Megszavazták a Mohammed Ben Sulayem által kezdeményezett változásokat az FIA hatalmi felépítéséről.
A Nemzetközi Automobil Szövetség ruandai ülésén – a péntek esti évzáró gála és díjátadó előtt – elfogadták a szervezet elnöke által előterjesztett javaslatot, ami az FIA etikai és pénzügyi auditáló bizottságát érinti. Előbbit lényegében megfosztották a hatalmától: a szövetséggel és annak elnökével kapcsolatos panaszok a jövőben közvetlenül Ben Sulayemhez és a szenátus elnökéhez, Carmelo Sanz De Barroshoz futnak be, és ezután ők döntik el, szükség van-e további teendőkre.
Emiatt az F1 több istállója aggódik, különösen úgy, hogy Ben Sulayemnek a jelen állás szerint nem lesz ellenfele a 2025-ös elnökválasztáson, így alighanem újabb ciklust kezdhet meg a szövetség élén. Többen attól félnek, hogy az autósportban megismétlődhetnek a FIFA-féle korrupciós botrányok, amik annak idején Sepp Blatter elnökségét jellemezték. A pénzügyi auditáló bizottság szerepköréról pedig úgy határoztak a gyűlésen, hogy az a szenátus tanácsadó testületévé válik.
Az FIA közleményben kifejtett magyarázata szerint a változtatás egyik oka az, hogy a médiának szivárogtatott bizalmas információk mennyiségét csökkenteni akarták, ezért a bizottság jelentései kevesebb emberhez fognak eljutni. Az viszont különös egybeesés, hogy pont az az elnök akarta kiherélni az etikai bizottságot, amely ellen egy verseny manipulálása, illetve egy másik futam ellehetetlenítése miatt is folyt vizsgálat, illetve amely mindenféle alap nélkül indított vizsgálatot Toto Wolff és felesége ellen, majd utóbbi feljelentést is tett.
Ben Sulayem ugyanakkor erős érvvel is alátámaszthatja, hogy az irányítása alatt jó irányba fordult a helyzet az FIA működésében, legalábbis pénzügyi téren: a szövetség közzétette a 2024-es pénzügyi mérlegét, ami az első profittal végződő évet jelentette 2018 óta, a bevételek nagysága idén várhatóan 2,2 millió euróval haladja meg a kiadásokét. A szövetség magyarázata szerint a működési költségek jelentős visszafogása és a bevételek növekedése egyaránt hozzájárult ehhez.
Keresd a különbséget! – a kezdősípszó előtt még belenyúltak a 2026-os autókba