Bár a Japán Nagydíj vasárnapján a 24. születésnapját ünneplő Oscar Piastrin volt a statisztikusok szeme, végül egy másik versenyző, Andrea Kimi Antonelli életkorát kellett napra pontosan méregetni egy rekordhoz. És most akkor örülünk, hogy kevés volt a lekörözés, vagy szomorkodunk, hogy kevés volt az előzés?
A szuzukai versenyen minden autó célba ért, amely elrajtolt. Ez a jelenség sokáig hallatlan ritkaságnak számított, egy ideje azonban már csak legyintünk az ilyen megbízhatóságra: az elmúlt tíz évből ez már a 12. ilyen eset volt, 2023-ban 2, 2024-ben 3 ilyen esetet regisztrálhattunk.
Amivel mégis kitűnik a sorból ez a szuzukai verseny, az a lekörözések alacsony száma. A 20 autóból 19 is teljesítette a futam mind az 53 körét, csak Lance Strollt körözték le a dobogósok, aki egyedüliként kétszer is kihajtott kerékcserére.
Arra, hogy csak egyetlen lekörözés legyen egy olyan futamon, amelyen mindenki célba ér, és nincs biztonsági autó, ami összerázná a mezőnyt (és újabban a kör visszavételét is engedélyezné), még nem volt példa. Azokon a versenyeken persze, amelyeken mindenki célba ért, jellemzően nincs is szükség a safety car bevetésére. A 2023-as Miami Nagydíjat sikerült most túlszárnyalni, ott a célig eljutó teljes mezőnyből két autó került körhátrányba.
Ez a rekord és a tendencia annak a jele, hogy jelenleg a leggyorsabb és a leglassabb autó teljesítménye közelebb van egymáshoz, mint az F1 bármelyik korábbi korszakában. Persze az, hogy kicsik a különbségek, az előzést is nehezítheti, és ez szüli a nézői panaszokat, miközben a sport valójában soha nem volt még ilyen kompetitív, kiegyenlített.
2012 újratöltve? Alonso saját legjobb szezonjához hasonlítja azt, amit Verstappen idén művel
Eközben pedig minden korábbinál gyorsabbak is lettek az F1-es autók idén, ami a rendszeres kisebb-nagyobb szabályváltozások mellett ritkán mondható el. Most viszont két egymást követő hétvégén, Sanghaj után Szuzukában is megdőlt a korábbi pályacsúcs (ez a hétvége bármely pontján futott leggyorsabb kör), Japánban pedig új leggyorsabb kör is született (ennél kizárólag a versenyen futott köridők számítanak).
De ne legyünk álszentek, azért a futam statikussága is megér egy statisztikai bejegyzést: az F1.com hozakodott elő azzal, hogy épített, tehát nem utcai versenypályán még sohasem fordult elő a sport történelmében, hogy az első hat helyről rajtoló pilóta változatlan a sorrendben jusson el a célig. Utcai pályán viszont a közelmúltból is van rá fájó példa, tavaly Monacóban az első tíz helyen sem történt változás.
Egyébként most vasárnap 15 előzést is regisztráltak a Forix előzésszámlálói, tehát egyáltalán nem beszélhetünk akciómentességről. A 2000-es évekből halomban állnak azok a futamok, amelyeken ennél is kevesebb előzés volt.
Max Verstappen eközben már az egymást követő negyedik évben szerezte meg a rajtelsőséget Szuzukában (itt még Michael Schumacher tartja a rekordot öttel), és zsinórban negyedszer nyerte meg a futamot is (ebben viszont már ő az új rekorder) a pályán.
Amikor életed minden napja számít
Oscar Piastrinak nem jött össze a győzelem a születésnapján, pedig nagy lehetőség volt ez, hogy feliratkozzon James Hunt és Jean Alesi mellé harmadikként ezzel a tettel – ritkát fordul elő, hogy az aktuális legjobb autóban ülő versenyző kapjon esélyt erre. A harmadik helyen végzett, de az is csak a hetedik alkalom, hogy ilyen történt: Hunt és Alesi mellett Chris Amon, Carlos Pace, Carlos Reutemann, legutóbb pedig 2004-ben Monacóban Rubens Barrichello volt dobogós a születésnapján. Piastri azt azért elmondhatja, hogy 24 évesen ő a legfiatalabb születésnapos dobogós.
Az ausztrálnak élen töltött köre viszont nem volt Szuzukában, így nem iratkozott fel a születésnapján versenyt vezetők közé, akiknek száma két hete Sanghajban bővült kilencre Alexander Albon révén.
Verstappen mellett ugyanis csak Andrea Kimi Antonelli töltött köröket az élen, szám szerint tizet, ezzel viszont az olasz újonc vitt véghez rendkívüli tettet, hiszen ő lett az F1 történetének legfiatalabb versenyzője, aki az élen állt egy futamon. Most, harmadik versenyén volt az utolsó lehetősége, hogy ezt teljesítse, hiszen 18 évesen, 7 hónaposan és 12 naposan mindössze három nappal fiatalabb, mint Verstappen volt a 2016-os Spanyol Nagydíjon, amikor az előző rekordot felállította.
Antonelli a leggyorsabb kört is megfutotta, amivel szintén a fiatalsági rekordlista élére ugrott, szintén Verstappent megelőzve. Itt viszont nem kellett ennyire sietnie, még fél éve lett volna a rekorddöntésre.
Mivel azonban nem nyert, és dobogós sem lett, ezeket a rekordokat már nem veheti el Verstappentől. Két és fél éve van még viszont, hogy letaszítsa Sebastian Vettelt a legfiatalabb pole-pozíciósok listájának éléről, és ha legkésőbb 2029-ig világbajnok lesz, akkor abban is átveszi az elsőséget a némettől.
A Mercedes olasz pilótája nemcsak Szuzukában brillírozott, hanem folyamatosan a szezonkezdet óta: egy 4. és két 6. helye révén elmondhatja, hogy első három F1-es futamán egyaránt a legjobb tíz között ért célba, erre pedig legutóbb 2007-ben volt képes egyidejűleg Lewis Hamilton (3., 2., 2.) és Heikki Kovalainen (10., 8., 9. – bár pont itt még csak az első nyolc helyért járt).
„Fatális hibája” után „nem biztos a helye” a közel egymilliárdos kárt okozó F1-es újoncnak