back to top
KezdőlapFormula 1Az FIA bezárja a Verstappen által Norris ellen kihasznált kiskaput

Az FIA bezárja a Verstappen által Norris ellen kihasznált kiskaput

-

Max Verstappen és Lando Norris számos vitát kiváltó austini esete után az FIA változtatni fog a csaták megítéléséhez az USA Nagydíjon is alapul vett versenyzési irányelvek szövegezésén, mivel felismerte, hogy be kell zárni a holland pilóta által használt kiskaput. 

Max Verstappen és Lando Norris utóbbi büntetésével végződő austini párharca rávilágított a csatáknál az FIA felügyelői által alapul vett versenyzési irányelvek hiányosságaira. Ez a mindenki által elfogadott dokumentum külön meghatározza, hogy mihez kell tartania magát a versenyzőknek külső, illetve belső íven történő előzésnél, ám mint azt a címvédő és a McLaren pilótájának esete megmutatta, meg lehet hackelni azt.

Az USA Nagydíj 52. körében Norrisszal szemben védekező holland ugyanis olyan későn fékezett a 12-es kanyarban, hogy az őt kívülről támadó Norris ne tudjon mellé érni a kanyarcsúcsponton, és így ne tarthasson igényt a kanyarra. Ezzel még nem lett volna gond, ám Verstappen négy kerékkel elhagyta a pályát a kanyarkijáraton, ami után többen is felhívták a figyelmet arra a problémára, hogy a belül védekező pilótának a versenyzési irányelvek alapján nem kötelessége a pálya határain belül maradni, így lehetősége nyílik szó szerint bevetődni a kanyarba, és a túlfutást eredményező nagyobb bemeneti tempónak köszönhetően elérni, hogy ő legyen előrébb a csúcsponton.

Az Autosport úgy tudja, hogy az FIA a novemberi Katari Nagydíjra átdolgozza a versenyzési irányelvek szövegezését és javaslattal áll majd a pilóták elé. Mivel ezek irányelvek és nem szabályok, amennyiben a versenyzők elfogadják a módosításokat, azokat a felügyelők már attól a hétvégétől kezdve alkalmazhatják. Ugyanakkor a brit szaklap információi szerint gondot okozhat majd az, hogy egységes álláspontot alakítsanak ki a mezőny tagjai, mivel a versenyzők érdekvédelmi szervezetén (GPDA) belül nem teljes az egyetértés abban, hogy mi is történt a Verstappen–Norris incidens során.

Nem Verstappennek csal az FIA, hanem csak szimplán próbálta követni a szabályokat

Az Autosport arról számolt be, hogy a pénteki második szabadedzés utáni szokásos versenyzői eligazítás Mexikóban szokatlanul hosszúra nyúlt, az FIA Norris büntetésére adott magyarázata után pedig a GPDA ülése következett. A megbeszélésen jelen voltak a Mexikóvárosi Nagydíj sportfelügyelői, a csapatok sportigazgatója/csapatmenedzsere és a FOM képviselője, a pilóták pedig ismertették az álláspontjukat arról, hogy szerintük mi történt Verstappen és Norris között. Többen erősen Norris álláspontja felé húztak és azt mondták, amelyre a McLaren az elutasított újravizsgálati kérelmét alapozta, azaz hogy Norris már nem a támadó, hanem a védekező fél volt a kanyarba menet, mivel az egyenesben megelőzte Verstappent. Ezzel szemben mások keménynek, de igazságosnak minősítették Verstappen védekezését, mondván a jelenlegi szabályok keretein belül maradva cselekedett.

Az Autosport ezzel együtt úgy tudja, elég nagy a versenyzői irányelvek módosításának támogatottsága ahhoz, hogy az a katari megbeszélésen megtörténhessen, és közleményében az FIA is azt kommunikálta a mexikói találkozó után, hogy „általános az elkötelezettség” az irányelvek frissítésére. „Észben tartva, hogy a versenyzők kérték a versenyzési irányelvek megalkotását és egyeztek bele a GPDA-val azok bevezetésébe, minden alkalommal a versenyzőkkel konzultálva frissítjük azt. Általánosan elfogadott, hogy az irányelveknek fejlődniük kell, és nem az olyan egyedülálló incidensek miatt, mint az austini, hanem abból a megfontolásból, hogy következetességet hozzanak a felügyelők döntéseibe” – írta az FIA.

Norris szerint a felügyelők csak „találgatásra” alapozva ítélkeznek