Toto Wolff elmondása szerint a Mercedes nem fogja beáldozni a 2025-ös szezon az új korszakot nyitó 2026 oltárán, dacára annak, hogy a csapat továbbra is elveszettnek érzi magát a jelenlegi szabályokban.
Minden nagy szabályváltozás előtt felmerül, mert az aktuális és a jövőbeli erőviszonyokra is fontos hatása lehet, hogy egy-egy csapat hogyan osztja meg a figyelmet és az erőforrásait az aktuális évi autójának fejlesztése és az új előírások szerint épülő modellen való munka között. Jelen esetben talán a szokottnál is nagyobb kontrasztok alakulhatnak ki, hiszen a 2026-os karosszéria fejlesztését nem lehetett éveken át elnyújtani – a költségkorlátozási, esélykiegyenlítő elvek mentén mindenkinek csak 2025 januárjától engedélyezett a 2026-os autó építésének megkezdése. A karosszéria pontos, végleges paramétereit egyébként is csak az idei év végén hozzák nyilvánosságra.
A jelenlegi, 2022 óta létező szabályformula így mindössze négy évet él, amit a Mercedesnél talán nem is bánnak annyira, hiszen jobbára küszködtek ebben a periódusban: nemcsak korábbi domináns pozíciójuktól, de a rendszeres győzelmi esélytől is búcsúzniuk kellett. A csapat vezetője azonban hangsúlyozza, nem tervezik a 2025-ös szezon beáldozását, hiszen minden évben győzelmeket akarnak szerezni – ami 2012 óta csak tavaly nem jött össze a brackley-ieknek.
„Amikor olyanról kérdeznek, hogy a mostanit vagy a következőt akarjuk-e inkább megnyerni, Niki Lauda mottóját szeretem elismételni: mindkettőt” – utalt az F1-es csapat korábbi, 2019-ben elhunyt elnökére Wolff az Autosportnak nyilatkozva.
„De a helyzet olykor nem olyan összetett, mint azt sokan gondolják. Valószínűleg az emberek és az erőforrások átcsoportosítása a 2026-os autóra valamivel korábban meg fog történni, mint az változatlan szabályok mellett lenne, de ezen semmi nem fog múlni.”
„Senki nem állítja le a gépeit januárban, hacsak nincs teljesen kilátástalan helyzetben. De mi azt tűztük ki magunknak célként, hogy minden évben versenyeket nyerjünk.”
Idén nyáron úgy tűnt, hogy két és fél évnyi útkeresés után a Mercedes végre visszatalált a mezőny élére, amikor négy egymást követő futamból hármat is megnyertek, ezt követően azonban ismét visszacsúsztak, s a McLaren vette át a kezdeményezést. Wolff szerint egészen kifürkészhetetlen a siker receptje a mai F1-ben.
„A versenyek közötti formaingadozást nagyon nehéz értelmezni, mert változatlan autóval is egy győzelem után a hatodik helyen találhatjuk magunkat. Az egyetlen csapat, amely nem áldozata ennek a jelenségnek, az a McLaren, akik stabilabb alapokkal rendelkeznek, és nem olyan szűk tartományon belül mozognak, mint mindenki más, így képesek megtartani az erős formát” – mutatott a konstruktőri tabellán a vezetést is átvevő csapatra.
„Mindenki más csúcspontok és bezuhanás között pattog. A nyári szünet előtt sokan leírták a Ferrarit, de most ismét nagyon erősek. Akkoriban a Mercedes volt a legjobb csapat, de egyértelmű, hogy ma már nem ez a helyzet. Olykor még a legokosabb emberek is belegabalyodnak abba a feladatba, hogy beazonosítsák a teljesítményhez leginkább hozzájáruló tényezőket.”
„Temérdek változó, a pálya, a hőmérséklet, a gumik, a balansz, az aerodinamika és a versenyzői benyomás egyaránt fontos szerepet játszanak, és ha valakinek ezeket mind sikerül összhangba hoznia, akkor gyors lesz. De ha csak egyik tényező is kilóg a sorból, máris nagyon gyengének tűnhetünk.”
A bukás bajnokai? – Így dobott el magától 7 konstruktőri címet is a McLaren 1998 óta