Lando Norris végleg lezárta a dilemmát, amely az elmúlt futamok után egyre csak fokozódott azzal kapcsolatban, hogy a győzelem nélküli legtöbb dobogós hely vagy az első győzelem előtti legtöbb dobogós hely rekordlistájának élén fog-e megmaradni… A Miami Nagydíj statisztikai érdekességei.
Miamiban ez eldőlt: a brit megszerezte első győzelmét úgy, hogy ezt megelőzően 15 egyéb dobogós helyet hordott össze – pontosan úgy, ahogy korábban Patrick Depailler, Jean Alesi, Mika Häkkinen és Eddie Irvine is tette, vagyis most már ők öten együtt a várakozási rekorderek.
És egyidejűleg azzal, hogy Norrist leintették a célban, neve lekerült a győzelem nélkül legtöbb dobogót szerzők listájának éléről, amit így visszafoglalt a 13 pódiumot szerző Nick Heidfeld.
A dobogós jelenlétet tekintve sokat kellett ugyan várnia Norrisnak az első sikerre, de az eltelt időben manapság már nem számít kimagaslóan hosszúnak, hogy csak a 110. nagydíjrajtjánál jött össze a győzelem. Ezen a listán ugyanis csak a 8. helyre került a szintén ugyanennyi futamot váró Giancarlo Fisichella mellé, de Nico Rosberg, Jenson Button, Jarno Trulli, Rubens Barrichello, Mark Webber, Carlos Sainz és az először csupán 190. versenyén nyerő Sergio Pérez még hosszabb ideig böjtöltek.
Már a hazugságvizsgáló is megmondta, hogy Norris futamot fog nyerni
A Miamiban nyújtott tempó alapján a McLarennél okkal bizakodhatnak, hogy innentől rendszeresebben jönnek majd a győzelmek, hiszen ez legutóbb 2021-ben Monzában, azt megelőzően pedig csak 2012-ben Interlagosban sikerült a sport második legeredményesebb csapatának. Ahhoz a 2012-es szezonzáró Brazil Nagydíjhoz most több szempontból is visszanyúlhatunk. Lewis Hamiltonnak az volt az utolsó futama a McLarennel, akikkel éppen 110 futamon állt rajthoz (ő ezalatt 21-szer nyert a csapat egy jóval sikeresebb korszakában), ráadásul az azt megelőző nagydíjon, Austinban Hamilton volt mostanáig az utolsó, aki a 4-es rajtszámú autót győzelemre tudta vezetni. Akkoriban a csapatoknak még az előző évi konstruktőri helyezés alapján osztották ki a rajtszámokat, 2014-től kaptak a pilóták szabad választást.
De vissza még egy kicsit a McLaren 2012-es brazíliai győzelméhez, hiszen történt ott még valami, ami csak most Miamiban ismétlődött meg: Jenson Button révén brit csapat nyert brit autóval, vagyis csak a brit himnusz szólt a dobogón – még ha a szövegét tekintve nem is teljesen ugyanaz, hiszen a God Save the Queent azóta a God Save the King váltotta fel.
Legutóbb a 2021-es Magyar Nagydíjon volt rá példa, hogy csak egy himnusz csendült fel, vagyis megegyezett a győztes pilóta és csapat nemzetisége: Esteban Ocon és az Alpine szürreális sikerekor.
A 2. hellyel is Verstappen járt a legjobban
Verstappen nem nyerte meg a Miami Nagydíjat, pedig nem sok választotta el őt attól, hogy mindössze a második olyan versenyző legyen az F1-ben, aki egy új pálya első három világbajnoki versenyét egyaránt behúzza – ez eddig csak Sebastian Vettelnek sikerült Indiában 2011 és 2013 között. (Hamilton viszont eközben egy kevésbé látványos, de ugyanilyen kiegyensúlyozott sorozattal mindhárom Miami Nagydíjon 6. lett).
A holland viszont elmondhatja magáról, hogy noha másodikként ért célba a versenyen, így is ő távozhatott a helyszínről a legtöbb ponttal – 26-tal, Norris 25-je ellenében. Ez a sprintversenyek létének köszönhető, és csak a mostanihoz hasonló szélsőséges esetekben fordulhat elő azóta, hogy 2022-től nyolc pontot kap a szombati győztes. Verstappen megnyerte a sprintet, miközben Norris nullázott, amivel a Red Bull pilótája áthidalhatta a vasárnapi első és második hely közötti pontkülönbséget.
A sprintek előtt is létezett már olyan forgatókönyv az F1-ben, ami mellett nem a győztes vihette haza a legtöbb pontot, de csak az 1950-es években, amikor a szabályok még engedélyezték a verseny alatti pilótacserét az autókban. Ilyen esetekben a volán mögött megfordult versenyzők egyenlő arányban osztoztak a helyezésért járó pontokon. Három alkalommal nyert az F1-ben olyan autó, amit ketten is vezettek a futam során, utoljára az 1957-es Brit Nagydíjon. A Vanwall 20-as autójának járó 8 pontból így akkor 4-4-et kapott a két pilóta, Tony Brooks és Stirling Moss, utóbbinak pedig egy extra egység járt a leggyorsabb körért, de ennél többet, 6 pontot gyűjtött be a 2. helyért Luigi Musso a Ferrarival (racefans). 67 évvel később, egy teljesen másmilyen F1-ben és egy egészen más szabály következtében történhetett meg ismét, hogy nem a győztes pontszáma növekedett a legnagyobb mértékben…
Őrületes számháború: több száz szakember hagyhatta el a Mercedest a Red Bullért?