back to top
KezdőlapFormula 1A Ferrari és a Red Bull közös erővel támadja a McLarent az...

A Ferrari és a Red Bull közös erővel támadja a McLarent az FIA-nál

-

A McLaren első szárnyának szabályosságát firtatja a Ferrari és a Red Bull, tovább noszogatják az FIA-t, hogy vizsgálják meg alaposabban az elemet. A légterelő hajlékonyságának vádja a Mercedest is érinti.

A The Race cikke szerint a fedélzeti kamerás felvételek alapján a rivális csapatok gyanúsnak találják a McLaren és a Mercedes első szárnyát és azt a vádat fogalmazták meg, hogy az túlságosan deformálódik a pályán, előnyhöz juttatva ezzel az említett csapatokat. 

Évtizedek óta rendszeresen elő-előjön ez a téma, hiszen teljesen mozdulatlan alkatrészek a fizikai törvényei miatt nem gyárthatók, ha csak minimális mértékben is, de azok elhajlanak az aerodinamikai terhelés hatására. Ezt természetesen igyekeznek kihasználni a csapatok és a tűréshatárhoz a lehető legközelebb próbálnak merészkedni a tervezéssel.

A bokszutcában a suttogók alapján terjed a hír, hogy a Ferrari és a Red Bull szerint a McLaren túl messzire ment, de a sajtónak erről egyelőre nem akartak nyilatkozni a vádló csapatok vezetői. „Erről nem akarok beszélgetni veletek [újságírókkal], majd megteszem ezt [Nikolasz] Tombazisszal – mondta a Ferrari főnöke, Frédéric Vasseur, az FIA műszaki területének egyik legfontosabb szakemberét megnevezve. – Tiszteletben kell tartanunk az FIA döntését, de újra beszélni fogunk velük a témában.”

A McLaren csapatfőnöke elmondta, miért nem alkalmaztak csapatutasítást Norris és Piastri között

Christian Horner sem beszélt részletesebben az ügyről, de Helmut Marko a szokásához híven nem köntörfalazott az ORF-nek nyilatkozva: „A McLaren és a Mercedes első szárnyát meg kell vizsgálni.”

Az FIA a Belga Nagydíj óta az edzéseken autókra szerelt kamerákkal figyeli az első légterelő hajlását, de ezek célja egyelőre csak az adatgyűjtés, bizonyítékként nem használják a felvételeket (pláne úgy, hogy az időmérőkön és a versenyeken nincsenek rajta az extra kamerák az autókon). A hajlás tényleges mérése speciális mérőeszközökkel történik, de az ilyen vizsgálatok álló helyzetben történnek, amikor az autókat nem pont olyan erőhatások érik, mint a pályán nagy tempónál.

Amennyiben az FIA elégedetlen lenne a McLaren és a Mercedes alkatrészével, a terhelési vizsgálatok paramétereinek módosításával tehet lépést az ellen, hogy kevésbé deformálódjanak a szárnyak.

Frissítés: az FIA sajtóközleményt adott ki, amiben kijelentették, hogy a szövetség minden versenyen több vizsgálatnak veti alá az első szárnyakat, és azok eddig mindenben megfeleltek az F1 Technikai Szabályzatában támasztott követelményeknek. A kamerás vizsgálatokat legalább a Szingapúri Nagydíjig bezáróan folytatják, hogy mindenféle típusú pályán tudjanak adatot gyűjteni a menet közbeni erőhatásokról. Rövid távon nem terveznek módosítani a szabályokon, közép- és hosszú távon lehet hatása a kísérleti kutatásnak. Az FIA hozzátette, hogy az autó többi részén egyenletesebbek, így jól szimulálhatók a pályán ért erőhatások, könnyebb meghatározni a merevség ellenőrzésének feltételeit, az első szárnyon viszont változatosabb folyamatok következnek be, ami nehezítő tényező.

Verstappen már a trónfosztásáról beszélt