Lewis Hamilton már biztosan nem úgy zárja le karrierjének Mercedesnél töltött részét, ahogyan szerette volna, hiszen nem tudott visszavágni a 2021-ben Abu-Dzabiban elvett világbajnoki címért. A hétszeres világbajnok közelgő búcsújáról ő maga, Toto Wolff csapatfőnök és Andrew Shovlin mérnökigazgató is nyilatkozott.
Amennyiben az Abu-dzabi Nagydíjon nem szerez pole-t és/vagy nyeri meg a futamot, Lewis Hamilton 84 közös győzelemmel (a 105-ből) és 78 pole pozícióval (a 104-ből) zárja le Mercedesnél töltött 12 idényét. Azt a 12 idényt, amelyek közül az ideinél három sikertelenebb is volt, hiszen 2022-ben és 2023-ban a hétszeres világbajnok egyetlen futamot sem nyert, míg 2013-ban, első mercedeses évében csak egyet. Mégis kicsit keserédes az elválás, hiszen most már biztos, hogy nem tudnak visszavágni a 2021-ben méltatlan körülmények között elvett vb-címért, Hamilton idei éve pedig a két győzelme (abból az egyiket csapattársa kizárásával örökölte) ellenére inkább szól a küszködésről, amit a George Russelltől elszenvedett súlyos (sprintkvalifikáción 5-1, rendes időmérőn 18-5) időmérős veresége is jelez.
Hamilton: Távozásommal lezárul az F1-es történelem egy korszaka
És persze nem szabad elfelejteni azt sem, hogy Hamilton és a Mercedes már eleve úgy vágott neki az idénynek, hogy tudták, ez az utolsó közös szezonjuk, ami nehézségek esetén mindig problémákat szülhet. Toto Wolff ugyanakkor azt érzi, sikeresen átvészelték a nehéz időszakokat. „Amikor meghozta a döntést a távozásról, tudtuk, hogy rögös év állhat előttünk, de ez normális – idézi Mercedes csapatfőnökét a BBC. – Tudja, hogy valahová máshová megy, mi pedig tudjuk, hogy mással építjük a jövőnket. De sikerült úgy átmennünk a hullámhegyeken és hullámvölgyeken, hogy továbbra is összetartottunk. Ami a szívén, az a száján, az ember kifejezi az érzelmeit, amit abszolút megtehet. Semmi sem fogja elvenni ezt az elképesztő 12 közös évet, és inkább erre fogunk emlékezni, mint egyetlen idényre vagy a különösen rossz versenyekre.”
„Bátor döntés volt, és teljes mértékben érthető, hogy miért tette – jelentette ki a Hamiltonnal szintén mind a 12 évben együtt dolgozó Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. – Több éven át akar még versenyezni, mint amennyire mi készek voltunk elkötelezni magunkat. Akart egy újabb fejezetet a karrierjében, ami a Ferrariról szól, és nagyszerű kihívás vár rá. Nemcsak a vezetésével van hatással a sportra, amelyet igyekszik sokszínűbbé tenni. Több dolgot akar még elérni, és ezt sokkal könnyebb versenyzőként megtennie. Annyira prominens a globális hangja, és a céljainak ez is nagy részét kiteszi, miként a futamok és remélhetőleg a nyolcadik vb-cím megnyerése.”
Shovlin Hamilton méltatása mellett arról is szót ejtett, hogy a sportág történetének toronymagasan legtöbb pole pozícióval rendelkező versenyzője miként teljesíthetett ennyire pocsékan egy körön. „Az autónkat nehéz elfordítani a lassú kanyarokban, a pilótáknak pedig a hátsó rész kanyarbejáraton és kanyarkijáraton történő csúsztatásával kell ezt megtenniük. Ez növeli a gumik hőmérsékletét, Lewis pedig elég nehezen birkózik meg ezzel a problémával. Mondhatjuk, hogy Lewis jócskán mindenki felett állt az előző szabályrendszer szerint épített autókkal, és magától értetődőnek vette azok vezetését. Úgy állítja be az autót, hogy a kocsi hátulja fékezésnél magasabbra emelkedik, azzal az autó bólint, ez pedig segít annak elfordításában. Ezekre támaszkodott, és így hozta ki a teljesítményt az autóból az előző szabályrendszerben. Azzal viszont már küszködött, amilyenek a mostani autók. Ezeket ugyanis alacsonyabban és feszesebben kell futtatni, többet érnek hozzá az aszfalthoz, és nincs akkora mozgás a hasmagasságban az alacsony és a nagy tempó között.”
Hamilton lentebb ad a reményeiből, a Ferrari reagált a feltételezett hanyatlására
Ami a búcsút illeti, Wolff tudja, hogy hatalmába fogják keríteni az érzelmet a szezonzáró után, de azért ő és Hamilton is hangsúlyozta, hogy bár lezárul egy fejezet, a hétszeres világbajnok mindig a Mercedes és főnöke családjának része marad.
„Hogy milyen érzés, hogy nem jött össze a nyolcadik bajnoki cím? Megérdemelte, és imádtuk volna, ha velünk, a Mercedesszel szerzi meg. De a szívünkben tudtuk, hogy olyan sok éven át a miénk volt a világ legjobb autóversenyzője. Az utolsó hétvége végén érzelmesek leszünk, már most el tudom képzelni, milyen érzés lesz a vasárnap este, de nem arról van szó, hogy elmegy erről a világról. Lewis Hamilton nagyon is itt lesz, csak már nem ugyanabban a csapatban, de továbbra is találkozni fogok vele otthon, át fog jönni vacsorára, beszélgetünk majd, játszik a fiammal, ez nem fog változni. Csupán az utazása a Mercedesszel ér véget” – mondta a csapatfőnök.
„A döntés egyik legnehezebb része az volt, hogy amikor a Mercedes tagjává válsz, örökre a család része maradsz – jelentette ki Hamilton, aki egész eddigi F1-es pályafutását Mercedes-motoros autóval teljesítette. – Nem gondolom, hogy ez változni fog. Mindannyian annyira keményen dolgoztunk, és remélhetőleg ez nem jelenti a hidak felégetését. Szerintem ki fogja állni az idő próbáját.”
Hamilton ugyanazt mondja, amit az őt védelmébe vevő Verstappen