Lando Norris nemcsak George Russell hibájának, hanem saját magának és versenymérnökének is köszönheti, hogy megszerezte a pole-t az USA Nagydíjra egy olyan körrel, amelynél elmondása szerint később sem tudott volna jobbat.
Miután a sprintidőmérőn csak a 4. időt ért el, majd a sprinten a túlzott gumikopásnak köszönhetően az utolsó körben elbukta a 2. helyet, meglepetésre Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót az USA Nagydíjra. Ehhez persze alighanem kellett az, hogy George Russell a Q3 végén a falba tegye a Mercedest és a dupla sárga zászló miatt senki se tudjon javítani az idején, hiszen az első szektor alapján Max Verstappennek jó esélye volt megdönteni Norris körét, míg a McLaren britje már ekkor jelentős hátrányba (több mint 2 tized) került a címvédővel szemben. Ám másra is szükség volt mind Norristól, mind a versenymérnökétől.
A Q1-ben csak a 10., a Q2-ben pedig a 3. időt autózó Norris ráadásul utólag elmondta, már az utolsó próbálkozása előtt úgy érezte, hogy nem fog tudni gyorsulni, mivel mindent kihozott az autójából az első körben. „Karrierem legjobbja, nagyon jó kör volt. Túl magasra is tettem vele a lécet, mert a második körömben arra gondoltam, hogy »Srácok, nem hiszem, hogy fogok tudni javulni.« Mindent kihoztam az autóból. Elég sokat változtattunk a sprint után, amivel egyértelműen előreléptünk, de így is sokat küszködtem” – ecsetelte.
„Ezért tudtam, hogy kicsit több kockázatot kell vállalnom és bele kell tennem azt a kis extrát, amitől ezután tökéletesen összeállt minden. Ugyanakkor ezt a kört egyértelműen nem tudtam volna megismételni, ezért nagyon boldog vagyok, mert tényleg nem számítottam erre.”
Hogy mennyit kockáztatott Norris, azt jól mutatja, hogy fél másodpercet gyorsult a Q2-es idejéhez képest, míg Verstappen két tizedet, a végül a 3. rajtkockát megszerző Carlos Sainz pedig kevesebb, mint 2 tizedet.
„Egy kicsit mindenhol – felelte Norris arra a kérdésre, hogy a pálya mely részein javult a korábbiakhoz képest. – A Red Bullokhoz képest különösen a gyors kanyarokban szenvedtünk, Max extrém gyors volt az első szektorban, úgyhogy kordában tartani ezt jó kezdet volt. Aztán ott volt az utolsó szektor a 12-estől a 16-os kanyarig, aminek ha az egyik része rosszul sikerül, az egész körnek gyorsan annyi lesz. Egyszerűen csak mindent összeraktam, ami valószínűleg az egész hétvégén először és utoljára sikerült. Egyszerűen csak tökéletesen összeállt. Nagyon-nagyon jó kör volt, alighanem karrierem legjobbja.”
A pillanat, amikor biztossá vált, hogy megvan Norris 4. pole-ja az elmúlt 5 futamból:
Lando's fourth pole in five races! 👏#F1 #USGP pic.twitter.com/0VzjBJjsdo
— Formula 1 (@F1) October 20, 2024
Ritka esemény is segített
Norris elárulta azt is, hogy versenymérnöke, Will Joseph közvetítésbe is bejátszott bátorításának is volt szerepe a jó teljesítményében. „Bízz az autóban, ne terheld túl egyszerre (ne fékezz és kanyarodj túl nagy mértékben ugyanakkor), a köridő jönni fog” – mondta a versenymérnök a Q3 elején, amiben semmi különleges nincs, ám Norris elmondta, „nagyon ritka”, hogy mérnöke ilyesmit közöl vele.
„Tudja, hogy normál esetben nem szeretem az ilyesmit – mutatott rá az okra. – Csak azért mondta, mert a Q2 után megjegyeztem, hogy egyáltalán nincs meg a magabiztosságom az autóban. Mindenhol pattogott, és hiányzott az önbizalmam ahhoz, hogy jó kört rakjak össze. Küszködtem az 1-es és a 12-es kanyarban, de nagyjából azért ott voltunk, így leginkább az volt a fontos, hogy összerakjak egy jó kört, úgyhogy ezt tettem. Hogy ez Will megjegyzése miatt volt vagy sem, arra valószínűleg nemmel válaszolnék, máskülönben túlságosan nagy lesz az egója. De valószínűleg kellett egy kis [bátorítás], mert nagyon szenvedtem az autóval, és ezen a hétvégén kicsit le vagyunk maradva. Egy kis bátorítás olykor nem árt.”
Persze a pole pozícióért nem jár pont, Norrisnak pedig égető szüksége lenne egy győzelemre, hiszen a sprinten 52-ről 54 pontra nőtt a hátránya Max Verstappennel szemben. A 19 kör alatt ugyanakkor sikerült annyira elkoptatnia a közepes keverékű gumikat, hogy az utolsó előtti körben mindkét Ferrari ráesett a nyakára, az egyikük (Sainz) pedig meg is előzte.
„Eléggé – felelte Norris arra a kérdésre, mennyire aggódnak a gumikopás miatt az 56 körös versenyen. – Nem akarom megismételni [ami a sprinten történt], úgyhogy meglátjuk. Viszont nem hiszem, hogy olyan rossz volt, mint amilyennek tűnt, és bizonyos események vezettek ehhez. Elég sokat javítottunk az autón, míg pénteken a pole közelében sem voltunk. Egy kicsit továbbra is le vagyunk maradva, de jó helyzetben vagyunk. Hasonló a tempónk, mint Maxnak, a Ferrariktól és a Mercedesektől viszont többre számítottam. Talán ők a hétvége korábbi részében többet ki tudtak hozni az autóból, mi pedig nagyobbat tudtunk előrelépni a sprint és az időmérő között. De nehéz verseny lesz, a Ferrari jól kezelte a gumikat a sprinten, Max pedig Max. Mindig is azt mondtam, hogy Max az Max, úgyhogy ő gyors lesz. Izgatott vagyok, jó csata lesz, valószínűleg látványos is.”
Hamilton nagylelkű felajánlást tett a borzasztó időmérő után, de a Mercedes nem fog élni vele