Max Verstappent ugyanúgy forrófejűsége hajszolta balesetbe Spielbergben, mint karrierje kezdetén, amikor a versenyzéshez való hozzáállását még kiforratlannak tartották? Az Osztrák Nagydíj után többen is rámutattak, a hollandból előtört korábbi önmaga, sőt, az érettebb valója talán soha nem is létezett.
Verstappen és Lando Norris a hétvégi futam 64. körében az első helyért csatázva ütköztek, ami végül mindkettőjük számára a győzelembe került, a történteket pedig több különböző vetületen is lehet értelmezni. A felügyelők a hollandot találták vétkesnek, aki fékezés közben is még a pálya külső íve felé mozgott a 3-as kanyar előtt, így próbálva kiszorított helyzetbe hozni ellenfelét. A két autó hátsó kerekei azonban összeértek és egyaránt defektesek lettek, ami a brit számára kiesést eredményezett, a holland viszont büntetésével együtt is ötödik lett.
Több, ma az F1-ben szakértőként, televíziósként dolgozó korábbi versenyző is elmondta véleményét az ügyben, a brit véleményformálók között pedig egyetértés mutatkozik abban, hogy Verstappen a régi önmagát hozta – vagy talán soha le sem vetkőzte azt, csupán annyi történt, hogy az elmúlt két szezonban senki nem kényszerítette komoly harcra. Az F1-ben 2015-ben debütált hollandot éveken át érte az a kritika, hogy bár rendkívüli tehetség, ám kompromisszumot nem ismerve versenyez, s inkább ütközik ellenfelével, minthogy meghátráljon. Több balesete, vitatott incidense látszott alátámasztani ezt az álláspontot, nem utolsósorban az első bajnoki éve 2021-ben, amelyben incidensek sora kísérte Lewis Hamilton elleni ádáz harcát.
“Továbbra is úgy gondolom, hogy ő az egyik legjobb versenyző, akit az elmúlt 40 évben láttam – kezdte értékelését Martin Brundle a Sky Sports weboldalán. – Három bajnoki címmel a zsebében lenyugodott, érettebbé vált, és jobban kalkulál. De úgy tűnik, nagyon vékony ez a zománc, mert ezen a versenyen újra a Max 1.0-t láttuk, ahol felszínre tört az alapértelmezett vezetési taktikája és tagadó felfogása.”
Verstappen szerint kritizálói tévednek, nem csinált olyat, amivel már Räikkönent is felbosszantotta
“Igazán aggasztónak tartom, hogy miután ütköztek és mindketten sérült autóval haladtak tovább, Max nyilvánvalóan megpróbálta feltartóztatni Norrist, és ha lehet, magával is rántani. Azt pedig szintén nehéz volt hallgatni, hogy a verseny után a Red Bull azt mondta neki a rádióban, hogy az egész Norris hibája volt. Ez súlyosan károsítja a hitelességüket. Pedig tudható volt, hogy Norris öt másodpercet fog kapni a pályahatárok megsértéséért, így ez az egész teljesen szükségtelen volt a Red Bull számára.”
David Coulthard a Channel 4 műsorában szintén honfitársa mellé állt:
“Kétségtelen, hogy kiterelte Landót a pályáról. Ha fal lett volna a pálya szélén, bizonyosan mindketten felkenődtek volna rá. Persze megértem, ha Max azt mondja, hogy Lando jobban is kihúzódhatott volna a kerékvetőre, de a felügyelőknek több információ áll a rendelkezésükre, és Maxnak adtak büntetést.”
“Max álláspontja az, hogy egyszerűen csak keményen versenyzett. Lando számára pedig ez az első alkalom, hogy hétvégéről hétvégére része egy ilyen kiélezett csatának. Tudjuk, hogyan nézett ki mindez, amikor Lewis folytatott kerék a kerék elleni csatát Max ellen. Max az egyik legrámenősebb versenyző, és csak az tudja legyőzni, aki felér a szintjére.”
Verstappen védelmében: Norris is tehetett az ausztriai ütközésről
Nagy port kavart a mértékadó brit Autosport elemzőcikke is a hétvége után, amely már címében is merész kijelentéssel nyitott: „Verstappen ismét bebizonyította, hogy nem változott és nem is lett érettebb 2021 óta”.
Erre viszont már egy aktív versenyzőtől érkezett ironikus reakció: a korábban a Formula E-ben, jelenleg az IndyCarban is futamgyőztes Felix Rosenqvist Instagramon a következőképpen kommentálta az Autosport címét: “Az elfogult média pedig szintén nem változott.”
he didnt lie pic.twitter.com/4SZYvwSKuV
— nini (@SCUDERIAFEMBOY) July 1, 2024
Az osztrák Alexander Wurz álláspontja már jóval árnyaltabb, ő nem látott egyértelmű felelőst, s inkább annak a híve, hogy a túlszabályzás helyett nagyobb mozgásteret engedjenek a versenyzőknek a csaták során.
“Szerintem a Maxra kirótt büntetés túl kemény volt, én ebben csak egy klasszikus versenybalesetet láttam volna. Max ugyan enyhén balra húzta a kormányt, de még így is bőven volt ott hely, Lando megakadályozhatta volna a balesetet. Mindkettőjük részéről szükségtelen volt ez az egész. Szívesebben néztem volna őket csatázni a következő körökben is” – fogalmazott Wurz a Motorsport-Magazinnak.
“Ha egy versenyző meg akarja nyerni a futamot és a bajnokságot, olykor eljön az a pillanat, amikor neki kell visszavennie, és hagyni, hogy megelőzzék. A közönség szereti látni ezeket a túlfűtött érzelmeket, de a végén általában mindig a hidegebb fejűek nyernek.”