Lewis Hamilton utólag elmondta, dühítette őt a Mercedes Szingapúri Nagydíj előtti döntése, miközben ő amellett kardoskodott, hogy mást csináljanak. James Allison technikai igazgató most részletes magyarázatot adott.
A Szingapúri Nagydíjat a 3. rajtkockából kezdő, de csak a 6. helyen befejező Lewis Hamilton a verseny után, Kuala Lumpurban tartott szponzoreseményen elárulta, hogy „annyira mérges” lett a Mercedesre, amikor a futam elején meglátta, hogy körülötte mindenki a közepes gumikon rajtol, miközben neki a lágyakat tette fel a csapat, hiába próbálta elérni, hogy ő is a sárga oldalfalú Pirelliket kapja.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke már a leintés után elismerte, hogy hibáztak, James Allison, az istálló technikai igazgatója pedig most, a csapat által közzétett videóban részletesebben is belement abba, hogy mi volt a terv. „Nem szabadott volna a lágy gumin rajtolnunk, ez hiba volt. Ha visszafordíthatnánk az idő kerekét, ugyanazt csinálnánk, amit a körülöttünk levők, és a közepeseket választanánk” – ismerte be a szakember.
Hamilton bemártotta a Mercedest – hiába ellenkezett, a rosszabb taktikát kapta
„Az volt az elgondolás, hogy a lágy gumi gyakran segít a rajtnál, és jó esélyt kínál arra, hogy az ember nyerjen egy-két pozíciót a nyitókörökben. Nem igazán számítottunk rá a futam előtt, hogy olyan nehézségekkel szembesülünk majd, amilyenekkel szembesültünk a lágy gumin. Azt gondoltuk, hogy kihasználjuk a lágy gumi előnyeit és nyerünk egy-két helyet, de nem így történt, mert a rajt egyszerűen máshogy alakult” – utalt arra, hogy Hamilton maradt a 3. pozícióban.
A Mercedes ráadásul úgy vélte, ebben az esetben sem történik tragédia, hiszen az élen álló annyira vissza fogja fogni a tempót, hogy simán tartják majd vele a lépést a lágyakon is. A vezető Lando Norris azonban hamarosan begyújtotta a rakétákat, miközben a második helyezett Max Verstappen is gyorsabban kezdett el körözni, mint amire Hamilton képes volt. „Ezután abban reménykedtünk, hogy a lágy gumi hátránya, azaz, hogy törékenyebb, nem fog különösebben megmutatkozni, mert ha az elmúlt évek szingapúri futamaira tekintünk vissza, a futam eleji tempó általában nagyon-nagyon visszafogott itt, a versenyzők pedig sok-sok körön át építik fel a futamukat. Ez lehetővé tette volna, hogy a lágy gumival viszonylag sokáig elmenjünk” – mondta Allison.
„Szóval nem nyertünk pozíciót a rajtnál, a tempó azonban az ötödik körtől kezdve begyorsult. Ez pedig olyan helyzetbe hozta Lewis-t, hogy egy olyan autóval, amivel egyébként sem volt különösebben elégedett, elkezdett a gumikopás miatt szenvedni, aminek következményeként korán ki kellett állnia. Ez pedig romba döntötte a futamát. Ez egyértelműen hiba volt.”
A biztonsági autó megmenthette volna?
Mivel a lágyakon rajtolt, Hamiltonnak meglett volna a lehetősége, hogy később feltegye a közepes keveréket, míg az azon indulóknak mindenképpen keményre kellett váltani, hiszen kötelező legalább kétféle keverék használata. Ám mivel annyira korán állt ki, neki is a kemény gumikat kellett feltenni, azaz legfeljebb egy megfelelő időpontban érkező biztonsági autónál profitálhatott volna abból, hogy van még friss közepes szettje.
„Ez ott lehetett volna mint nagy fegyver, például, ha beküldik a biztonsági autót a verseny megfelelő szakaszában, akkor ez lett volna ennek a stratégiának az egyik előnye – ecsetelte Allison, majd rátért arra, hogy a két kiálláson is elgondolkoztak. – Aztán miután megkapta a kemény gumikat, a futam különböző szakaszaiban megfontoltuk, hogy két kiállásra váltunk. Noha ezzel frissebb gumikat kapott volna, minden kalkulációnk azt sugallta, hogy nem nyerte volna vissza a bokszkiállással elveszített időt. Úgyhogy ez az opció is ott volt a tarsolyunkban, használhattuk volna, jól jött volna egy biztonsági autónál, de egy normál, zavartalan versenyen, ami Szingapúrban a futam története során először esett meg, a közepes gumi felrakásával nem segítettünk volna Lewison.”
Ha kirúgják, Ricciardo Webber és Clark mellé kerülhet a polcon a vitatott eredményével