16.5 C
New York
szerda, március 19, 2025
KezdőlapFormula 1Badoer óta Hamiltoné a leggyengébb debütálás a Ferrarival, de ennél van nyomasztóbb...

Badoer óta Hamiltoné a leggyengébb debütálás a Ferrarival, de ennél van nyomasztóbb mutató is

-

A szezonnyitó F1-es Ausztrál Nagydíj különleges történései arra sarkalltak minket, hogy felkutassuk a Ferrari összes versenyzőjének eredményeit, összegyűjtsük a Kimi Antonelliéhez hasonló remek debütálásokat az elmúlt fél évszázadból, és visszaidézzük, hogyan vetett véget másodszor is egy McLaren a rekordhosszú uralomnak.

Lewis Hamilton elkezdte a versenyzést a Ferrari színeiben, ami máris egy halom statisztikai érdekességet zúdított ránk – és várhatóan fog is még az egész szezon során.

Ő lett a Ferrari első 40 év feletti versenyzője Mario Andretti óta, aki 1982-ben, 42 évesen teljesítette a csapattal az utolsó F1-es versenyeit.

Bár csak a csapat hibás stratégiai döntésének köszönhetően, de Hamilton egy kört az élen is eltöltött a futamon (valójában csak a célegyenes kezdetétől, Max Verstappen bokszba hajtásától a 2-es kanyarig állt az élen, amikor Lando Norris megelőzte, ám a célvonalon való áthaladás alapján jegyzik az első helyen töltött köröket). A brit így elmondhatja, hogy eddigi mindhárom csapatával már az első futamán haladt az élen – igaz, erre a korábbi esetekben is csak a bokszkiállások alatt került sor. 2007-ben a McLarennel 4, 2013-ban a Mercedesszel ugyancsak 4 kört vezetett, szintén az Albert Parkban.

Azokat a futamokat a 3., illetve az 5. helyen zárta, most a Ferrarival való debütálásán viszont csak a 10 lett. Ami a Ferrari eddigi összes F1-es versenyzőjével összevetésben is elég gyenge kezdés.

Anélkül, hogy bármiféle párhuzamot szeretnénk vonni minden idők legsikeresebb versenyzője és a pontszerzés nélkül a legtöbb futamon rajthoz állt versenyző képességei között, az statisztikai tény, hogy a 2009-ben a sérült Felipe Massa helyére beültetett, az F1-ben akkor már tíz éve nem versenyző, és Valenciában a 17. helyen végző Luca Badoer óta senki nem zárta ilyen rossz eredménnyel első ferraris futamát. Az persze még nem volt annyira régen, azóta Hamilton a hetedik versenyző, aki bemutatkozhatott a csapattal.

Történelmi kontextusba helyezve viszont rosszabbul mutat ez az eredmény:

  •  Eddig összesen 98 pilóta versenyzett az F1-ben Ferrarival, közülük 69-en értek célba első versenyükön, és közülük csak 6-an rosszabb helyen, mint most a 10.-ként leintett Hamilton.
  •  Ha csak azokat vesszük figyelembe, akik a Ferrari gyári csapatával álltak rajthoz (a hőskorban privát indulók, ügyfélcsapatok is nevezhettek Ferrarikat), ők 78-an voltak, közülük 54 ért célba első versenyén, és csak hárman a 10. hely alatt: ők Nanni Galli 1972-ben (13. hely), Nicola Larini 1992-ben (12.) és Badoer 2009-ben (17.). René Arnoux 1983-ban ugyanúgy 10. helyen kezdett a Ferrarival, mint most Hamilton.

Luca Badoer különös F1-es karrierjéről az alábbi cikkben írtunk: 

Születésnapos az olasz, aki Schumacher helyett ugrott be a Ferrarihoz, majd nevetség tárgyává vált

Megdőlt a Verstappen-rendszer

Felettébb ritka, hogy a szezonnyitó után izgalmas dolgokat lehessen mondani a bajnoki pontversenyek állásáról, hiszen egyéniben az megegyezik a verseny végeredményével. Idén azonban már ebből is sok minden következik.

Közel három év után véget ért a leghosszabb egyeduralom az egyéni pontverseny élén. Verstappen a 2022-es Spanyol Nagydíjtól kezdődően letaszíthatatlan volt onnan, de az 1029 napon, 63 versenyen át tartó széria most a futamgyőztes Lando Norrisnak köszönhetően megszakadt. Michael Schumacher 896 napos, 37 versenyes sorozata a második leghosszabb, ami érdekes módon szintén egy melbourne-i szezonnyitón szakadt meg egy McLaren-győzelem által, 2003-ban.

De ha már itt tartunk, három eső által befolyásolt F1-es futam volt eddig az Albert Parkban, és 2003-ban David Coulthard, 2010-ben Jenson Button, idén pedig Norris által mindegyiket a McLaren nyerte.

A wokingi istálló egy közel 13 éves ínséget is megszakított: Norris győzelme révén először vezeti egy McLaren-pilóta az egyéni bajnokságot a 2012-es Kanadai Nagydíj óta, amikor még Hamiltonnal a legutóbb az élen álltak.

Norris pedig egy különös átoknak is nagyon gyorsan véget vetett. Az elmúlt három évben az a furcsa trend alakult ki, hogy aki Verstappen mögött a második helyen zárta a tabellát, a következő szezonban már egyetlen futamon sem győzött: így maradt nyeretlen 2022-ben Hamilton, 2023-ban Charles Leclerc, 2024-ben pedig Sergio Pérez. Idén ez már biztos nem folytatódik, hiszen tavaly Norris lett az egyéni második, most pedig rögtön egy győzelemmel fejelte ezt meg.

Akad különlegesség a konstruktőri tabellán is, ahol a címvédő McLaren ugyan megtartotta a vezetést, ám ugyanúgy 27 ponttal rendelkezik, mint a Mercedes (akik a leintés után ugrottak fel melléjük, amikor visszavonták Kimi Antonelli 5 másodperces büntetését). A 2006-os szezonnyitó Bahreini Nagydíj óta nem volt rá példa, hogy pontegyenlőség legyen a csapatok tabelláján, akkor a Renault és a McLaren álltak azonosan.

Fotó: Clive Rose/Getty Images/Pirelli

Egyébként is ez még csupán a 14. alkalom, hogy számszerűleg holtverseny van a konstruktőri tabella élén, miközben az egyéniben ez 39-szer előállt a sport történelmében – és a 2006-os nyitány óta is már 8-szor. Megállja viszont a helyét az az érv, hogy a pontrendszer bővülésével csökkent is a valószínűsége az ilyen együttállásoknak, különösen csapatszinten.

Egy szezonra való siker egy futam alatt

Az Ausztrál Nagydíj zűrzavara, vagy éppen csapatuk fejlődése miatt több istállónál is olyan eredmények születtek, amelyeket már régen nem láttak.

Kevesen gondolhatták, hogy a télen csapatot váltó öt pilóta, Hamilton, Carlos Sainz, Liam Lawson, Esteban Ocon és Nico Hülkenberg közül utóbbi éri el a legjobb eredményt a szezonnyitón, a tavalyi sereghajtó Sauberrel. A svájci csapat tavaly az egész év során csupán négy pontot szerzett, amit a most hetedik helyen befutó Hülkenberg az érte kapott hat egységgel máris felülmúlt.

Lance Stroll a tavalyi Magyar Nagydíj óta pontot sem szerzett az Aston Martinnal, most 6. lett. Különös trend kezd kirajzolódni közte és a melbourne-i pálya között, hiszen 2023-ban és 2024-ben egyaránt itt érte el szezonbeli legjobb helyezését (egy 4. és egy 6. helyet). Látva az Aston jelenlegi formáját, az esély mindenesetre most megnyílt rá, hogy ez idén is így legyen.

A középmezőny élén találta magát a Williams, amely előző évekbeli önmagához képest szintén hatalmasat szakított Alexander Albon 5. helyével – s mielőtt visszaállították Antonelli 4. helyét, úgy tűnt, a 12 ponttal be is állítja tavalyi egész szezonos termelését a thai versenyző. Albon a Williamsszel töltött előző három évében még nem végzett ilyen előkelő helyen, így ez a legjobb eredménye az F1-ben a 2020-as szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj óta, ahol negyedik lett a Red Bull-lal.

Sainz első körös balesete is kellett a Williams 9 éve legjobb szezonkezdetéhez

A Williamsnél szintén régen örülhettek már ilyen jó helyezésnek: amikor a biztonsági autó mögötti egy kör alapján megállapított végeredményben George Russell 2. lett 2021-ben Spában, az kétes értékű siker volt, azt megelőzően 2017-ben az Azerbajdzsáni Nagydíjon volt legalább ilyen jó eredményük, ahol Strollt a 3. helyen intették le.

Alesi nyomdokán, Verstappen nyomában

A legmeglepőbbet azonban a Mercedes újonca, Kimi Antonelli szakította, aki a 4. helyen zárta élete első F1-es versenyét. Bár élhet néhány dobogós debütálás is a rajongói emlékezetben, azért ne becsüljük alá annak a súlyát, amit a fiatal olasz elért.

Az elmúlt több mint fél évszázadban ő csupán a hatodik versenyző, aki a legjobb négy között ért célba első F1-es versenyén. Íme a legutóbbiak:

  • Kevin Magnussen (2014, Melbourne, 2. hely)
  • Lewis Hamilton (2007, Melbourne, 3. hely)
  • Jacques Villeneuve (1996, Melbourne, 2. hely)
  • Jean Alesi (1989, Paul Ricard, 4. hely)
  • Johnny Herbert (1989, Jacarepagua, 4. hely)
  • Mark Donohue (1971, Mosport, 3. hely)

Donohue előtt már több hasonló esetet találunk, az utóbbi évtizedekben viszont ritkaságszámba megy az ilyen lenyűgöző debütálás – még ha az látszik is, hogy az első futamon való remeklésnek nem egyenes következménye, hogy az illető világbajnokként vagy sokszoros futamgyőztesként végzi. Antonelli debütálása egyébként Alesiéhez hasonlít a legjobban, ő tudott ugyanilyen nagy meneteléssel az élmezőnyben végezni, hiszen szintén a 16. helyről indulva lett 4. – épp azzal a Tyrrell-lel, aminek többszöri tulajdonosváltásából a mai Mercedes kifejlődött.

A 18 és fél éves Antonelli eközben csendben minden idők harmadik legfiatalabb F1-es versenyzője is lett, csak Verstappen és Stroll érkeztek nála is korábban, ő pedig befurakodott a tavaly megjelent Oliver Bearman elé. Arra ráadásul még mindig van esélye, hogy megdöntsön egy megdönthetetlennek hitt fiatalsági rekordot: ha a következő két futam valamelyikén, Sanghajban vagy Szuzukában nyerne, még Verstappent is beelőzné a legfiatalabb győztesek listáján – ezt követően viszont már „öregebb” lesz, mint a holland volt 6802 naposan 2016-ban Barcelonában.

+1

F1-es szezonnyitón még sohasem volt olyan sokat munkában a biztonsági autó, mint most. Három alkalommal is bevetették, akárcsak 2008-ban Melbourne-ben és 2020-ban Spielbergben, de azokon az alkalmakon összesen csak 8, illetve 12 teljes kört tett meg a mezőny élén, szemben a mostani 17-tel, ami a versenytáv 30%-át tette ki.

Wolff azt hitte, három Mercedes köröz a pályán, pedig a csapat valódi jolly jokere a strandon volt

- Hirdetés -
[adrotate group="10"]