A rali-világbajnokság (WRC) idei második versenyén megérkezett az első káromkodásért kiosztott büntetés azóta, hogy az FIA szigorított az erre vonatkozó büntetési tételein. A Hyundai versenyzőjének szankcionálása előrevetíti, hogy mi várhat az idén a Forma–1-es mezőnyre is.
Miként arról mi is beszámoltunk, az FIA az idei évre szigorított a helytelen viselkedésért, többek között káromkodásért adható büntetéseken, és erre vonatkozó tételeket foglalt a Nemzetközi Sportkódexébe. Így aztán, ha valaki nem vigyáz, súlyos összegekkel lehet rövidebb, sőt, sorozatos kihágásért akár pontlevonással vagy eltiltással is sújthatják.
Az egyértelműen Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök által szorgalmazott káromkodás elleni hadjárat első „áldozata” Max Verstappen volt, aki tavaly az angol „f” betűs szóval jellemezte az autóját, amiért cserébe mehetett is egy kis közmunkára az FIA év végi ruandai díjátadója előtt. A második vétkes pedig Charles Leclerc lett, aki a Mexikóvárosi Nagydíj után ejtette el a „fuck” szót a sajtótájékoztatón, amikor azt mesélte, mire gondolt, miközben egy megcsúszás miatt elbukta a második helyet. Leclerc végül 10 ezer eurós pénzbüntetést kapott, de ebből „csak” 5000 eurót kellett befizetnie az FIA kasszájába.
Verstappen káromkodását elítélte az F1-es tekintély, magára ezt nem látta érvényesnek
Ez a két eset is elég volt ahhoz, hogy az F1-es pilótákat összefogásra és az FIA-elnök elleni kiállásra sarkallja, mondván nem kellene gyerekként kezelni őket, és Sulayemnek sem ártana odafigyelni a nyelvezetre, amikor velük beszél. Az elnök azonban érdemben nem reagált a pilóták felvetéseire, és lesöpörte őket azzal, hogy jobb lesz, ha csak a vezetésre koncentrálnak.
A Nemzetközi Sportkódex módosítása, illetve az, hogy az elnök már a csapatrádiózás adásba tételének betiltását lengeti, bizonyára nem marad majd szó nélkül a versenyzők részéről, hiszen miként azt Alex Albon elmondta az idei Williams bemutatóján, nem tetszenek nekik az újabb fejlemények. És nem nehéz elképzelni, hogy a Svéd Rally utolsó szakasza után történtek csak még több olajat jelentenek majd a tűzre, az FIA sportfelügyelői ugyanis első ízben osztottak ki káromkodásért pénzbüntetést a rali-világbajnokságban.
A 10 ezer eurós (átszámolva mintegy 4 millió forintos) bírságot Adrien Fourmaux, a Hyundai 29 esztendős pilótája kapta, amiért az utolsó szakaszt követően vele készített televíziós interjúban az egy nappal korábban, a 11. szakaszon történt balesetére utalva azt mondta, hogy „we f***ed up yesterday”, ami kicsit szofisztikáltabb magyar fordításban annyit tesz, hogy „elszúrtuk a tegnapi napot.”
Az FIA felügyelői ezt a Nemzetközi Sportkódex vonatkozó pontjának megsértéseként értelmezték és szabták ki a 10 ezer eurós bírságot (illetve további 20 ezer eurót felfüggesztve) „helytelen nyelvezetért”. A büntetésről kiadott indoklásban az alábbiak olvashatók:
„A Svéd Rally Power Stage-ének befejezése után a versenyző szakasz utáni interjút adott, majd a következő szavakkal zárta azt: »elcsesztük a tegnapi napot.« A Rally.TV kommentátora ezután azzal folytatta, hogy a versenyző megjegyzésére reagálva elnézést kért a nyelvezetért.”
„A versenyző elmagyarázta, hogy az előző nap során elkövetett hibájára utalt, a szót pedig köznyelvi és leíró módon használta, abban az értelemben, hogy hibát követett el. Elnézést kért, mivel nem akart senkit megsérteni vagy inzultálni azzal, hogy ilyen szavakat használt.”
„A felügyelők emlékeztették a versenyzőt és a csapat képviselőjét az FIA álláspontjára nemcsak a helytelen nyelvezettel, hanem a verbális/fizikai bántalmazással és vallási, politikai és személyes kinyilatkoztatások vagy megjegyzések tételével kapcsolatban is, különösen az FIA alapszabálya által hirdetett semlegesség általános elvének megsértésével kapcsolatban. A felügyelők és az FIA tisztában van vele, hogy a szóban forgó szavak sajnálatos módon gyakorivá váltak a köznyelvben. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez nem kisebbíti azt a tényt, hogy az ilyen nyelvezetet széles körben trágárságnak tekintik, és nem helyénvaló a közbeszédben, beleértve az élő televíziós adásokat is.”
„A nyilvános platformok nem kizárólag annak a közönségnek szólnak, amely ismeri ezeket a köznyelvi kifejezéseket, hanem különféle kultúrákhoz és egyénekhez is eljutnak, akik sértőnek találhatják az ilyen szavakat. Az autósport egy globális sport, amely különféle korcsoportú és kulturális hátterű emberekhez jut el, akik közül néhányan félreértelmezhetik vagy sértőnek találhatják ezeket a kifejezéseket.”
„Tekintettel erre, az FIA továbbra is elkötelezett amellett, hogy biztosítsa, hogy a nyilvános fórumokon ne használjanak nem megfelelő nyelvezetet, beleértve a képet és hangot közlő médiát, a sajtótájékoztatókat és a közösségi médiát. Továbbá, mint a jövő sportolói és szurkolói generációinak példaképei, a sportolóktól elvárják, hogy kommunikációjuk során professzionalizmust és tiszteletet tanúsítsanak.”

Természetesen a káromkodás egyáltalán nem pártolandó dolog, de Fourmaux büntetése komoly kérdéseket vet fel nemcsak a raliban, hanem a Forma–1-ben is. Hiszen teljesen más egy szakasz, verseny vagy időmérő után nyilatkozni akkor, amikor a pilótában még tombol az adrenalin, illetve egy sajtótájékoztatón, ahol már vélhetően nem. Miközben Fourmaux látszólag nyugodt volt az interjú során, adódhatnak olyan helyzetek, amikor a káromkodó versenyző nem lesz az, és mondjuk olyan kirohanást intéz a világ szeme láttára, mint tette azt Mads Østberg a 2021-es Szardínia Rallyn, amelyen egy defekt a győzelemtől fosztotta meg.
„Annyira kiba**ottul mérges vagyok, mindig velünk történik minden. Ezek a kiba**ott szar gumik, semmihez sem értem hozzá, semmihez, de rögtön defektet kaptam. A kiba**ott életbe, annyira kiba**ottul belefáradtam ebbe” – mondta a célban a néhány pillanattal azelőtt még a pilótafülkében fejhangon üvöltő és kormányt csapkodó norvég, akinek ez akkor 1000 eurójába és a WRC2-es pontversenyre vonatkozó 25 pontos felfüggesztett pontlevonásba került.
Ezzel szemben a tavalyi Acropolis Rallyn már 30 ezer eurós felfüggesztett büntetést ért, amikor a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier a szervezőket kritizálta, amiért nem hagytak elég időt az autók között. „Idegesítő, hogy a sportág sosem tanul. Kértük, mert tudtuk, hogy por lesz. Száll a por a levegőben, de nemet mondtak. Mi van a fejetekben? Semmi. Ez őrület!” – fakadt ki a francia.
Sehol egy káromkodás vagy bármilyen csúnya szó, miközben Ogier nyilván nem túl kedves megjegyzést tett a szervezőkre. Az idei évre bevezetett szigorítás után ezt viszont már aligha úszná meg felfüggesztett 30 ezer eurós büntetéssel, miként Østberg esetében nem nehéz elképzelni egy nyilvános akasztást sem, ha most adná ki magából úgy a frusztrációját, mint négy éve.

A WRC-ben tehát már látszik, hogy ahelyett, hogy Sulayem visszább vett volna, tényleg jön a nagyobb szigor, ami nem sok jót ígér az F1-eseknek sem. Ha marad a csapatrádió, akkor röpködni fognak a büntetések? Lesz, akit el is tiltanak, vagy pontokat vonnak le tőle? Lesz valamiféle hibázási lehetőség, esetleg figyelembe veszi majd valaki a körülményeket? Vagy ha a legártatlanabb helyzetben kicsúszik majd valamelyik pilóta száján egy „oh fuck”, rögtön lesújt rá az FIA szigora? Kiállnak egységesen a teljesen abszurd szabályozás ellen a pilóták, vagy megint csak Verstappen tesz valamit? Esetleg most már ő sem?
Érdekes kérdései lesznek ezek nemcsak a közelgő F1-es idénynek, hanem általánosságban az idei autósportos évnek is, hiszen a szigorúbb szabályozás (nem egyenlő tételekkel, persze) minden FIA-sorozatra érvényes. Ugyanakkor alighanem sokan örülnének neki, ha nem ilyesmivel kellene foglalkozniuk.