Fernando Alonso megfogalmazta a jelenlegi szabályrendszer Forma-1-es autóinak egyik különleges karaktervonását, ami egyúttal magyarázatot jelenthet arra is, miért tűnt el a biztonsági autó az idei versenyekről.
Az idei szezon futamainak van egy statisztikai különlegessége: az elmúlt kilenc alkalommal nem volt szükség a biztonsági autó bevetésére, ilyen hosszú sorozatot legutóbb 2003 és 2004 között jegyezhettünk fel. Ebben az évben legutóbb a júniusi Kanadai Nagydíjon érkezett Bernd Mayländer balesetek miatt, az azóta is tartó sorozatban pedig legutóbb még a Szingapúri Nagydíjat is sikerült lebonyolítania a mezőnynek ilyen megszakítás nélkül – a pálya 15 futamot számláló történetében első alkalommal.
Ezt a legutóbbi versenyhétvégét követő statisztikai összegzésben bővebben is fejtegettük:
Ha kirúgják, Ricciardo Webber és Clark mellé kerülhet a polcon a vitatott eredményével
Fernando Alonso előállt egy érdekes teóriával ennek indoklására: szerinte azért csökkent le a műszaki meghibásodások és a balesetek száma, amelyek magukban hordozzák a biztonsági autó megjelenésének lehetőségét, mert a versenyzők nem a határon vezetik az autóikat. Mégpedig azért nem, mert nem érdemes.
„Nem könnyű vezetni az autókat, egyúttal pedig kifejezetten problémás 100%-ot kihozni belőlük. És sokszor gyorsabbak is vagyunk akkor, ha csak 90%-on vezetünk, mert akkor nem kényszerítünk az autóra például olyan hasmagasságot, amiben kényelmetlenül érzi magát. Amikor a határokat feszegetjük, képes minden szétesni, szóval olykor a 90% az, ami igazán gyors” – elmélkedett a szívóhatású autók sajátosságáról Alonso az Autosportnak.
„Egyúttal oda kell figyelnünk a gumikra, az üzemanyaghasználatra és még sok mindenre, és talán ez a 90%-os tempó az oka annak, hogy ritkán ütközünk problémákba, nem látunk sok biztonsági autót és balesetet. De az autók ekkor érzik magukat a leginkább otthonosan. Ez persze kicsit szembe is megy a versenyző ösztöneivel, mert amikor az időmérőre új gumikat rakunk fel, mindig 110%-ot bele akarunk adni. Ám ezekkel az autókkal ilyenkor is menedzselni kell a tempót.”
Verstappen már akkor tudta, hogy nem jó a Red Bull, amikor még jó volt