Versenyhétvégéről versenyhétvégére érthetetlenebb, hogy a Red Bull miért ad újabb és újabb lehetőséget Sergio Péreznek, akinek a megtartása alighanem az idei konstruktőri világbajnoki címbe kerül. Az F1 egyik jól értesült újságírója most előállt egy magyarázattal.
Sergio Pérez elképesztően gyenge idei szezonja és Max Verstappenhez viszonyított pontmennyisége már unalomig ismételt téma az F1-es sajtóban. A mexikói pilóta alatt ezért az augusztusi nyári szünetben nagyon rezgett a léc, de végül nem cserélték le Daniel Ricciardóra, mivel az ausztrál pilóta sem tudta következetesen azt a teljesítményt hozni, amit vártak tőle. Pérez azonban a bakui versenyt leszámítva – amelyen végig harcban volt a győzelemért, hogy aztán Carlos Sainzcal ütközve nulla ponttal zárjon – azóta is csak bukdácsol, a leváltása pedig folyamatosan napirenden van.
Több mértékadó brit lap szerint is közeleg a 34 esztendős versenyző menesztése, és a Red Bull a 2025-ös idényt már annak ellenére nem vele tervezi elkezdeni, hogy érvényes szerződése van a következő évre. Ám miközben az energiaitalos alakulat Liam Lawsont teszteli az RB-ben és Franco Colapintót igyekszik megszerezni a Williamstől, Pérezzel szépen lassan kicsúszott a kezükből a címvédés esélye a konstruktőrök között, mert bár matematikailag még bőven van lehetőségük nyerni (49 pont a hátrányuk és 147 pont gyűjthető még az idén), Pérez teljesítményével ez szinte lehetetlennek tűnik.
Zavarba ejtő nyilatkozatot adott jövőjével kapcsolatban Sergio Pérez
A Red Bull azonban mégsem lépett közbe és küldte el a mexikóit azután, hogy egyértelművé vált, a teljesítménye nem javul. Hogy ennek mi az oka, azt mi innen csak találgatni tudjuk, az F1 egyik veterán, és ami ennél fontosabb, igen jól értesült újságírója, Joe Saward azonban nyújtott némi kapaszkodót azt illetően, hogy mi állhat a háttérben.
„Akadt néhány igen vad összeesküvés-elmélet, noha amikor valaki ránéz a pénzügyekre, világos, hogy a csapat eléggé pragmatikusan áll ehhez, és nem fog pénzt veszíteni a Pérezzel együtt járó szponzorpénznek köszönhetően. Ez azt is jelenti, hogy a Red Bull több tesztelési időhöz jut majd a szélcsatornában jövőre annak eredményeként, hogy hátrébb végeznek. Úgy tűnik, elfogadták, hogy nem sokat tehetnek a konstruktőri cím megmentéséért, de elkerülik a jogi hercehurcát, ami akkor történne, ha megpróbálnák kitenni Sergiót. Ez persze nem azt jelenti, hogy az ülése soha nem volt veszélyben, mert világos, hogy veszélyben volt. Közel állt ahhoz, hogy elküldjék a nyári szünetben, de Ricciardo teljesítménye nem volt elég ahhoz, hogy őt léptessék a helyébe” – írta Saward a blogjában.
Magyarán: a Red Bullnak fontosabb és valószínűleg jövedelmezőbb, hogy Pérez elküldésével ne bukjon el egy csomó pénzt, mint az, hogy megnyerje a konstruktőri világbajnoki címet, ráadásul az egésznek még ott van az a pozitív hozadéka is, hogy a 2025-ös év első felében többet tölthet majd szélcsatornás és CFD-tesztekkel, mint a McLaren (és amennyiben a Ferrari is előttük végez, akkor náluk is).
Hosszú távon azonban nyilván nem fenntartható a mostani helyzet, ezért várhatóan 2025-től már nem Pérez lesz Max Verstappen csapattársa. Christian Horner a Brazil Nagydíj után azt nyilatkozta, „semmilyen nyilvánvaló” magyarázat sincs arra, hogy az egyébként Interlagosra új vázat kapó Pérez miért küszködött ennyire, és miért nem tudott legalább nyomokban ahhoz hasonló felzárkózást bemutatni, amilyent a 17. rajtkockából nyerő Verstappen.
„Ez egy lehetőség volt, hogy a konstruktőri bajnokságban sok pontot hozzunk a Ferrarin és a McLarenen, de sajnos nem tudtunk élni vele, ami nyilván frusztráló – tette hozzá a Red Bull csapatfőnöke, ami egyértelműen a három élcsapat 8 pilótája közül csontutolsó Pérez kritikája.
Hogy a leváltása esetén Pérez számára mit tartogathat a jövő, azzal kapcsolatban jelenleg három opció tűnik elképzelhetőnek: vagy visszavonul; vagy szünetet tart és akár a Red Bull-családon belül maradva kivár egy évet, hogy 2026-ban egy másik csapattal térhessen vissza; vagy pedig másik sorozat után néz.