A hétvégén visszatér egyhónapos őszi szünetéből a Forma–1, és máris kialakulóban van egy botrány az egyik csapat feltételezett trükközése miatt.
Az Autosport számolt be róla az USA Nagydíj előtt, hogy egyre nagyobb a gyanú, hogy az egyik csapat tiltott hasmagasság-állító eszközt használ. A szaklap azt írja, az FIA számos csapattal folytatott párbeszédet az elmúlt hetekben arról, hogy egy egyelőre nem azonosított istálló tiltott módszerrel képes változtatni a padlólemezének a szakzsargonban csak „teástálcának” nevezett részén, pontosabban a pilótafülkéből képes állítani annak magasságát.
Ennek előnye, hogy már egy apró eltérés is nagy előnyökkel járhat, hiszen más az optimális hasmagasság az időmérőn, kevés üzemanyag és könnyű autó, valamint a versenyen, megtankolt és nehéz autó mellett. Mindez ugyanakkor az F1-es technikai szabályzat egyértelmű megsértése lenne, hiszen az kimondja, hogy parc fermé-körülmények között az első szárny állításának kivételével tilos változtatni az autó aerodinamikai konfigurációján. A szabályzat emellett kitér arra is, hogy szerszámok nélkül nem lehet változtatni a szárnyon sem.
A gyanú szerint a szóban forgó csapat azonban a pilótafülkéből tud változtatni az autó hasmagasságán, amit egy szerelő így könnyedén elvégezhet az időmérő és a futam közötti munkálatok során úgy, hogy a kívülállóknak semmi ne tűnjön fel. Az Autosport tudomása szerint a rivális csapatok gyanúja az FIA szervereire kötelezően feltöltött, mindenki számára elérhető, nyílt forrású alkatrészek vizsgálatából ered.
Az FIA ugyanakkor egyelőre nem kapott meggyőző bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy bármelyik csapat ilyen eszközt használ, ugyanakkor ennek ellenére a hétvégi USA Nagydíjtól kezdődően változtattak a teástálcát ellenőrző folyamataikon, és akár plombát tehetnek bármilyen olyan eszközre, amelyet a hasmagasság állítására használhat az adott csapat.
„Az elülső hasmagasság állítását parc fermé-körülmények között szigorúan tiltják a szabályok. Miközben nem kaptunk semmilyen utalást arra, hogy bármelyik csapat is használna ilyen rendszert, az FIA továbbra is éberen igyekszik betartatni a sportág szabályait. Ennek részeként módosítottunk a folyamatainkon, hogy biztosítsuk, az elülső hasmagasságot ne lehessen könnyen változtatni. Egyes esetekben ezért plombát használhatunk a megfelelőség további biztosítására” – mondta az FIA egyik szóvivője az Autosportnak.
Színkavalkád Austinban: nem a McLaren lesz a legnarancssárgább, de a magentát megúsztuk