A Daniel Ricciardo és Alexander Albon első körös balesete miatt fél órára leállított Japán Nagydíj mindkét rajtját hibátlanul kapta el Max Verstappen, aki Sergio Pérez és Carlos Sainz előtt végül elsőként is ért célba. Leclerc sokat lépett előre olyan taktikával, ami a Mercedesnek nem vált be.
Bár a hét eleji előrejelzések vasárnapra adták a legnagyobb valószínűséget az esőnek, végül száraz, a hétvége legmelegebb időjárása fogadta a mezőnyt vasárnap, ami a gumikezelés szempontjából vetített előre kihívásokat.
A rajtnál Verstappen el tudott lógni Sergio Pérez és a többiek elől, s az első kilenc helyen változatlan maradt a sorrend az első kanyarok után, a figyelem azonban hamarosan a mezőny második felére helyeződött, miután két autó nagy robajjal a 2-es kanyar gumifalban landolt. Daniel Ricciardo és Alexander Albon autója csak enyhén ért össze, miután a kanyar előtt az ausztrál a külső ív felé húzta az RB-jét, ezzel leszorítva a Williamst, de ez is elég volt, hogy mindkét pilóta kezéből kivegye az irányítást. Ricciardo és Albon is épségben szállt ki az autóból, a tartalékalkatrészekkel híján lévő Williamsnek viszont további fejfájást okozhat a baleset.
LAP 1/53
Red flag 🔴
Albon and Ricciardo come together at Turn 2. Both drivers are out of their cars.#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/fvGWOyb104
— Formula 1 (@F1) April 7, 2024
A gumifal viszont olyannyira elmozdult a becsapódásoktól, hogy a versenyirányítás az első körben piros zászlót rendelt el. A helyreállítás nagyjából fél órát vett igénybe, ekkor állórajttal, az első szektorban jegyzett állás szerint indulhatott újra a verseny.
A sorrend másodszorra sem kavarodott fel a rajtnál, Verstappen eljött Pérez, Norris, Sainz és Alonso előtt. A Mercedesnél merész taktikát választottak, a piros zászló alatt lecserélve a közepes keverékű gumikat keményekre Lewis Hamilton és George Russell autóján is, azzal a tervvel, hogy a többiekkel ellentétben csak egyetlen tervezett bokszkiállással teljesítsék a futamot. A rosszabbul tapadó gumik miatt mindkét pilóta veszített egy pozíciót a rajtnál, s úgy festett, ezzel a taktikával is a mezőny első felének utolsó helyein maradnak. Különösen Hamilton tűnt hitetlennek a terv sikerét illetően, aki először saját felvetését követően elengedte maga mellett Russellt, majd a rádión a stratégia megváltoztatását kérte, miután az egyszer már kiállók is sorra száguldottak el a Mercedesek mellett.
Norris azáltal, hogy négy körrel korábban állt ki, átugrotta Pérezt, de a mexikói végül visszaelőzte őt a második helyért, és a mclarenes ugyanígy járt második kerékcseréje után is.
LAP 35/53
Verstappen pits, handing the lead to Sainz 🌶️
Just behind, Perez on fresher tyres passes Norris at the McLaren's new favourite overtaking spot 📸#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/ZtRH74ZtVG
— Formula 1 (@F1) April 7, 2024
Leclerc azáltal szállt be a dobogóért folyó harcba, hogy szintén egy kiállás mellett döntött – ő a közepes keverékű gumikat tartotta életben hosszú ideig, így a vezetést is átvette egy időre, majd keményekre váltott, s miután csapattársa, Sainz is letudta a maga második kiállását, a nyolcadik helyről startoló monacói a harmadik pozíciót őrizte Verstappen és Pérez mögött, de Norris előtt.
A Mercedesek ekkor az 5-6. helyen álltak, ám sebezhetővé váltak a két kiállással mögéjük került Sainz, Alonso, Piastri trióval szemben, így a csapat valóban megváltoztatta a stratégiát, mindkét pilótát kihívva egy második kerékcserére, amely során közepes keveréket kaptak.
A mezőny első feléből így Leclerc volt az egyetlen, aki kitartott az egy kiállás mellett, s tizenöt körrel a vége előtt őrizte is a harmadik helyet a nyomában lévő Norrisszal és Sainzcal szemben – ebben a csatában pedig a spanyolé volt a stratégiai előny, akinek gumijai tíz körrel újabbak voltak, mint két riválisának autóján. Norris egy elfékezése után Sainz le is vadászta korábbi csapattársát a célegyenesben, majd Leclerc nem is védekezett ellene, miután a rádión figyelmeztették, hogy a Norris elleni csatára figyeljen.
LAP 46/53
Carlos gets it done!
It's a smooooooth pass around the outside of T1 to put the Spaniard up onto the podium! 🌶️#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/wr2JWWJiGU
— Formula 1 (@F1) April 7, 2024
Bár az időmérő után Pérez még remélte, hogy a versenyen is ott lehet Verstappen nyomában, a holland végül könnyedén, tizenkét másodperces előnnyel nyerte meg a Japán Nagydíjat, melbourne-i kisiklása után visszatérve a dobogó tetejére. A Red Bull idén harmadszor ünnepelhetett kettős győzelmet, a harmadik helyezett Sainz pedig továbbra is minden futamon dobogóra állt, amelyen elrajtolt.
Leclerc végül tartani tudta Norrist a negyedik helyért, Alonso már nagyobb lemaradással lett hatodik, mögötte pedig az utolsó körökre megérkezett Piastri nyakára Russell, aki az utolsó kör kezdetekor az ausztrál egy apró hibáját kihasználva át is vette a 7. helyet. Hamilton a kilencedik pozícióval csak két pontot szerzett.
Az utolsó pontszerző hely Cunoda Jukié lett, miután hazai pályán a 10. helyre vezette az RB-t.
A Japán Nagydíj végeredménye:
Here's how they took the flag 🏁#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/rntDivBQYm
— Formula 1 (@F1) April 7, 2024