back to top
KezdőlapFormula 1Leszavazták az egyik szabályváltozást, amitől jobb versenyeket remélt az F1

Leszavazták az egyik szabályváltozást, amitől jobb versenyeket remélt az F1

-

Az F1 döntéshozóinak egyik célja a 2026-os szabályokkal, hogy visszafordítsák az autók tömegének elszabadult növekedését. A Pirelli azonban nem ment bele, hogy újra kisebb kerekeket gyártson.

Hosszú időn át 600 kg körüli volt a Forma-1-es versenyautók pilótával együtt mért minimális össztömege, ám 2010-től ez a szám fokozatosan növekedésnek indult, nagyrészt a bonyolultabb hajtásláncok, valamint az autók dimenzióinak megnyúlása miatt. A legutóbbi nagy ugrás 2021 és 2022 között történt, amikor 752 kg-ról 798 kg-ra változott a minimumérték – a közel 50 kg-os növekedéshez az is jelentősen hozzájárult, hogy a Pirelli 13 colos helyett ekkortól kezdett 18 colos felniket gyártani a sport számára.

A növekvő össztömeg azonban nem vágyott hatása az elmúlt évek szabályváltozásainak, a versenyzők gyakran fel is hozzák kritikaként, hogy az autók – viszonylagosan – lomhának, a gyors kanyarokban kevésbé mozgékonynak tűnnek, és általános vélekedés az is, hogy a könnyebb autókkal a versenyzés is szorosabb lehetne.

Ennek érdekében keres az F1 technikai személyzete olyan területeket az autókon, amelyeken súlycsökkentést lehetne elérni 2026-ra, amikor az új szabályokkal egyébként is újabb technológiai átalakulás köszönt a sportra. Az egyik célkeresztbe helyezett területet pedig a gumik jelentik: a sport fel is vetette az olasz beszállítónak, hogy fontolja meg, 2026-tól 18 helyett 16 colos felniket gyártson, ezzel hozzájárulva az autók által cipelt terhek enyhítéséhez.

Az Autosport értesülései szerint azonban az új szabályokról zajló legutóbbi tanácskozáson, amelyen az FIA mellett a csapatok és a Pirelli képviselői is részt vettek, a gumigyártó nyomására elvetették az ötletet, így maradnak a 18 colos kerekek.

Kinevezték az új igazgatót, akinek fontos szerep jut az F1 2026-os szabályainak megalkotásában

Bár hivatalos megerősítés erről még nem történt, az Autosport idézi Mario Isolát, a Pirelli F1-es programjának vezetőjét, aki azt mondta, gyakorlati okokból, a sport által kialakított imázs szempontjából és a technológia közúti relevanciája miatt sem tartotta jó ötletnek, hogy mindössze négy év után visszafelé induljanak el a kerekek méretében. Ráadásul az új dimenziók teljesen új tesztelési programot igényelnének, amit ebben az esetben be kellene iktatni a csapatokkal a 2025-ös szezonba.

Isola azzal érvel, pusztán a felni méretének ilyen mértékű csökkentése egyébként sem járult volna hozzá jelentősen a tömeg csökkentéséhez, sőt csak új problémákat okozott volna a könnyebben túlmelegedő gumik által. Az olasz szakember ellenben ígéretet tett rá, hogy más megoldásokkal mégis igyekeznek majd eleget tenni a csapatok kérésének: bár a 18 col marad, az arra kerülő gumiréteg vastagsága csökkenhet, valamint a kerekek szélességét szintén redukálnák valamelyest – erről pedig továbbra is folynak az egyeztetések.