16.5 C
New York
hétfő, november 18, 2024
KezdőlapFormula 1Szabotálni akarták Verstappent, hogy Norris legyen a világbajnok?

Szabotálni akarták Verstappent, hogy Norris legyen a világbajnok?

-

Max Verstappen három futammal a vége előtt több mint 60 ponttal vezeti a Forma–1 egyéni összetettjét, de a korábbi csapatfőnök szerint ezt annak ellenére teszi, hogy megpróbálták visszavetni, hogy Lando Norris nyerhessen.

Naivitás lenne azt gondolni, hogy az olyan sportágakban, amelyekben annyi pénz van, mint a Forma–1-ben, soha nem történtek még kísérletek arra, hogy a gazdasági szempontból kedvezőbb szereplő nyerjen. És nem is mindig az a cél, hogy valakinek a győzelmét elősegítsék, hiszen sokszor már pusztán az növeli a nézettséget és ezáltal a profitot, ha minél izgalmasabb és minél tovább tart a küzdelem, elég csak az észak-amerikai profi kosárlabdaligában (NBA) elkövetett feltételezett bírói manipulációkat említeni, amelyekkel állítólag az volt a cél, hogy az adott döntő lehetőleg elmenjen a hetedik mérkőzésig. De a Forma–1-ben is többször felmerült már a gyanú, hogy a sportág vezérei ténykednek azért, hogy az utolsó versenyig éles maradjon a küzdelem.

Nem volt ez másként az idén sem, amikor sokan a McLaren és Lando Norris segítését gyanították a háttérben különböző döntéseknél, hiszen az egyéni küzdelem csak a brit versenyző jelentős ponthátrányának ledolgozása esetén válhatott (volna) szorossá. Legutóbbi a Brazil Nagydíjon vádolták meg az FIA-t manipulációval, ráadásul két alkalommal is. Először a sprinten, amikor Niels Wittich versenyigazgató két percet várt a virtuális biztonsági autós fázis aktiválására azután, hogy a félreálló Nico Hülkenberg miatt dupla sárga zászló lépett érvénybe a kérdéses szakaszon. Ez még úgy is nagyon soknak tűnt, ha onnan számítjuk a késlekedést, hogy Hülkenberg autója megállt, és biztossá vált, hogy a német versenyző nem fog tudni tovább menni, mert ettől a ponttól számítva is több mint 1 perc telt el.

Az elbukott pontok története, avagy ezért köszönheti Norris magának, hogy nem lesz világbajnok az idén

A verseny után többen is azon véleményüknek adtak hangot, hogy Wittich csak arra várt, hogy a McLaren megcserélhesse a pozíciókat az első két helyen, és Oscar Piastri átadhassa az első helyet a mögötte autózó Lando Norrisnak, egy elhúzódó mentés esetén ugyanis VSC mögött ért volna véget a futam, és nem lett volna már lehetőség erre.

A megkérdőjelezhető döntések ezzel azonban nem értek véget, a másnapi időmérőn a versenyigazgató ugyanis jó 40 másodpercet várt a Q2-ben arra, hogy Lance Stroll balesete után félbeszakítsa piros zászlóval a kvalifikációt. Többen, köztük a korábbi csapattulajdonos és csapatfőnök Eddie Jordan is úgy vélte, Wittich ezzel Verstappennel akart kiszúrni.

„Szerintem mostanra természetessé vált, hogy a biztonsági autó megjelenésének ideje a versenyzés isteneire van bízva. Feltételeznünk kell, hogy a versenyigazgató soha nem nézi, hogy éppen melyik autó hol van a pályán” – mondta David Coulthard a Jordannel közös, Formula for Success névre hallgató podcastjában, mire az ír üzletembert rögtön azzal szakította félbe, hogy „Dehogynem nézi, dehogynem nézi. Azt akarod mondani, hogy Max-szal igazságos módon bántak? Igazságosan kezelték, amikor 6-7 autó célvonalon történő áthaladása után érkezett a piros zászló? Gyerünk már, David, ne legyél hülye! Tudod, hogy a versenyzés istenei Lando kezében vannak, azt akarják, hogy Lando nyerje meg ezt a bajnoki címet, de nem fogja, mert Max ravaszabb volt nála. Ennyi.”

Jordan szerint Verstappent akarták hátráltatni / Fotó: Mark Thompson/ Getty Images / Red Bull Content Pool

Coulthard nem igazán akart egyetérteni a 76 esztendős ex-csapatfőnökkel, mire Jordan közölte: „A piros zászló helytelen volt, hiba volt, el****ta, nem igaz?”

Jordan szavait ugyanakkor könnyű megcáfolni abból a szempontból, hogy Verstappen szemszögéből abszolút semmi nem múlt a Stroll balesete utáni piros érvénybe léptetésének idején, hiszen a baleset miatti sárga megjelenése után nagyjából 1 másodperccel Charles Leclerc már ki is taszította őt a legjobb 10-ből. Így aztán a holland akkor is kiesett volna, ha az elvárt reakcióidőn belül szakítják félbe a Q2-t, javítani pedig akkor sem lett volna esélye, ha Wittich még tovább vár, hiszen abban a körében már áthaladt a baleset helyszínén, így a dupla sárga zászló miatt lassítania kellett.

A volt csapatfőnöknek ebben tehát nincs igaza, de ettől persze még gondolhatja úgy, hogy a versenyigazgató valamilyen külső nyomásra megpróbálta szorosabbá tenni az idei évet. Hogy ez így volt-e, és mindez szerepet játszott-e a kirúgásában, azt egyelőre nem lehet megmondani, és könnyen lehet, hogy egyértelmű választ soha nem is fogunk kapni rá. Mindenesetre sajtóhírek szerint a Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel megromlott viszonya vezetett Wittich távozásához.

Az FIA megindokolta a Verstappent és a Red Bullt feldühítő tettét

- Hirdetés -
[adrotate group="10"]