2025-ben szokatlanul sok új arcot, új nevet, új sisakot és új rajtszámot kell megjegyezniük a Forma-1 nézőinek – utóbbiak közül azonban több is nagyon ismerős lesz.
Hat olyat versenyző lesz ott a 2025-ös szezonnyitó Ausztrál Nagydíj rajtrácsán, akik első teljes szezonjukat kezdik idén a Forma-1-ben, noha csak hárman mondhatók abszolút újoncnak, akik tényleg legelső futamukra is készülnek.
A másik háromból is még csak Liam Lawson választotta ki végleges rajtszámát, az ő autójára már tavaly felkerült a 30-as, amit legutóbb Jolyon Palmer használt 2017-ben.
Többen azonban a nemrég újra választhatóvá vált egy számjegyű matricák közül válogattak, ennek nyomán pedig három olyan rajtszám is visszatér az idén a rajtrácsra, amelyekhez az állandó számok csupán 11 évvel ezelőtti bevezetése óta is komoly sporttörténelem tapadt. Konkrétan három világbajnokot idéznek meg a mezőny újoncai.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Visszatér Sebastian Vettel 5-öse – ezt a számot a Sauber új versenyzője, Gabriel Bortoleto választotta. Amikor először bevezették az állandó rajtszámokat, még három évet kellett várni egy versenyző mezőnyből való kiszállása után, hogy a száma valaki más által újra használható legyen, de ezt a limitet később két éve csökkentették. Így történhetett meg, hogy a 2022-ben visszavonuló négyszeres világbajnok Vettel nélkül még csak két szezon telt el, de az 5-ös máris visszatér. Ez talán amiatt ellentmondásos kissé, mert a német ugyan önszántából távozott, ám időnként még mindig eljátszadozik a visszatérés gondolatával, amikor nekiszegezik az erre vonatkozó kérdést. Amint mondja, ha megfelelő ajánlatot kapna, legalábbis fontolóra venné azt. Vettel persze idén már harmadik éve marad távol, és nyáron 38 éves lesz, innentől újbóli feltűnése tényleg szenzációszámba menne, de mégis érdemes lefektetni: ebben az esetben már új rajtszámot kellene választania, a sokáig vele azonosított 5-ös ugyanis most egy időre foglalttá vált.
A Nico Rosberg által használt 6-ost Isack Hadjar kérte magának. A német persze már 2016-ban, közvetlenül címszerzése után visszavonult, azóta pedig már Nicholas Latifi Williamsére is felkerült ez a szám 2020 és 2022 között. Ám erről is lekerült a kétéves szabatossági idő, így elérhetővé vált a Racing Bullsszal debütáló francia számára. Arra pedig, hogy a 2021-es bajnoki finálét megfordító balesete miatt komoly rajongói össztűz alá eső, gyakran a teljesítményével is lefelé kilógó kanadai valaha visszatérjen, alighanem még Vettelénél is kisebb az esély.
„Választani kellett egy számot, én meg már az előző évben is 7-es voltam, szóval azt választottam” – szabad fordításban valahogy így szól Kimi Räikkönen klasszikusa, amivel megindokolta, miért éppen ennél a misztikus számnál kötött ki annak idején. Nos, a szám új tulajdonosának, Jack Doohannek ennél kicsit több kötődése van a 7-eshez, bár elsősorban éppen az, hogy mindig is nagy tisztelője volt Räikkönennek – 2019-ben pedig az Euroformula Openben maga is használta már ezt a számot, történetesen éppen a Räikkönen és menedzsere, Steve Robertson által alapított Double R Racingnél vezetve. A szám az F1-ben már három éve, a finn 2021-es búcsúja óta használaton kívül állt.
A 12-est választotta Andrea Kimi Antonelli, ami korábban Felipe Nasr két évig tartó sauberes ténykedése alatt volt már használatban, míg a tavalyi három beugrásakor még ideiglenes számokat kapó Oliver Bearman a 87-es mellett tette le a voksát. Ez olyannyira új rajtszám az F1-ben, hogy nemhogy 2014 óta nem választotta senki, de történelmileg sem tűnt még fel egyetlen Forma-1-es versenyző autóján sem – csupán párszor az Indy 500-on, amikor a sportág első tíz évében az is a versenynaptár részének számított.
„Mindenki rajtam nevetett” – az F1-es újonc, akinek karrierje nem tündérmeseként indult