back to top
KezdőlapFormula 1Igaza van Hamiltonnak, hogy még csak most pördült ki másodszor egy F1-es...

Igaza van Hamiltonnak, hogy még csak most pördült ki másodszor egy F1-es versenyről?

-

Lewis Hamilton érdekes megállapítást tett az USA Nagydíjról való kiesését követően, ami a brit híres feledékenysége dacára igencsak közel áll a valósághoz – már ha megfelelően értelmezzük.

„Soha nem pördültem még meg egy versenyen, legalábbis nem emlékszek ilyenre. Ha mégis volt már rá példa, akkor is csak egyszer, még évekkel korábban” – nyilatkozta Hamilton, miután rendkívül összeszedetlen hétvégéjének lezárásaként a második körben kipördült az USA Nagydíjról a pálya 19-es kanyarjában, miközben a 12. helyen haladt. A motor ugyan még járt, de a Mercedes menthetetlenül elásta magát a kavicságyban.

Karakteridegen pillanat volt a ritkán hibázó hétszeres világbajnoktól, de vajon igaz a megállapítása, hogy még egyszer sem, vagy legfeljebb csak egyszer történt vele ilyesmi a karrierje során, ha a kieséssel végződő kicsúszásokat vesszük számításba?

Hamilton rendre felhozza mentségül, amikor múltbeli eseményeket kell felidéznie a versenyzésből, hogy rémes a memóriája, ám létezik olyan értelmezés, amely szerint ezúttal tökéletesen emlékezett. Mint arra a Racefans is rámutat, hasonló eset, vagyis amikor egyedül autózva elkövetett hiba következményeként, és nem másokkal való ütközés során esett ki egy versenyről, tényleg csak egyszer történt vele korábban: a 2009-es Olasz Nagydíjon, amikor még a McLaren versenyzőjeként a harmadik helyen haladva a verseny utolsó körében csúszott a falnak, így a célig nem jutott el.

Hamilton szerint a Mercedes új fejlesztései miatt esett ki az USA Nagydíjról

Emlékezetes önálló kiesése Hamiltonnak a 2007-es Kínai Nagydíj is, ahol képtelen volt befordulni a bokszutcába és szintén a kavicságyban ragadt, az az eset viszont inkább a végletekig elkoptatott gumijainak volt betudható, semmint vezetői hibának. Debütálóévében pedig az Európa Nagydíjon is a kavicságyba pördült a viharos Nürburgringen, annak viszont nem lett kiesés a vége, ugyanis vitatott módon visszaemelték autóját a pályára, s folytathatta a versenyt.

13 további, baleset miatti kiesése volt Hamiltonnak, ezekhez viszont egyaránt más autókkal való ütközése vezetett – akár vétkes, akár vétlen volt éppen ő maga.

Az USA Nagydíj további statisztikai különlegességei:

– A Ferrari 2006 óta először szerzett kettős győzelmet az USA-ban: akkor még Indianapolisban rendezték a futamot, az autókat pedig Michael Schumacher és Felipe Massa vezette. A McLarennek pedig az USA Nagydíjon szerzett legutóbbi pole-jáig kell majdnem ugyanennyit visszamennie, azt 2007-ben szállította a csapatnak Hamilton.

– A McLaren újbóli felemelkedése egyből a csapat történetének második leghosszabb dobogós sorozatával indult, ez azonban most megszakadt: Lando Norris vagy Oscar Piastri Sanghaj és Szingapúr között zsinórban 14 futamon képviselték a csapatot a dobogón, ám Austinban Norris időbüntetése után csak a 4. és az 5. helyen értékelték őket. Ha kitartanak a szezon végéig, meglett volna a rekord is, hiszen a leghosszabb dobogós sorozatát a 2007-es Ausztrál Nagydíj és a 2008-as Maláj Nagydíj között 19-cel állította fel a McLaren. Ám at örökranglistán még ez a 19 is csak a hatodik leghosszabb: a Ferrari kétszer, a Mercedes háromszor ért el ennél jobbat, a Ferrari ezredfordulón átívelő 53-as szériája pedig nem lesz egyhamar megdöntve.

– Mostantól Lance Stroll az a versenyző, akinek a legtöbb F1-es nagydíjrajtja van anélkül, hogy valaha is megfutotta volna a leggyorsabb kört. 162. futamánál tart, ezzel megelőzte Johnny Herbertet. Austinban viszont valaki másnak, Esteban Oconnak összejött az első leggyorsabb köre, így Daniel Ricciardo szingapúri búcsúja után zsinórban a második versenyen futott leggyorsabb kört egy a konstruktőri tabella második felében tanyázó csapat – ráadásul aktuális nevén mindkettő első alkalommal.

– Hamilton kiesése azt is jelentette, hogy kilenc verseny után megszakadt a biztonsági autós beavatkozás nélküli sorozat az F1-es versenyeken. A júniusi Kanadai Nagydíj óta először volt szükség Bernd Mayländer közbelépésére, legutóbb 2003 és 2004 között volt ilyen hosszú időszak tiszta versenyzéssel.

„Ez botrányos” – Toto Wolffnak nagyon nem tetszik, amit a rivális csapatról hallott