A Monacói Nagydíj nagy rajtbalesete talán izgalmasabbá nem tette a versenyt, de a dobogójára lényegi hatást gyakorolt. Néhány versenyző szerint rosszul döntött az FIA, pedig a szabály betűje szerint jártak el.
Carlos Sainz támadást indított Oscar Piastri második helyéért a futam rajtjánál, ám a két autó összeérése defektet okozott a Ferrarinak, így a spanyol a Casino térnél kénytelen volt a külső íven leparkolni az autóját. Mint elmondta, gyors érzelmi hullámzást élt meg azzal, hogy látszólag kicsúszott a kezéből egy jó eredmény esélye, majd pár perccel később kiderült, mégis visszaállhat eredeti rajthelyére, a 3. pozícióba az új starthoz.
Még az első kör során ugyanis piros zászlóval leállították a futamot Sergio Pérez, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg balesete miatt, ami rengeteg törmeléket, köztük egy rommá zúzott Red Bullt hagyott a pályán.
Az F1 sportszabályzata szerint a verseny piros zászlós leállításakor az új rajt sorrendjét a legutolsó olyan mérési pont alapján kell meghatározni, amelyen minden autó áthaladt. A baleset megtörténtéhez képest elég sokára lengették be a pirosat, a mezőny eleje már az alagúton is túl volt és elérte a második mérési pontot. Első gondolatra a pálya első szektorában érzékelt eredmény lehetett volna a mérvadó, ami a Casino tér után következik, ebben az esetben pedig a mezőny után kullogó Sainz csak az utolsó helyre állhatott volna fel a rajtrácsra.
Egyre közelebb Binotto F1-es visszatérése, de nem csapatfőnökként
Igen ám, de a versenyben maradt autók közül egy autó nem ért el még az első mérési ponthoz sem ekkora: Csou Kuan-jüt, a Sauber pilótáját éppen Pérezék balesete akasztotta meg – a kínai hátulról szemlélhette a történteket, a nagy bukás pillanatában lelassított, majd olyan lassan és óvatosan gördült át a törmelékeken, mintha tojásokon lépkedne. Így ő volt az oka annak, hogy a versenyirányítás a szabály betűjét követve nem állapíthatta meg az összes autó pozícióját az első mérési pont eredményei szerint, s a bokszutca kijáratánál húzott safety car 2-es vonal lett a mérvadó. Akkor Sainz még a harmadik helyen állt, így vissza is állhatott oda, miután a bokszutcában új gumikat kapott, vagyis semmissé tették a defektjéből származó minden hátrányát.
Lando Norris, aki aztán a futam egésze alatt Sainz Ferrariját követte és a negyedik helyen ért célba, nem értett egyet a döntéssel: „Egyszerűen belegondolva elég frusztrálónak és igazságtalannak tűnik, hogy valakinek semmissé teszik a hibáját csak azért, mert egy bizonyos számú autó nem ért el egy bizonyos vonalat a piros zászló előtt, bla-bla-bla, vagy akármi is a szabály.”
George Russell szintén meglepetten fogadta a fejleményeket: „Ez nem helyes. Nem tudom pontosan, hogy mit mond a szabály, de ez így egy kicsit furcsa.”
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella a szabályokkal tisztában lévén elfogadta a döntést, ugyanakkor rendkívül szerencsésnek nevezte Sainzt, akit szerinte kivételes kegyben részesítettek a felügyelők a hétvége során.
„Nyilvánvalóan az mentette meg Carlost, hogy Csou még nem haladt át a mérési ponton, amikor a versenyt leállították. Szerencsés Carlos. – idézi Stellát a Motorsport. – Nemcsak emiatt, hanem a felügyelők elnéző hozzáállása miatt is, hiszen az ütközéssel jelentős károkat okozott Oscar autójában. És ehhez még vegyük hozzá a szombati, feltartás miatti vizsgálatot.”
Az időmérő után Sainzt Alexander Albon feltartásának gyanújával vizsgálták a felügyelők, de a spanyol végül nem kapott büntetést. „Nem igazán értjük, mi volt a különbség ez és az imolai eset között” – méltatlankodott Stella, arra utalva, hogy az előző versenyhétvégén az ő pilótájukat, Piastrit három rajthellyel hátrasorolták feltartás miatt.