back to top
2025. április 01. 12:56
KezdőlapFormula 114. évközi pilótacseréjére készül a Red Bull – megnéztük, mennyire váltak be...

14. évközi pilótacseréjére készül a Red Bull – megnéztük, mennyire váltak be az eddigiek

-

Ha egy kérdőívben megkérdeznénk a rajongókat, mi az a három dolog, ami elsőként eszükbe jut a Red Bull F1-es ténykedéséről, mérget vennénk rá, hogy Vettel és Verstappen neve mellett az jönne be harmadiknak, hogy úgy cserélgetik a pilótáikat, mintha nem lenne holnap. Pedig lesz, és holnap alighanem újra pilótát cserélnek majd. Lehetőleg szezon közben, mindenképpen nagy hirtelenséggel, és egy olyan utódra, akiről egyáltalán nem egyértelmű, hogy jobb lesz, mint a kegyvesztett előd.

Az F1-be 2005-ben beszállt Red Bull Racingnek már húsz szezon van a háta mögött, ráadásul a Minardi megvásárlásával egy évvel később, 2006-ban egyedülálló módon létrehozták saját második, utánpótlásnevelő csapatukat is, a Toro Rossót, ami idén negyedik különféle nevét használva éppen Racing Bullsként működik. A négy autó lehetőséget adott számukra arra, hogy minden más istállónál könnyebben helyet adjanak a rajtrácson saját neveltjeiknek, és mivel a kiscsapat mindig is kimondott pilótaképző volt, Faenzában senkit nem építgettek hosszú távra, senki nem kapott néhány évnél több időt: ha nem bizonyította kellően rátermettségét, vagy még ha akár bizonyította is, de pont nem volt szerencséje az üresedéssel a nagycsapatnál (helló, Sébastien Buemi és Jean-Éric Vergne!), hamarosan lapátra került. Bár a tavalyi identitásváltással együtt a csapat kihirdette nagyobb függetlenségét és a pilótapolitikában való koncepcióváltást, az elmúlt hónapok történései ennek teljességgel ellentmondanak.

A Red Bull vezetősége arról is híressé vált, hogy más csapatokhoz képest sokkal reakciósabb a pilótadöntésekkel, és a stabilitást beáldozva nem riad meg attól sem, hogy a szezon közben csereberélje a versenyzőit. Mindezt persze azzal a hittel, és bizonyára számokkal is jól megalapozott meggyőződéssel, hogy valaki már eljátszotta az összes kártyáját, nem lesz belőle nagy durranás, ideje hát tenni egy próbát a juniorprogram futószalagján soron következő pilótával.

Döntött a Red Bull, pilótacsere lesz a Japán Nagydíj előtt

Tizenhárom alkalommal történt már meg, hogy a Red Bull nem a téli szünetben, hanem a szezonok közben cserélt le valakit két csapata egyikében – vagy éppen a kettő között. Ebből kétszer vissza is cserélték őket még ugyanabban az évben. Ezekre tekintünk vissza most, hogy küszöbön az újabb ilyen eset is Liam Lawson és Yuki Tsunoda helycseréjével, és a létjogosultságukról is megpróbálunk ítéletet mondani.

Klien ► Liuzzi ► Klien

2005, Red Bull

Stílszerűen a Red Bull Racing már az F1-be is egy olyan, letűnt korokat idéző pilótafilozófiával érkezett meg, miszerint egyik ülését két versenyző között osztja majd meg a szezon során. Míg az egyik autót állandó jelleggel megkapta David Coulthard, a másikra Christian Klient és Vitantonio Liuzzit szerződtették, a terv pedig az volt, hogy néhány futamonként váltogatják majd egymást.

Bevált?

A tény, hogy egyetlen kör után felhagytak ezzel a rendszerrel (Klien három futammal kezdett, Liuzzi jött négyre, majd onnantól Klien fejezte be a szezont), jelzi, hogy a modern, pontmaximalizálásra törekvő időkben nem hatékony módszer, ha megfelezzük a pilótáink autóban töltött idejét. De a csapat legalább kipróbálta Liuzzit, így nem teljesen újoncként kellett őt beültetni a következő évtől életre hívott Toro Rossóba.

Klien ► Doornbos

2006, Red Bull

Klien a csapat pilótája maradt a következő szezonra is, ám nyáron bejelentették, hogy 2007-től Mark Webber érkezik a helyére. Az év utolsó három futamára aztán le is cserélték őt a tesztpilótára, Robert Doornbosra.

Bevált?

Őszintén, tökmindegy volt, hiszen a következő évre már volt két nagyra értékelt pilótája a csapatnak. A három futama alatt Doornbos sem tett csodát az akkor még középmezőnybe tartozó autóval. Még egy évig tesztpilóta maradt, majd távozott az F1-ből.

Speed ► Vettel

2007, Toro Rosso

Másfél pontnélküli szezon után menesztették Scott Speedet, amihez nem is szolgáltathatott volna jobb apropót, hogy az amerikainak a nürburgringi kiesése után állítólag tettlegességig fajuló vitája volt a csapatfőnök Franz Tosttal. Sebastian Vettel pedig már egyébként is ott várakozott a háttérben a Red Bull első olyan neveltjeként, akikben benne lakozott a bajnoki potenciál.

Bevált?

Naná, Vettel már a Toro Rossóval is remekelt, sőt, szürreális futamgyőzelemig vezette azt egy évvel később Monzában, hogy aztán a Red Bull első világbajnok versenyzője legyen 2010-ben, és ezt a sikert még megnégyszerezze a következő években.

Bourdais ► Alguersuari

2009, Toro Rosso

Az USA-ban már komoly karriert felépítő négyszeres ChampCar-bajnok Sébastien Bourdais-t nem saját programjából emelte fel a Red Bull, ám a nagy várakozások helyett a francia sohasem találta igazán az összhangot az F1-es technikával, a kontraszt pedig Vettel mellett elég élesen kirajzolódott. Bár még 2009-et is megkezdhette a csapattal, nyáron Helmut Markóék úgy érezték, Bourdais versenyeztetésénél még az is jobb, ha minden idők addigi legfiatalabb versenyzőjét, Jaime Alguersuarit dobják be a mély vízbe szezon közben.

Bevált?

Hát, lehet, pláne ha az időkitöltés volt vele a cél, mert végül is két és fél évet lehúzott a spanyol a Toro Rossóval, amely időszak során hetedik helyek lettek a legjobbjai, főnökei azonban lepasszolták a lehetőséget, hogy tovább alkalmazzák őt, amikor a Toro Rosso ajtaján kopogtatni kezdett két még ígéretesebb tehetség (Ricciardo és Vergne), a nagycsapatban pedig nem volt szükség új pilótára.

Kis híján Loeb váltotta Bourdais-t 2009-ben az F1-es Toro Rosso csapatánál

Kvyat ► Verstappen

2016, Red Bull és Toro Rosso

Mai fejjel már felfoghatatlan, de itt volt egy majdnem hétéves periódus, amelyben egy fia évközi pilótacserét sem eszközölt a Red Bull egyik csapatában sem. Az igazi nagyüzem azonban ekkor indult be, méghozzá a máig legnagyobb durranásnak számító húzással. Daniil Kvyattól egy-két ügyetlen mozdulat is elég volt a 2016-os szezon elején, hogy Helmut Marko megragadja az alkalmat, és felemelje a nagycsapathoz a 18 éves Max Verstappent. Kvyat visszakerült a Toro Rossóhoz, ez volt az első olyan évközi csere, ami a Red Bull két csapata között ment végbe.

Bevált?

Be hát, szépen szólt a holland himnusz Verstappen legelső Red Bull-lal töltött versenyének a végén. Meg utána még 62 másik alkalommal. Persze Verstappen felemelkedése előbb-utóbb úgyis eljött volna, de attól ez még az egyik legzseniálisabb pilótacsere volt az F1 történetében. Kvyat valójában tisztességes munkát végzett a csapat akkori formáját és a Red Bullban azóta megfordult pilótákat látva, de a kor szupersztárjával szemben ez nem lehetett elég. Olyasmi pedig sohasem merült fel, hogy ne ő álljon félre, hanem Daniel Ricciardo.

Kvyat ► Gasly

2017, Toro Rosso

Az orosz megaláztatása viszont ezzel még nem ért véget, a rákövetkező szezon végéhez közeledve ugyanis néhány gyenge és balszerencsés verseny után ott is kegyvesztetté vált. Olyan sürgős volt a helyére beültetni Pierre Gasly-t, hogy két futammal később, amikor a franciának még dolga volt a Super Formulában, Kvyatot egy versenyre még vissza is ültették…

Bevált?

…hogy aztán egy év távollét után megint visszavegyék a baskíriai pilótát, és még két boldog (és főleg: teljes) évet lehúzzanak együtt a Red Bull kiscsapatában. Aztán megint kitették, így Kvyat bevonulhatott az F1-es folklórba, mint a Red Bull által háromszor is lefokozott versenyző. Kicsit mégis olyan érzés, mintha Helmut Markóék is jól tudták volna, hogy nincs semmi gond az orosz versenyzővel, de ő az, akit nyugodtan lehet rángatni és félretolni, úgyis mindig visszajön. És hogy Gasly bevált-e? Erről majd később…

Szüleiknek kellett lenyugtatniuk Sainzot és korábbi csapattársát, amikor a nagy célért küzdöttek

Sainz ► Hartley

2017, Toro Rosso

Ez az eset kilóg az klasszikus Red Bull-pilótacserék sorából, hiszen nem teljesen ők kezdeményezték. Carlos Sainz, miután végignézte, hogy a csapattársaként kezdő Verstappen hogyan vált sztárrá, miközben vele harmadik Toro Rossó-s évében sincsenek kecsegtető tervei a vezetőségnek, egyre frusztráltabbá vált a helyzete miatt, aminek nyilvánosan is hangot adott. Amikor pedig a Renault-nál üresedés támadt Jolyon Palmer menesztése miatt, kapott az alkalmon, hogy kiszakadjon zsákutcának tűnő nevelőközegéből, ami elé a Red Bull sem görgetett akadályokat. Visszahívták a helyére Brendon Hartley-t, akit hét éve egyszer már kitettek a nevelőprogramjukból, ekkor viszont már dekorált önéletrajzzal, Endurance-világbajnokként és a legutóbbi Le Mans-i 24 órás győzteseként tért vissza.

Bevált?

Meh. Nyilván nem sok értelme van ragaszkodni egy olyan versenyzőhöz, aki nem akar a csapatnál maradni, így Sainz elengedése érthető volt. Hartley-val viszont kicsit a Bourdais-szindróma tért vissza, egy másik sorozatban csúcsra jutó versenyző nem igazán találta a helyét az F1-ben. Kapott még egy teljes szezont, de aztán inkább visszahozták Kvyatot.

Gasly ► Albon

2019, Red Bull és Toro Rosso

Az év, amikor a Red Bull második autója elkezdett lassú lenni? Gaslyt Ricciardo váratlan távozása miatt, a tervezettnél korábban, 26 futam tapasztalatával emelték fel a nagycsapathoz, ahol azonban ijesztő képet mutatott a csapattársak közötti különbség soha addig nem látott mértéke. A franciát a nyári szünetben gyorsan le is cserélték házon belül, a frissen debütált Alexander Albon köre jött 12 nagydíjrajttal a háta mögött. Gaslynak pedig maradt a lefokozás pokla, ami bármilyen munkahelyen kellemetlen, de a világ szeme láttára, ahol még magyarázkodásra is kényszerül az ember, gondolhatjuk, hogy ez hányszoros hatvánnyal érződik.

Bevált?

Annyiban igen, hogy Albont senki nem akarta azonnal hanyatt-homlok kihajítani a Red Bulltól. Kapott még egy teljes szezont is, szerzett két dobogót, Lewis Hamilton pedig elütötte őt két másik lehetőségétől. Persze Verstappentől elmaradt, de stabil eredményeket szállított, miközben persze simán lehet, hogy Gasly is elért volna ennyit, ha több időt kap. De aztán Albon is csak ideiglenes megoldás maradt, hiszen elérhetővé vált a rutinos Sergio Pérez (aki aztán 2023-24 során rekordszámú alkalommal vészelte át a szezonközbeni menesztés fenyegetését). Albon és Gasly hamarosan egyaránt másik csapatnál leltek tartós otthonra az F1-ben.

De Vries ► Ricciardo

2023, AlphaTauri

Hozzuk be egy másik nagy sorozat tapasztalt bajnokát, mi baj történhet!? Nyck de Vries a Formula E világbajnokaként kapott bizalmat Helmut Markóéktól, az esélyre pedig, tegyük hozzá, rá is szolgált, hiszen intenzíven dolgozott az F1-es debütáláson, az előző szezonban a mezőny autóinak felét kipróbálhatta, és a Williamsszel beugróként egy remek eredményt is szállított. Hogy végül nem sikerült jól a szezonkezdet, és 10 futamig tartott a bizalom, annak sok oka lehet, és talán a legszomorúbb a De Vries-sztoriban, hogy nem is sokan hullajtottak könnyeket miatta, hiszen a népszerű Ricciardo visszatérése előtt nyitotta meg az utat gyengélkedésével.

Bevált?

Marketingszempontból biztosan, a belső jelzések szerint pedig az autó fejlesztésében is érezhető segítség volt Ricciardo iránymutatása. Az ausztrál által szerzett pontok viszont nem változtattak az AlphaTauri bajnoki helyezésén abban az évben, néhány további csere után pedig maga a Red Bull szögezte le: nem, nem vált be.

Ricciardo ► Lawson ► Ricciardo

2023, AlphaTauri

Ez is egy különleges eset volt, hiszen Ricciardo két futammal visszatérése után, a zandvoorti edzésen kéztörést szenvedett, de az évközi pilótacsere az évközi pilótacsere, függetlenül a körülményektől. Az újonc Liam Lawson öt futamra beugrott, majd visszaadta a helyét az ausztrálnak.

Bevált?

Az éles bevetésekből főnökei legalább konkrét adatokat kaptak Lawson F1-es teljesítményéről, amit aligha bántak. Már ennek a szezonnak a végén is felmerült, hogy akár ő kaphatja az ülést 2024-re, ami bár nem következett be, de egyértelmű volt, hogy mi fog történni, ha Ricciardo záros határidőn belül nem ad elég indokot arra, hogy érdemes a Red Bull első csapatához való visszatérésre.

Ricciardo ► Lawson

2024, RB

Ricciardótól különösebb mellényúlásokra sem volt szükség, hiszen miután nem tudta tartósan legyőzni Tsunodát, ami az elvárás volt tőle, a Szingapúri Nagydíj alatt-után kínos körülmények között kiadták az útját, lehetőséget sem adva az ausztrálnak egy épkézláb búcsúra. Innentől nem ő, hanem Lawson volt a Red Bull következő évi ülésének fő várományosa, hiszen ott a Pérez-helyzet már egyre tarthatatlanabbá vált.

Bevált?

Jézus, dehogy vált. A Lawsonba fektetett hit, hogy ő lesz a megoldás arra a rejtélyes gondra, ami Verstappen csapattársait sújtja, rekordgyorsan, két versenyhétvége alatt szertefoszlott még főnökei fejében is. Már miközben cikkünk végére értünk, újabb források erősítették meg, hogy biztos a Tsunodával való csere Szuzukára, de ha még kapna is időt Lawson, az az ítéleten már aligha változtatna. Tényleg el tudja bárki képzelni, hogy a csapattal hét futamot nyerő Ricciardo nem tudott volna ennél jobb teljesítményt kisajtolni a Red Bullból, legyenek annak bármilyen súlyos vezethetőségi problémái is, miközben Verstappen azért mégis második vele a bajnokságban?

Lawson ► Tsunoda (?)

2025, Red Bull és Racing Bulls

Ha megtörténik, vajon beválik? Vagy csak csöbörből vödörbe esik a Red Bull? Esetleg még kárt is tesz Verstappen csapata vezett bizalmának további rombolásával? Izgalmas idők jönnek a Red Bullnál, ahogy azt elég sokszor kimondhattuk már az elmúlt években.

Verstappennek sem tetszhet, hogy a Red Bull már megint pilótacserével fedi el saját hibáit