back to top
2025. június 08. 11:14
KezdőlapFormula 1Azt hitte, ő az új Hamilton, majdnem kitúrta Leclerc-t, majd visszautasította Hornert...

Azt hitte, ő az új Hamilton, majdnem kitúrta Leclerc-t, majd visszautasította Hornert – Magnussen beteljesületlen karrierje

-

Az alapján, amit Kevin Magnussen az F1-től való búcsúzásként egy interjúban elmondott, a dán a sportág valaha volt egyik legbalszerencsésebb versenyzőjének tűnik. Ja, és a fentiek mellett még Toto Wolff is tesztlehetőséget adott neki, amire csak a barátnőjétől kölcsönkért pénzzel tudott elutazni.

Kevin Magnussen idén karrierje során harmadszor, valószínűleg végleg kiszorult a Forma-1-es mezőnyből, ahova 2014-ben a McLaren következő nagy ígéreteként érkezett, ám a legelső futamán szerzett 2. helyezése maradt az egyetlen dobogója 185 nagydíjat számláló karrierjében.

A dán az Autosportnak adott interjúban tekintett vissza az elmúlt 11 évére és mindazokra a lehetőségekre, amikor közel került egy élcsapat üléséhez – hiszen a mai legjobb négy csapat mindegyikével, a McLaren után a Mercedesszel, a Ferrarival és a Red Bull-lal is kapcsolatba került. Rajta kívül álló események és rajta múló döntések sora azonban végül arra ítélte Magnussent, hogy a középcsapatok szürke, legfeljebb baleseteivel kitűnő figurájaként maradjon meg a nézők emlékezetében.

Magnussen 21 évesen debütált a McLarennel Jenson Button csapattársaként. Apja, Jan szintén F1-es versenyző volt, s 1995-ben ő is a McLarennel mutatkozott be, de elsősorban nem az ő karrierútját akarta bejárni. Bár az előző, 2013-as szezon már intő jele volt a csapat lejtmenetének, Melbourne-ben a harmadik helyen célba érve (majd egy büntetés miatt 2. helyet kapva) elmondása szerint egy ideig álomvilágban ringatta magát.

„A mód, ahogyan megérkeztem az F1-be, olyannak tűnt, mintha Lewis [Hamilton] útját jártam volna. Még a szezon első versenye után is úgy éreztem, hogy Lewis debütálását ismétlem meg. Ausztráliát elhagyva a repülőgépen csak a poén kedvéért ránéztem a bajnoki tabellára. Egy versenyen voltunk túl, én álltam a második helyen, és azt gondoltam, hogy már az első évemben harcban vagyok. Tényleg azt gondoltam” – emlékezett vissza.

„Ám mint kiderült, ez csak egy kirívóan jó teljesítmény volt a McLarentől a szezon hátralévő része és az azt követő sok-sok év fényében. Hiszen tíz évükbe telt, hogy visszajussanak arra a szintre, ahol 2012-ben álltak. Én pedig pont akkor csatlakoztam, amikor leszállóágba kerültek. Ha két-három évvel korábban érkezek, egészen más lehetett volna a történet.”

Magnussen ráadásul a következő évre el is veszítette ülését, miután Fernando Alonso érkezett a végül szörnyű tévútnak bizonyuló Honda-projekthez. A dán ekkor lelkileg nagyon mélyre került, ráadásul az összes pénzét elköltötte, amit egy év alatt a McLarennél keresett. Egyetlen vigasza az volt, hogy ekkoriban ismerkedett meg mai feleségével, Louisével, de tőle kellett kölcsönkérnie akkor is, amikor a Mercedes sportigazgatója, Toto Wolff megkereste egy ajánlattal.

„Pincérnőként dolgozott egy étteremben, én pedig ott kezdtem el vele flörtölni – mondta barátnőjéről. – Akkoriban veszítettem el az ülésem a McLarennél, és nagyon magam alatt voltam. Tanárnak tanult, és az ő lakásában éltem. Tulajdonképpen ő gondoskodott rólam, nem pedig fordítva.”

„Teljesen le voltam gatyásodva, a fizetésem nagy részét oda kellett adnom a befektetőmnek, a többit pedig elköltöttem, mert fiatal voltam és hülye. Az utolsó centig mindent elköltöttem, amit abban az évben kerestem, a következő évben így néhány hónap múlva már egyáltalán semmi pénzem nem volt.”

„Nem rendelkeztem jövedelemmel sem. A bankom letiltottam az összes kártyámat. Amikor Toto felhívott, hogy van egy tesztlehetőség a DTM-ben a Mercedes üléséért, még egy EasyJet-repjegyet sem tudtam venni magamnak. A barátnőm fizette ki, majd kölcsönkértem a hitelkártyáját, hogy vehessek magamnak ételt, meg benzint a bérelt autóba. Elképesztő volt, amit tett értem.”

Végül a DTM-ülésből nem lett semmi, Magnussen pedig a McLaren tartalékpilótájaként még végigutazhatta az F1-es szezont (Melbourne-ben Alonso tesztbalesete miatt versenyzési lehetőséget is kapott, de elrajtolni nem tudott), ám év végén elváltak útjaik a csapattal. A dán a Renault pilótája lett, ahonnan a „mérgező közeg” miatt egy év után távozott, s a Haasnál talált hosszú időre otthonra. Elmondása szerint ekkor még mindig hitt abban, hogy felkeltheti egy élcsapat figyelmét, és bár ez akkoriban nem derült ki, a Ferrarinál és a Red Bullnál is elérhető közelségbe került hozzá egy ülés.

„2018-ban nagyon jó autónk volt a szezon első felében. Charles [Leclerc] abban az évben érkezett az F1-be a Sauberrel, de az évkezdete nem volt valami jó, az enyém viszont kiválóan sikerült. És akkor egyszer csak megkeresett a Ferrari.”

Kevin Magnussen, racingline. racinglinehu, racingline.hu

„Hirtelen azon kaptam magam, hogy már nem a Haas, hanem a Ferrari szimulátorát vezetem. Puhatolóztak, én pedig máris nagyon izgalomba jöttem attól, hogy hova vezethet mindez. De aztán Charles elkezdett belendülni, és onnantól nem hallottam többet felőlük.”

„Nem tudom, mennyire lehettem közel az üléshez. Szerintem ha Charles formája nem javul fel, ha végig rossz szezonja lett volna, egyike lettem volna azon versenyzőknek, akiket számításba vesznek. De olyan is van, hogy nagyon közelinek érzünk valamit, ami közben még sincs annyira közel. Az élet már csak ilyen.”

2018 volt Magnussen legerősebb szezonja az F1-ben, 9. helyen zárt a bajnokságban, s az év második fele is tartogatott számára egy nagy lehetőséget – abban a pillanatban azonban még nem tudhatta, hogy mire mondott nemet.

„A szezon végén Daniel [Ricciardo] távozott a Red Bulltól, a menedzsmentem pedig felvette a kapcsolatot Christian Hornerrel, hiszen akkoriban mindenki arról az ülésről beszélt. Christian azt mondta, a Red Bullnál nincs lehetőség, de beszélgethetünk a Toro Rossóról. Erre azt mondtam, hogy nem akarom csinálni, de utólag visszatekintve valószínűleg bele kellett volna mennem.”

„[Pierre] Gasly kapta meg a Red Bull ülését, [Alex] Albon lépett fel az F2-ből a Toro Rossóba, s miután Gasly nem végzett jó munkát, Albon került a helyére. Szóval aki beült abba a Toro Rossóba, végül a Red Bullban kötött ki.”

Magnussen, Racingline
Fotó: Haas F1 Team

Magnussen az elszalasztott lehetőségek embere, aki az F1-ből való távozásával egyelőre nem tudta kiverni a fejéből a gondolatot, hogy mi lett volna, ha a dolgok itt-ott kicsit máshogy alakulnak. Ugyanakkor elismeri, hogy neki is van egy komoly hiányossága, aminek szerepe lehetett abban, hogy sohasem került élcsapathoz. Egy hiányosság, ami első hallásra egy Forma-1-es versenyzőtől elég súlyosnak tűnik: nem érdeklik az autók!

„Biztosan tehettem volna többet is, szerintem senki nincs, aki nem így gondolkodik. Volt, amikor nem dolgoztam elég keményen, máskor viszont tényleg mindent kiadtam magamból. De kétlem, hogy tehettem volna bármi olyat, ami megváltoztatja a karrierem menetét.”

„Hogy volt-e elég tehetségem? Persze ha több lett volna, az megkönnyíti az életem, de szerintem elég jól meg voltam áldva tehetséggel. Talán a technológia iránt érdeklődhettem volna egy kicsit jobban, mert az a része egyáltalán nem izgat, én csak vezetni akarok. A rendszerek, a motorvezérlések, az elméleti beállítások világában kicsit hiányosságaim vannak. Nem vagyok az az autóbolond! Otthon is általában a feleségem Volvóját vezetem, mert kényelmesebb, mint a saját autóm. A pályán pedig csak versenyezni szeretek, de ha nagyobb affinitásom lett volna a technológia iránt, az alighanem előnyömre vált volna.”

Magnussen 32 évesen még koránt sem búcsúzik az autóversenyzéstől, sőt jövőre is egy világbajnokságban fog szerepelni: a WEC-ben a BMW pilótája lesz. A hosszútávú versenyzéssel már 2021-ben is ismerkedett, amikor egy évig távol volt az F1-től, s akkor az amerikai központú bajnokságban, az IMSA-ban versenyt is nyert, szóval ha a királykategóriában tíz éven át nem is adatott meg neki, máshol még halmozhatja a dobogókat a dán.

„A versenyzés megadta nekem az esélyt arra, hogy kiváltságos életet éljek. Elsősorban már apaként tekintek erre a lehetőségre. El tudom látni a családom azáltal, hogy versenyautókat vezetek és élvezem az életet. Nem sok ember van ilyen kivételes helyzetben. Annyi időt tölthetek a gyerekeimmel, amennyit csak akarok, és így is lesz étel az asztalon. Ez a legfontosabb, amit adott nekem ez a karrier, és végtelenül hálás vagyok érte.”

Különös egybeesés: a kölyök Magnussen életét megmentette, most ő lesz a főnöke