back to top
KezdőlapFormula 1Norris majdnem ellopta Piastri győzelmét, Verstappen nekiment Hamiltonnak a Magyar Nagydíjon

Norris majdnem ellopta Piastri győzelmét, Verstappen nekiment Hamiltonnak a Magyar Nagydíjon

-

A simának tűnő kettős győzelem kis híján a csapategységet is megbontó morális és mentális játszmává eszkalálódott a McLarennél, de a vezetést a bokszkiállások során megkapó Lando Norris végül félreállt csapattársa elől, így Oscar Piastri személyében hatodszor avatott új futamgyőztest a Hungaroring.

A szombati borúsabb idő után vasárnapra visszatért a forróság a Hungaroringre, ahol a McLaren 12 éve nem látott tettre készült azzal, hogy két autója a rajtrács első sorából rajtolt. 20-30 perccel a start előtt azonban még ez a szombaton elnyert eredmény sem tűnt biztosnak, hiszen a pole birtokosa, Lando Norris a kivezető körében a gázpedál problémáira panaszkodott, amit sietős munkával kellett a szerelőknek megoldaniuk a rajtrácson. Végül ez még időben sikerült, így a brit gond nélkül állhatott oda a startlámpák elé a felvezető kör végén.

A 39. Magyar Nagydíj rajtja máris komoly izgalmakat hozott az első helyeken. Norris jobbra húzott, hogy védekezzen csapattársa, a mellé érő Oscar Piastri ellen, eközben viszont Max Verstappen a szélárnyékból kibújva megjelent a külső íven. Az első kanyarba három autó egymás mellett érkezett meg. Piastri találta magát a legjobb helyzetben, a belső ívről elsőként tudott befordulni. Norris állt a szendvics közepén, és veszélyesen kevés mozgástere maradt, hogy ne érjen hozzá se csapattársához, se a Red Bullhoz. Sikerült neki is befordulnia, ehhez viszont széles ívet kellett választania, ami azzal járt, hogy Verstappent a pályán kívülre szorította.

A holland az aszfaltozott bukótérben kigyorsítva Norris előtt, a 2. helyen tért vissza a pályára, s bár vizsgálatot indítottak ellene jogtalan előnyszerzés miatt, hosszasan próbált érvelni a rádióban amellett, hogy Norris leszorította őt, így nem indokolt a pozíció visszaadása. A negyedik kör kezdetén mégis félrehúzódott, de ezt sem hagyta kommentár nélkül: „Jól van, ezek szerint le lehet vezetni másokat a pályáról. Megmondhatjátok sz FIA-nak, hogy akkor mostantól így fogunk versenyezni.”

Piastrit ekkor Norris, Verstappen, Hamilton, Leclerc és Sainz követte, akik között csatahelyzetek nem alakultak ki a verseny kezdetén, az ausztrál pedig a 10. körre három másodpercesre növelte az előnyét az élen csapattársa előtt.

A stratégiák igen változatosan alakultak, az alsó pontszerző helyekre bazírozók már az egy számjegyű körökben megkezdték a kerékcseréket, három kiállásos taktikával számolva. Az elrontott időmérő miatt hátulról startoló George Russell és Sergio Pérez gondba került azáltal, hogy előzésekkel nem tudtak előrejutni, s hosszú időre beragadtak Valtteri Bottas, majd Cunoda Juki mögé.

A két cserére játszó élmezőnyből Hamilton hajtott elsőként a bokszba, ezzel át is ugorva a harmadik helyért a rá nem azonnal reagáló, csak öt körrel később kiálló Verstappentől.

A McLarenek közül Norris kapta az elsőbbséget a bokszkiállásokkal, hogy a brit pozíciója ne kerüljön veszélybe az üldözőkkel szemben, a cserék után pedig Piastri az élen is maradt. 4-5 másodperces előnye azonban a 33. körben 2 másodperc alá csökkent, miután egy a 11-es kanyarban történt lesodródással időt veszített.

Eközben a frissebb gumikkal Verstappen utolérte a küszködni kezdő Hamiltont, s a 35. körben egy rövid, látványos csatát is lezavartak, amely során a brit az 1-es, a holland a 2-es kanyarban hibázott, így maradt köztük változatlan a sorrend. A Ferrarik kimaradtak ugyan az eseményekből, de Leclerc csupán néhány másodpercnyi lemaradással leselkedett ott mögöttük az ötödik helyen.

A bokszkiállások második körét ismét Hamilton kezdte, a McLaren pedig ismét Norrisszal reagált elsőként. Mivel azonban Piastri csapattársával szembeni előnye ekkor már nem volt jelentős, két körrel későbbi kerékcseréje után az ausztrál immár másodikként tért csak vissza a pályára, több mint három másodperccel Norris mögött. Tegyük hozzá, a verseny azon pontján nem tűnt úgy, hogy Norris pozíciót veszített volna a pályán, ha ő hajt a bokszba egy körrel Piastri után.

A két wokingi autó helye megcserélődött, ezzel pedig az addig simának tűnő verseny komoly morális dilemmává is vált a McLaren számára. Mérnökétől Piastri azt az üzenetet kapta, hogy amint visszaér Norris mögé, megcserélik a pozíciókat, viszont nem akarják azonnali lassításra kérni a britet, hiszen ezzel túl sok időt veszítene. A következő körökben azonban a két autó közötti különbség csak nőtt, miközben többször is azt hallhattuk, hogy a csapat a gumikkal való spórolásra, óvatosságra kéri az élen haladó Norrist.

A leghátborzongatóbb üzenet az alábbi volt:

„Lando, öt kör van hátra. Bajnokságot nem egyedül lehet nyerni, hanem csapatban. Ehhez szükséged lesz Oscarra, és szükséged lesz a csapatra is.”

Eközben a harmadik helyért nem mentális, hanem nagyon is fizikális játszmák folytak. Verstappen ismét utolérte Hamiltont, az 1-es kanyar belső ívén bedobta az autóját a Mercedes mellé, ám elmérte a féktávot, hozzáért Hamilton jobb első kerekéhez, a Red Bull a levegőbe emelkedett, és a bukótérből jött vissza Leclerc mögé, az 5. helyre.

Miután Norris már olyan üzenetet is kapott, hogy „most azonnal meg kell tenned”, három körrel a leintés előtt a célegyenesben lelassított, bevárta Piastrit és átadta az első helyet csapattársának.

Oscar Piastri megszerezte első Forma-1-es futamgyőzelmét, és csatlakozott Damon Hillhez, Fernando Alonsóhoz, Jenson Buttonhoz, Heikki Kovalainenhez és Esteban Oconhoz, akik szintén a magyar pályán jutottak fel először a csúcsra – még ha ennek a McLarenen belüli harmónia első megrepedezése is volt az ára.

Hamilton jött be végül a harmadik helyre, amivel karrierje 200. F1-es dobogós helyezését szerezte. A további pontszerző helyeken Leclerc, Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Cunoda és Stroll végeztek – de Verstappent még várják a felügyelők az ütközés okozása miatt.

A Magyar Nagydíj végeredménye:

 

Mit tud a Hungaroring, amitől ilyen sok új győztest adott az F1-nek?