A Toyota részéről kijelentették, hogy a Haasszal kötött megállapodás nem azt jelenti, hogy a márka vissza akar térni a Forma-1-be motorgyártóként vagy saját csapattal.
A Haas és a Toyota együttműködését ma jelentették be, aminek keretében a japánok a tervezési és a gyártási folyamatokban segítik az F1-es csapatot, cserébe pedig szakmai tapasztalatokat és médiamegjelenést kapnak.
A szakmai fortélyok hasznosítási területének elsősorban a közúti autógyártást szánják, vagyis áttételesen mi magunk is profitálhatunk belőle. „Az F1-es autók teli vannak a világ legfejlettebb technológiáival. Az aerodinamika például rendkívül fontos az elektromos autók gyártása során. Hiszem, hogy egy napon átültetünk az innen megismert technológiákból néhányat a közúti autók gyártásába” – mondta Tomoja Takahaszi, az autósport területéért felelős elnök.
A cég egészének elnöke, Tojoda Akio ugyanakkor már a sajtótájékoztató elején arra kérte a jelenlévő újságírókat, ne olyan szalagcímmel terjesszék a bejelentést, hogy a Toyota visszatér az F1-be, hiszen ebben a formában ez egyrészt nem igaz (a nagydíjakon a Haas csapatának tevékenységében például egyáltalán nem vesznek részt), másrészt nem is áll szándékukban.
Ezt egy másik menedzser is megerősítette. „Jelenleg nem szerepel a terveink között, hogy belépjünk motorszállítóként – nyilatkozta a Toyota autósport részlegének mérnöki feladatait irányító Kadzsi Maszaja az Autosportnak. – Arra sincs tervünk, hogy legyen csapatunk az F1-ben. Pillanatnyilag az a legjobb út, ha együttműködünk a Haasszal.”
A cégcsoport elnöke mellesleg ugyanaz a személy, aki 2009-ben meghozta a döntést az F1-es program beszántásáról. Tojoda erre is kitért a részleges visszatérés kapcsán.
„Annak idején a Toyotát jobban érdekelte a vállalat növekedése, mint hogy egyre jobb autókat gyártson. Elnökként úgy döntöttem anno, hogy az F1 nem megfelelő a vállalat számára, mert mi inkább az autóeladásokra és a profitra összpontosítottunk – szögezte le. – Most átalakul a vállalat, az a cél, hogy jobb autókat készítsünk az autósport segítségével. Ehhez megfelelő szakemberekre van szükségünk.”
Utódja eddig durván beárazza a celebbé vált F1-es csapatfőnököt