back to top
KezdőlapFormula 1Tovább csorbul a csapatok szabadsága 2025-re, ha megvalósul az F1 gigantikus terve

Tovább csorbul a csapatok szabadsága 2025-re, ha megvalósul az F1 gigantikus terve

-

Korábban felmerült már annak ötlete, hogy a Forma-1 egy nagy, közös eseménybe szeretné szervezni az összes csapat autóbemutatóját, és most megjött az első értesülés arról, hogy ez akár már jövőre megtörténhet.

Amióta bemutatóeseményeket szerveznek az F1-es csapatok az új autójuk köré, mindig saját maguk választott helyszínen és időpontban tehették ezt meg – legfeljebb egymással egyeztetve, hogy elkerüljék az időpontütközést. A döntés és a kreativitás szabadságától megfoszthatná a csapatokat a sport azzal, ha kötelező jelleggel egy fedél alá terelné őket egy közös autóbemutatóra – erről az ötletről már korábban is szóltak sajtóhírek, most viszont egy dán újságíró, Jeppe H. Olesen révén először hallhatunk konkrét tervekről.

Olesen elmondása szerint több forrásból is megerősítést kapott arra, hogy már 2025-re tervben van egy ilyen nagyszabású bemutató lebonyolítása, amelyen tehát a mezőny mind a tíz csapata egyszerre vonulna fel versenyzőivel és leplezné le új autóját. A példátlan eseményre – amihez az F1 születésének 75. évfordulója adna apropót – februárban kerülne sor a londoni O2 Arenában, amelyen jegy vásárlásával többezer néző is részt vehetne, miközben a videómegosztókon ingyenesen is követhetőek lennének a történések.

Még persze semmi nem hivatalos, de érdemes számba venni egy ilyen kollektív esemény hatásait – mint ahogy az illetékesek bizonyára meg is teszik.

Extra korán itt a 2025-ös F1-es versenynaptár: csak Spa után jön a Hungaroring

Az autóbemutatók az utóbbi években kétségtelenül vesztettek régi varázsukból, elsősorban azért, mert egyre elterjedtebbé vált, hogy a csapatok valójában csak az új festést leplezik le az előző évi modellen – de még ha az újat is veszik elő, a komoly újítások akkor is leghamarabb a teszten kerülnek fel rá, ezzel elodázva, hogy a riválisok ötletet meríthessenek belőle.

Felmerül a kérdés, egy közös bemutatón mi motiválná a csapatokat arra, hogy a valós 2025-ös autójukat tegyék közszemlére, miközben egy légtérben is vannak a többiekkel, s még a világítással, az autó beállítási szögeivel sem tudnak úgy játszani, hogy a lehető legkevesebbet mutassák meg a kényes részekből.

Több csapat számára ráadásul a bemutatók elsősorban szponzoreseményként funkcionálnak, ahol kellő teret nyújthatnak a támogatóiknak. Idénről emlékezhetünk például, a Sauber milyen elemi erővel hirdette új névadó szponzorát, a Stake-et, a Red Bull két csapata pedig az USA-ba utazott, meglovagolva a sport felfelé ívelő népszerűségét, na meg kedveskedve az RB új támogatóinak. Ezektől a lehetőségektől – és akár velük járó bevételektől – és eleshetnének a csapatok, ha megvalósul az új terv, és az F1 „sterilizálva” kisajátítja önmaga és saját szponzorai számára a bemutatót. Ráadásul így a lehetséges tíz helyett csak egy napon lenne felhajtás a Forma-1 körül a holtszezonban.

Persze lehet, hogy ettől függetlenül a csapatok még tarthatnak saját eseményt is a közös bemutató után, annak viszont így csak még tovább csökkenne a varázsa. Nem csoda, hogy amikor nagyjából egy évvel ezelőtt legutóbb felmerült egy közös felvonulás ötlete, a hírek szerint az istállók erős ellenérzéseket tápláltak iránta. Érdekes lesz figyelni, ha megvalósulna már jövőre az esemény, hogy a csapatok milyen feltételekkel egyeztek abba bele.

Bemutatott egy 100 000 forintos, 48%-os whiskyt, majd megdöbbent saját korábbi autóján az F1-es világbajnok