Továbbra sem csitulnak a hullámok a Red Bull hasmagasság-állító szerkezete körül, mivel Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója további válaszokat vár a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), és elmondása szerint több rivális csapatfőnök is hasonló állásponton van. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint ugyanakkor a többiek csak paranoiásak, míg az FIA nem tudja bizonyítani, hogy történt-e szabályszegés.
Mint arról korábban részletesen beszámoltunk, az USA Nagydíj hétvégéje előtt a riválisok gyanakvása rávilágított, hogy a 10 csapatból egyedüliként a Red Bull tudja az autójának elülső hasmagasságát, az úgynevezett teástálcát állítani a pilótafülkéből. Ez pedig felveti annak a lehetőségét, hogy az energiaitalos istálló az időmérő és a verseny között, a parc fermében is állíthatta a hasmagasságot, lévén ilyenkor is dolgoznak a szerelők az autókon.
A Red Bull módosít az autóján a csalással kapcsolatos vádak miatt
Amennyiben a Red Bull ezt bármikor is megtette, azzal egyértelműen szabályt szegett, mivel parc fermé alatt az első szárny dőlésszögét kivéve nem lehet változtatni az autó aerodinamikai konfigurációján. Bizonyítani azonban a jelek szerint nem lehet, hogy történt-e ilyen állítás az eddigi futamok bármelyikén, az FIA így csak annyit tehet, hogy változtat az ellenőrzési folyamatain. Ezt a szövetség meg is lépte, és az USA Nagydíjon már plombát helyezett a Red Bull állítószerkezetére.
A bikások fő riválisa azonban nem elégszik meg ennyivel
Természetesen Zak Brownról, a McLaren Racing ügyvezető igazgatójáról van szó. Az amerikai üzletember a Sky Sports-nak nyilatkozva elmondta, az FIA-nak a dolgok végére kell járnia. „Nagyon örülök, hogy az FIA rajta van az ügyön. Szerintem nagyon alapos vizsgálatra van szükség, mert ha teljesítményt érintő változtatásokat hajtasz végre a parc fermében, az fekete fehér, lényeges szabályszegés, aminek komoly következményei kell legyenek. A parc fermé életbe lépése után hozzányúlni az autóhoz nagyon nem szabályos, ezért szerintem az FIA-nak a végére kell járnia annak, hogy megtették-e ezt vagy sem” – ecsetelte.
Brown arra is reagált, hogy a Red Bull állítása szerint a pilótafülkében található szerkezethez nem lehet hozzáférni az autó összeszerelt állapotában. „Amikor okosan megfogalmazott mondatokat hallasz arról, hogy nem tudsz állítani, ha az autó teljesen össze van szerelve… Tudom, hogy az autó nincs mindig teljesen összeszerelve, az FIA pedig úgy érzi, hogy plombát kell tenniük [az állító szerkezetre]. Miért gondolná úgy az FIA, hogy le kell plombálnia valamit, ha az nem elérhető?” – mutatott rá Brown, hogy a parc fermé alatt lehet dolgozni az autókon, és ilyenkor szét is szerelhetik azt.
„Az átláthatóság kritikus fontosságú manapság, úgyhogy nekem még vannak kérdéseim – folytatta az amerikai üzletember. – Más csapatfőnökökkel beszélve tudom, hogy nekik is vannak még kérdéseik. Úgyhogy amíg ezek a kérdések nincsenek megválaszolva, szerintem ez egy továbbra is zajló vizsgálat, amely során a végére kell járni annak, hogy mit tudunk. Szeretnék további válaszokat kapni, mielőtt készen állok azt mondani, hogy »Rendben, szerintem ezt vagy azt csinálták.« De szerintem az FIA a végére fog járni ennek.”
Amikor Brownt megkérdezték, hogy szerinte szabályt szegett-e a Red Bull, így felelt: „Miért tervezed úgy, hogy [a szerkezet] az autón belül legyen, amikor kilenc másik csapat nem így tervezte? Persze igazságtalan lenne azt mondanom [hogy szabályt szegtek]. Megvan a véleményem arról, hogy megszegték-e a szabályokat vagy sem, de az FIA-nak szerintem nagyon igyekeznie kell a végére járnia annak, hogy szerintük szabályt szegett-e [a Red Bull] vagy sem.”
A Sky megszólaltatta Frédéric Vasseur-t, a Ferrari csapatfőnökét is, aki Brownnál óvatosabban fogalmazott, de ő sem tekintette lezártnak az ügyet. „Meg kell bíznunk az FIA-ban. Nem akarok pletykákat kommentálni, mert nem tudom, hogy mi történt, nem vagyok a csapat tagja, és nem tudom, hogy használták-e [a szerkezetet a parc fermében] vagy sem. De ha igen, az egyértelműen csalás, nem szürke zóna vagy ilyesmi. A szezon eleje óta rengeteg szürke zóna merült fel, de ez, amennyiben ez a helyzet, egyáltalán nem az lenne. Meg kell bíznunk az FIA-ban, aztán meglátjuk” – mondta a francia szakember.
A Red Bull az austini garázsában demonstrálta az FIA embereinek, hogy miként lehet állítani az elülső hasmagasságot (az alsó képen látható az ehhez szükséges szerszám):
A Red Bull mechanic is showing the FIA how the bib device works 😭 pic.twitter.com/Za8p1pZwB4
— RBR Daily (@RBR_Daily) October 18, 2024
Csak paranoiásak a többiek
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke eközben úgy véli, ez az egész ügy abból fakad, hogy az egyik riválisuk (a McLaren?) elkezdett panaszkodni valamire, ami évek óta változatlan. „Azért, mert az egyik riválisunk nyafogott egy kicsit, az FIA-nak pedig az a dolga, hogy utánamenjen ezeknek a dolgoknak – felelte arra a kérdésre, hogy miért plombálja le az FIA az állító szerkezetüket, ha nem csináltak semmi szabálytalant. – [Az állító szerkezet] rajta van a nyílt forráskódú alkatrészek listáján, így az utóbbi három évben bárki számára elérhető. Az FIA-nak nem volt gondja vele, úgyhogy ez szerintem csak arról szól, hogy kezeljenek némi, a paddock más részében felmerülő paranoiát.”
Horner rámutatott, hogy a szóban forgó állítást sokkal nehezebb elvégezni, mint sok másik állítást, ezért sem lenne ésszerű, ha ilyesmit csinálnának a parc fermé alatt. „Minden autóhoz tartozik egy szerszán, amivel állítani lehet az elülső hasmagasságot. A mienk a pilótafülke elejében található, a lábtér elejében, és azt hiszem, már vagy három éve ott van. De az állításához ki kell venni a pedálokat, más paneleket és vezetékeket, hogy hozzáférhető legyen. Úgyhogy ez ugyanolyan, mint bármely másik állítás az autón. Ha azt gondolják, hogy van valamiféle kézifék vagy kapcsoló, amit a pilóták aktiválhatnak az alacsony, a közepes és a magas hasmagassághoz, akkor sajnos csalódást kell okoznom, mert nincs.”
„Ezt a párbeszédet már Szingapúrban lefolytattuk az FIA-val, akik megnézték, és több mint elégedettek voltak. Abszolút elégedettek. Csak hogy a nézők értsék, nagyjából 600 dolgot lehet állítani az autón, mindenki állíthatja ezeket. Amit nem tehetsz, hogy a parc fermé alatt állítod, ez viszont nem történt meg. Könnyebb lenne a padlólemezen, a stabilizátoron vagy a felfüggesztésen állítani, mint kiszerelni a pedálokat. Kamerák, ellenőrök és szemtanúk figyelik az autókat, a mi autónk pedig többet volt vizsgálva az elmúlt három évben, mint bármelyik másik. Úgyhogy abszolút nem aggódunk.”
Horner érvelésébe bele lehet kötni, hiszen az még nem bizonyítja, hogy nem állították az elülső hasmagasságot, hogy más dolgokat könnyebb állítani. Mindenesetre a csapatfőnök szerint „olykor ez arról szól, hogy eltereld a figyelmet arról, ami nálad folyik. Olykor megpróbálsz máshol tüzet gyújtani.” Ezt a megjegyzést nem nehéz dekódolni, hiszen a McLaren nemrég a hajlékony hátsó szárnya miatt került a figyelem középpontjába. A kérdéses szárnyat Szingapúrba nem vitték el, Austinban viszont ismét ezt használják, csak módosítottak rajta úgy, hogy ne merüljenek fel kételyek a többiekben.
Az FIA nem tud bizonyítani
Végezetül nézzük, mi az FIA álláspontja jelenleg, a Sky ugyanis megszólaltatta Nikolasz Tombaziszt, a szövetség együléses bizottságának vezetőjét is. A görög származású szakember pedig lényegében elmondta, hogy a jövőre nézve megoldották a helyzetet a plombával és azzal, hogy a Red Bull módosítani fog az autóján, visszamenőleg azonban nem tudják bizonyítani, hogy a bikás csapat megszegte-e bármikor is a szabályokat.
„Mindent megtettünk, ami szükséges, hogy megállítsunk bármiféle vádaskodást. Persze a bajnokság szoros, az emberek pedig eléggé izgatottá válnak egymás autója miatt, mi pedig nem tudjuk egyértelműen elejét venni bármiféle vádaskodásnak, amelyek a csapatok között felmerülhetnek egy nagyon versengő környezetben. De a jelenlegi helyzetről úgy véljük, hogy nincs miről beszélni.”
Tombazisz elmondta, hogy bár Horner felhozta ezt is, a parc fermé alatt az autókat figyelő kamerából nem lehet megállapítani, hogy a Red Bull bármikor is módosított-e az elülső hasmagasságán, ám hangsúlyozta, az FIA-nak nincs oka azt feltételezni, hogy a bikás istálló bármikor is megtette ezt. „Tényleg néhány milliméterről, vagy hasonlóról beszélünk, szóval nagyon kis számokról. Nem hiszem, hogy ezt le tudjuk ellenőrizni, de közben nincs arra utaló jel, bizonyíték vagy bármi ilyesmi, hogy korábban helytelen dolog történt” – mondta Tombazisz arra a kérdésre, hogy az FIA le fog-e ellenőrizni korábbi, a zárt láncú kamerarendszer által készített felvételeket.
Kíváncsian várjuk a folytatást.
„Ízléstelennek” tartja a McLaren főnöke Marko Norrisról tett megjegyzéseit