A nemrég bejelentett 2026-os szabályváltozásokat két fő területen éri kritika: az egyik szerint az autók túl lassúak lesznek a kanyarokban, a másik szerint túl gyorsak lesznek az egyenesekben. De az FIA kész cselekedni.
Az már bizonyos, hogy aerodinamikailag jelentősen átalakul majd az F1-es autók következő generációjának működése: a leszorítóerő számottevő visszavágása révén a kanyarsebesség csökkenése várható, míg az egyenesekben az aktív aerodinamika, vagyis az önállóan mozgó vezetőszárnyak hatására csökken a légellenállás, így nőni fog a sebesség, amit az eddiginél háromszor erősebb elektromos rásegítés támogat.
A két folyamat együtteseként a számítások szerint a köridőkben így is jelentősebb visszaesés várható, de az FIA ennek ellenére is inkább azon dolgozik, hogy kezelhető szintén tartsa az autók maximális sebességét, semmint hogy ezzel akarná kompenzálni a kanyarokból származó tempóvesztést. A technikai paraméterek még nem véglegesek, azokról jelenleg is egyeztetnek a csapatok az FIA-val, de a határidő egyelőre nem lett kitolva június 30-ról.
„Igen, a csúcssebesség valamennyivel magasabb lehet a jelenleginél, és hallottuk is az emiatti aggodalmakat, de tudatában vagyunk a helyzetnek, és nagyon fontos elmondanom, hogy tenni fogunk azért, hogy a sebesség ne érjen olyan magasságba, ami már veszélyeztetné a biztonságot” – fogalmazott az FIA együléses szakágának technikai igazgatója, Jan Monchaux az F1only.fr cikke szerint.
„Megvannak ehhez az eszközeink. Megváltoztathatjuk az autók alacsony légellenállásos konfigurációját úgy, hogy akár meggátoljuk, akár korlátozzuk az első és a hátsó szárny lenyílását bizonyos egyenesekben. Hasonlóképpen az elektromos rásegítés bevethetőségét is szabályozhatjuk, hogy az egyenesbeli sebességek a jelenlegivel hasonló szinten maradjanak.”
„Nem akarunk abszurd kockázatokat vállalni, amelyek ahhoz vezethetnek, hogy az autók a 380 km/órás sebességet is elérik a monacói egyenesekben. Ez nem fog megtörténni. Ha nem cselekszünk, fennáll ennek a veszélye, de gondoskodni fogunk arról, hogy a csapatok jobb szimulációs eszközöket kapjanak, amelyek 5 km/órás hibahatárral meg tudják mutatni, hogy hol tartunk az új autókkal.”
Az idei Monacói Nagydíj hétvégéjén mért lemagasabb csúcssebesség 289,9 km/óra volt, így hacsak nem ugrik meg elképesztő mértékben az autók gyorsulása, Monaco rövid padlógázos szakaszait ismerve talán van némi túlzás is a fent említett számban.
Monchaux hozzátette a csúcssebességek csökkentéséhez hasonlóan a kanyarsebességek növeléséhez is megvannak az eszközeik. A jelenleg 35-40%-osra becsült leszorítóerő-csökkentésen is elmondása szerint egyszerűen tudnak módosítani, ehhez csak meg kell növelniük a padlólemez méretét. Az FIA tehát kész igazítani az eddig szinte minden megszólaló által valamely ponton kritizált szabályokon, hiszen a szervezetnek sem érdeke, hogy azok az autók a tempója, a biztonsági szintje vagy a versenyezhetőség szempontjából támadhatóak legyenek. Azt viszont a francia-német szakember egyértelműsítette: „Sajnos a kanyarsebességek valamivel lassabbak lesznek, nincs varázsszer.”
A Mercedes akadékoskodása miatt sejtjük már most, milyen lesz az F1 2026-tól