back to top
KezdőlapFormula 1Emlékezzünk a zseniális Pérezre a legjobb versenyeivel

Emlékezzünk a zseniális Pérezre a legjobb versenyeivel

-

Igen, volt ilyen oldala is, kár, hogy a csúcs helyett a mélységben ér véget Sergio Pérez F1-es pályafutása. Összegyűjtöttük azokat a versenyeket, amelyeken kiemelkedő teljesítményt nyújtott.

A Red Bull mexikói pilótájának kálváriája véget ért, nem kell többet a jövőjét firtató kérdéseket hárítania, mert a csapata megvált tőle, noha a hivatalos kommunikációban kerülték a menesztésre utaló megnevezéseket. Pérez négy éven át volt Max Verstappen csapattársa, ezalatt is voltak szép megmozdulásai, futamai, de sokak memóriájában inkább úgy marad meg, mint aki kellemetlenül sokszor nem volt képes az egyéni világbajnokéval egyforma autót továbbjuttatni az időmérőn a Q1-ből, vagy csak bottal ütötte az élmezőny nyomát.

Ahogy a mondás tartja, mindenki annyira jó, mint amilyen a legutóbbi versenyén volt, és hát ez alapján bizony nehéz elhinni, hogy a mexikói vezetése láttán egykoron sokszor csettintettünk. Segítünk leporolni az emlékek polcát.

2012, Sepang

Pérez első F1-es szezonja 2011-ben közepes lett, a Sauberben nem lógott ki lefelé a mezőnyből, a legjobb eredménye egy 7. hely volt a változékony időjárású Brit Nagydíjról (továbbá a legelső versenyén is 7. lett, csak az autója szabálytalan hátsó szárnya miatt kizárták). A következő év második versenyén hasonló körülmények között aztán hatalmasat ment, és a hajrában kis híján csodát téve nyert.

A Red Bull főnöke szerint Pérez nem vonul vissza, és magától hagyta el őket

Az első kör végén elsőként váltott intermediate gumira a romló időjárásban, aminek köszönhetően a 2. helyről várta a folytatást, miután az élmezőny tagjai is kereket cseréltek, majd megszakították a futamot. Fernando Alonso meglépett tőle, de az utolsó etapra jobban választott gumit a Sauber, a kemény keveréken Pérez fokozatosan felzárkózott a közepes típuson haladó Ferrarira. Érett a meglepetés, támadási közelségben is járt már a mexikói, ám egy kisebb kicsúszás miatt meg kellett elégednie az ezüstéremmel – pedig ha megelőzi Alonsót, az emlékezetes 7 különböző győztes az első 7 futamon helyett 8/8-ról beszéltünk volna. Ugyanebben a rendkívül sokszínű évben, száraz pályán Monzában is 2. helyet szerzett Pérez, önerőből, Kanadában pedig a 3. helyre repítette a táv végén, ahogy kíméletesen bánt a rendkívül kényes Pirellikkel és megelőzte a gumikat elhasználó ellenfeleket.

2016, Baku

Már az is szinte feledésbe merült, hogy Pérez először 2013-ban próbálta ki, milyen egy F1-es élcsapatnál versenyezni, jóllehet, a McLaren abban az esztendőben inkább csak a múltja, semmint az eredményei miatt számított annak. Utána átigazolt a Force Indiához (ami utána Racing Point néven futott, majd Aston Martin lett belőle), ahol csendben három dobogós helyet (2014 Bahrein, 2015 Oroszország, 2016 Monaco) is összekapart, mire eljutottunk az első bakui viadalig.

Itt rögtön megmutatkozott, miért ez lett Pérez későbbi kedvenc pályája: karrierje addigi legjobb időmérős eredményével 2. lett, ami viszont a váltócseréért járó büntetés miatt 7. rajtkockává változott. Sebaj, a rajtnál kapásból visszaszerzett két pozíciót, később Daniel Ricciardo, az utolsó körben pedig a ferraris Kimi Räikkönen előzésével újra jelenése volt a díjátadón. Ekkora már széles körben ismertté vált gumikímélési zsenialitásáról.

2020, Bahrein

A koronavírus miatt felkavart szezon végén duplázott az F1 Bahreinben, a második megmérettetésre a világbajnokságban sem előtte, sem azóta nem használt egyik rövidebb, „oválnak” is hívott vonalvezetésen került sor, noha ez inkább csak az alaprajz miatt kapta a nevét, semmilyen amerikai jellegű oválos eleme nem volt.

„Ő nem egy idióta” – Verstappen kiállt Pérez mellett

Pérez az első körben bekövetkezett ütközés miatt visszacsúszott az utolsó helyre, és azon kevesek egyike lett, aki ilyen helyzetből futamot nyert. Kellett hozzá az évet uraló Mercedes bénázása a kerékcserével a biztonsági autó megjelenésekor, Max Verstappen és Charles Leclerc sem volt már versenyben ekkor, de Pérez csapott le a lepattanóra és húzta be a győzelmet. Ezzel váltotta meg a belépőjegyét a Red Bullhoz, a csapattal együtt abban bízva, hogy közelebb lesz Verstappenhez, mint Pierre Gasly vagy Alexander Albon. Ez tulajdonképp összejött, elvétve felül is kerekedett csapattársán.

2023, Baku

Péreznél jellemző minta volt, hogy a szezonok legelején mutatta a szebbik arcát. Szaúd-Arábiában például, az év második állomásán 2022-ben és 2023-ban is remekül ment, 2022-ben talán csak a számára rosszkor érkező biztonsági autó fosztotta meg a győzelemtől, míg egy év múlva már behúzta azt, jóllehet, ekkor segítette, hogy Verstappen rajtbüntetést kapott. 2022-ben Monacóban és Szingapúrban nagyszerű győzelmet aratott, de fejben a már említett kedvenc pályáján, Bakuban járhatott a legközelebb a vb-címhez, 2023-ban.

Az utcai helyszínek, a csekély tapadás általában jól passzolt a vezetési stílusához, és Azerbajdzsánban a sprintet és a vasárnapi nagydíjat is megnyerte Pérez, ezzel Verstappennel szemben 3:2-es előnyre tett szert az év során szerzett futamgyőzelmek számában (a sprintet külön futamnak számítva). Valószínűleg az ezt követő versenyen tört el nála minden: Miamiban hiába indult az élről és Verstappen csak a 9. helyről, a holland átmasírozott a mezőnyön, egyszer s mindenkkorra jelezve, hogy a Red Bullnál a másik pilótának nem érdemes a vb-címre reális célként gondolnia.

Pérez is díjat kapott az FIA gálán, de sokan nem értik, hogy miért