back to top
2025. március 01. 00:46
KezdőlapFormula 1Mit művel a Red Bull? – mindenkit átvertek és altatnak, vagy rájöttek...

Mit művel a Red Bull? – mindenkit átvertek és altatnak, vagy rájöttek valamire?

-

Kedden újabb három csapat vette birtokba a bahreini pályát, hogy még a három napos F1-es teszt előtt megtegyen néhány kört. Köztük volt a Red Bull is, amelynek új autóját látva alighanem a zavarodottság lett úrrá sokakon.

Miután hétfőn a Haas, az Aston Martin és az Alpine járatta be filmes nap keretein belül az idei autóját a bahreini előszezoni tesztelés helyszínén, kedden újabb három csapat gurult pályára. Közülük az autóját egy nappal korábban bemutató Mercedes, és a fotókat első alkalommal ma közlő Red Bull először próbálta ki az idei versenygépét, a Williams azonban a silverstone-i bejáratás után már második alkalommal körözött vele.

A Mercedes W16-ossal először George Russell száguldott, majd átvette tőle a volánt az újonc Andrea Kimi Antonelli:

A Williamsnél Carlos Sainz, majd Alex Albon volt a sorrend.

A Red Bullt először Max Verstappen vezette, majd jöhetett Liam Lawson:

Blöfföl a Red Bull?

Mivel a Red Bull szokásához híven az RB21-esről közzétett stúdiófotókon is igyekezett takargatni az új autójának részleteit, nem lehetett messzemenő következtetéseket levonni abból, amit ott láttunk. Még akkor sem, ha ezeken a fotókon az RB21-es teljesen úgy nézett ki, mint az elődje. Először aztán akkor vehettük rendesen szemügyre a 2025-ös modellt, amikor az Verstappen kezei között kigurult a pályára – pontosabban akkor, amikor a Red Bull közzétette róla az első nagyfelbontású fényképeket. A látvány pedig sokakat meglepett, az RB21-es – legalábbis egyelőre – ugyanis kívülről nézve gyakorlatilag olyan minimális mértékben tér el az elődjétől, hogy nagyítóval kell rajta keresni a változásokat. Noha a szabályok változatlanok és a többi csapat sem váltotta meg a világot az autójának teljes felforgatásával, ez ennek tudatában is érdekes.

A The-Race.com összehasonlító fotóin látszik igazán, milyen kevés a változás (a fenti kép Isack Hadjarról készült az abu-dzabi teszten, azaz az RB20-as utolsó szereplésén):

„Nos, az RB21-es vizuálisan nagyon hasonlít az RB20-asra, de az ördög a részletekben rejlik. És szinten minden egyes felület, minden egyes komponens megváltozott, fejlesztve és finomítva lett az autón. A következő néhány nap során megkapjuk az első visszajelzéseket arról, hogy mit sikerült elérnünk” – idézi Hornert a The-Race.

Persze simán benne van, hogy az utolsó utáni pillanatig tartó titkolózásról híres Red Bull blöffölt egy nagyot, és a teszt egy pontján új első és hátsó szárnyat, új padlólemezt, vagy akár még új motorborítást is felpakol az autóra. Miként az is, hogy tényleg ez az idei autója. Utóbbi esetben sem kell persze rögtön temetni a bikás csapatot, hiszen akkor vélhetően úgy vannak vele, hogy a 2024-es alapkoncepciójuk továbbra is versenyképes, és a borítás alatt elvégzett változtatásokkal ki tudták küszöbölni a tavalyi nehézségeiket. Vagy – és ez az a forgatókönyv, amit a csapat és Verstappen drukkerei hallani sem akarnak – esetleg úgy vélték, túlságosan nagy erőforrásokat emésztene fel az RB20-as „rendbetétele”, amihez esetleg a hajlékony szárny lenne a kulcs, azt pedig az első 8 futam után amúgy is betiltják, így inkább arra koncentrálnak, hogy a 9. futamtól legyen egy olyan autójuk, amellyel felvehetik a versenyt az új hajlékonysági szabályok mellett?

Ez persze igen vad teória, és nem is túl valószínű, különösen az eddigi nyilatkozatok alapján. „Tisztában vagyunk néhány tavalyi gyengeségünkkel, így ami a legfontosabb, hogy az elkövetkező napok során megnézzük, hogy ezeken sikerült-e javítani. A mai nap nem erről szólt, hanem arról, hogy kényelmesen érzem-e magam az autóban, megnézzem, hogy minden passzol-e, aztán a következő három napban remélhetőleg kicsit többet tanulhatunk az autóról” – nyilatkozta a holland.

Verstappen a RacingNews365-nek aztán hozzátette: „Jelenleg semmilyen célom nincs a szezonra, mert nem tudjuk, mennyire vagyunk versenyképesek.”

Ez akár úgy is hangozhat, mint aki már most lemondott az újabb vb-címről, de azért bizonyára nem ez a helyzet, a BBC-nek ugyanis így nyilatkozott: „A korábban választott fejlesztési irány nagyon ígéretes volt, de sajnos a pályán ez nem mutatkozott meg, így változtatnunk kellet néhány dolgon. Most reméljük, hogy a helyes irányba tartunk. Bízunk benne, hogy igen, de várjuk meg, hogy mennyit tudunk kipréselni belőle ennek az autónak az utolsó szezonjában. Motivált vagyok. A tavalyi év nem volt egyszerű, de így is világbajnokok lettünk. Izgatottan várom a jövőt, remélhetőleg fejleszthetünk az autón. Ez már önmagában motivációt ad.”

Liam Lawson pedig kerek-perec kijelentette, hogy az idei céljuk a konstruktőri világbajnoki cím. Aztán hogy a ma látott autóval, vagy egy teljesen másmilyennel, az majd kiderül.

F1-es teszt kisokos – minden, amit a bahreini tesztelésről tudni érdemes!