nem más, mint maga Adrian Newey mászott be az autó alá, hogy leellenőrizze, okozott-e sérülést az autó padlólemezén a csatornafedéllel való találkozás.
Adrian Newey debajo del coche comprobando los daños causados por la alcantarilla. Pasión y compromiso total.
Adrian Newey under the car checking the damage caused by the drain cover. Passion and full commitment pic.twitter.com/v8zTxdJHbj
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 23, 2024
8:47 – Zajlik a hegesztés.
— Ky (@FiftyBucksVT) February 23, 2024
8:44 – Néha azért Bahreinben is előfordul, hogy nem problémát okoznak a vízelvezető csatornák, hanem segítenek. Két hete az F2-es teszten például elég komoly eső esett ugyanitt, van is róla egy galériánk.
8:40 – Ugyanaz a procedúra, mint egy nappal ezelőtt. Megjelent a helyszínen egy kisebb csoportnyi ember, megérkezett a safety car is és elkezdődött valamiféle munka. Annyival rosszabb a helyzet, hogy most nem lehet megtenni azt, amit tegnap, amikor egy órával előrébb hozták az ebédszüntetet, hogy a munkálatok ne vegyenek el annyi időt a csapatoktól. Csütörtökön a piros zászlóval nagyjából fél óra ment el a tesztidőből – kíváncsian figyeljük, mennyi idő múlva tér most vissza a zöld jelzés.
8:29 – Na neee, ismét felszakadt ugyanaz a csatornafedél a 11-es kanyarban, amely az előző napon is problémát okozott! Ezúttal Pérez Red Bullja adta meg neki a kegyelemdöfést. Fél óra elteltével itt is a piros zászló.
🚩 RED FLAG 🚩
The drain cover at Turn 11 has come unstuck once again #F1Testing #F1 pic.twitter.com/oeEv5dOzaR
— Formula 1 (@F1) February 23, 2024
8:10 – A csütörtöki első, Sainz most is hamar az élre állt, egyelőre egy 1:31.247-es körrel.
8:00 – Az utolsó napon 19 versenyző lesz pályán a tervek szerint, egyedül Logan Sargeant az, akinek már a lábában van másfél napnyi vezetés, így a Williamsnél ma már végig Alexander Albon lesz munkában.
Itt a délelőtti felállás, délutánra pedig tehát a Williamsen kívül mindenki cserél – legalábbis most így számolnak a csapatok, de persze bármikor történhet valami váratlan, ami borítja a terveket, mint például tegnap egy letört csatornafedél!
Ferrari – Sainz
Mclaren – Norris
Williams – Albon
Red Bull – Pérez
Haas – Magnussen
Mercedes – Hamilton
RB – Ricciardo
Aston Martin – Stroll
Alpine – Ocon
Sauber – Bottas