back to top
KezdőlapFormula 1A Red Bull felnyomta a többi csapatot, a Ferrarinak is változtatnia kellett...

A Red Bull felnyomta a többi csapatot, a Ferrarinak is változtatnia kellett az autóján

-

A Red Bull felhívta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) figyelmét egy olyan kiskapura a szabályokban, amit kihasználva eddig többi istálló előnyhöz jutott, számolt be róla az Auto Motor und Sport. A szövetség ennek hatására technikai direktívát adott ki, a szóban forgó csapatok pedig kénytelen voltak módosításokat eszközölni. A Ferrari és a Mercedes is az érintettek között van.

A szívóhatású autók 2022-es visszatérésével ismét nagy hangsúly került a padlólemezekre, hiszen ezeket az autókat a minél nagyobb leszorítóerő előállításához a lehető legközelebb kell engedni az aszfalthoz, emiatt pedig megnő a padlólemez túlzott kopásának veszélye – a 2023-as USA Nagydíjon közel 20 év óta először történt kizárás a padlólemez túlzott kopása miatt, amikor Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t is diszkvalifikálták.

A fa padlólemezen pontos előírások alapján kopólemezeket helyeznek el a csapatok, amelyek külső részének vastagságát méri le az FIA, és ez alapján dől el, hogy a 10 mm vastag padlólemez túlságosan, azaz 9 mm-nél vékonyabbra kopott-e. A német szaklap információi szerint a mezőny nagyjából fele, köztük a Ferrari, a Mercedes és a Haas is rögzítőcsavart alkalmazott ezeknek a kopólemezek hátsó részén azért, hogy így védje a padlólemezt a túlzott kopástól.

Lewis Hamilton, Mercedes, Monacói Nagydíj, 2003, padlólemez
Jól láthatók a fém kopólemezek a tavalyi Mercedesen / Fotó: Vándor Iván

A Red Bull a hírek szerint óvást tervezett benyújtani ezen megoldást használók ellen, az FIA azonban proaktív volt, és a Las Vegas-i Nagydíj előtt egy héttel kiadott technikai direktívával bezárta a kiskaput, azaz változtatott a kopólemezek engedélyezett rögzítési módján. Az AMuS úgy tudja, a Ferrari szerette volna elérni, hogy csak a Katari Nagydíjtól lépjen életbe a módosítás, ám ez nem jött össze neki, így mindenkinek változtatnia kellett. A maranellóiak valószínűleg azért akarhatták a halasztást , mert a vegasi aszfaltcsík hosszú egyenesei és lassú kanyarjai kedveznek nekik, és nem szerették volna, hogy egy potenciális győzelmet bukjanak el a módosítás miatt.

Az AMuS szerint a Red Bullnak és a McLarennek sem kellett változtatnia az autóján, a The-Race.com viszont úgy tudja, hogy a bikásoknak apró módosításokat végre kellett hajtania, de nem akkorát, mint a Ferrarinak. Akármi is a valóság, a Red Bull minden bizonnyal nyert az ügyön, különben nem jártak volna közben az FIA-nál. Hogy mindez mennyire befolyásolja majd az erősorrendet, az az utolsó három futam során kiderül, mindenesetre annyira szoros a mezőny, hogy apró változtatásoknak is komoly hatása lehet.

Meglepő beismerést tett Hamilton: tényleg faképnél akarta hagyni a Mercedest